Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tar ni för porträtt foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar 750kr/tim. Då ingår inga bilder, de beställer kunden efteråt efter gällande prislista. Vill kunden ha bilderna på skiva för att själv framkalla så dubblar jag timpengen.

I gällande prislista för efterbeställningar som är från 250kr och uppåt ingår lätt retusch och konvertering från RAW.

Företag betalar mer. Hur mycket mer offererar jag beroende på uppdragets art.

Vänner och bekanta har 50% på alla mina priser.

Riktigt goda vänner och nära släkt skjuter jag gratis...:) Bättre reklam finns inte:)
 
Tack för svaret. Jag har inte tänkt mig att ta dom priserna man är inte lika duktig som du.
 
Senast ändrad:
Vilka priser, inte underligt att jag inte gått till fotografen på 13 år.
 
Robin Gyllander skrev:
Vilka priser, inte underligt att jag inte gått till fotografen på 13 år.

Varför ska en fotograf ha mindre betalt än andra hantverkare? Vad tror du att det kostar om du ringer till exempelvis elektrikern och hör om han kan komma förbi en timme?

Eller varför inte prova en advokat direkt för att lägga ribban...:)

Ta foto kan ju alla...eller?
 
Marcus Hellberg skrev:
Varför ska en fotograf ha mindre betalt än andra hantverkare? Vad tror du att det kostar om du ringer till exempelvis elektrikern och hör om han kan komma förbi en timme?

Eller varför inte prova en advokat direkt för att lägga ribban...:)

Ta foto kan ju alla...eller?
För jobbet tar oftast 1/100 sekund xD.
Vanliga porträtt kan alla.
 
Förmodligen gratulerar han dig för din fantastiska insikt i fotografyrket. Att arbetet skulle ta en hundradelssekund var nog det dummaste jag (och säkert flera med mig) läst i ett forum på länge.

Finns det något som tar mer tid än man tror så är det foto. Inte ens en passbild tar en hundradels sekund.
 
Maria F skrev:
Förmodligen gratulerar han dig för din fantastiska insikt i fotografyrket. Att arbetet skulle ta en hundradelssekund var nog det dummaste jag (och säkert flera med mig) läst i ett forum på länge.

Finns det något som tar mer tid än man tror så är det foto. Inte ens en passbild tar en hundradels sekund.

Tack!
 
PerFogelberg skrev:
Jag tar 800 kr för en porträttfotografering. Jag tar snygga bilder.

I priset ingår 8 st småbilder i ett litet album.

Tjena Per,
Vad använder du för typ av album? Skriver du ut bilderna själv eller skickar du till labb?

Mvh Johan
 
Arligt talat, vaex upp och sluta skrapa ner i tradarna. Bara lojligt att fraga varfor pa allt allt allt som skrivs.
Robin, varfor inte ga ut och plata istallet for detta trams.
Mats//MWPhoto
 
Robin Gyllander skrev:
Ok när vi körde porträtt i skolans studio körde vi med 1/100.

Det märks utan att ens titta på din profil att du är ung och inte har särskillt lång erfarenhet av fotoyrket.

En timma i studion + en timma efterarbete räknar jag alltid med. Man ska efterbehandla bilden, fakturera, ev. montera utvalda bilder i album. Göra iordning en foto CD. Ja.. listan kan göras lång.
Att säga att det går på 1/100 är ju bara löjligt.

Dock är även jag ganska ny i fotobranchen, men jobbar ändå halvprofessionellt med det. Man behöver inte jobba sälskillt länge med foto för att förstå att det är svårt att ta betalt för de timmar man lägger på en bild.
 
Marcus Hellberg skrev:
Varför ska en fotograf ha mindre betalt än andra hantverkare? Vad tror du att det kostar om du ringer till exempelvis elektrikern och hör om han kan komma förbi en timme?

Eller varför inte prova en advokat direkt för att lägga ribban...:)

Ta foto kan ju alla...eller?

Både rätt och fel.
En hantverkare tar ca 400+moms. Men då tjänar han även på varje skruv, bräda, skiva etc. Han har påslag på materialet. Det är bättre att jämföra med en konsult. Då är 700-1000kr helt rimligt och definitivt inte i överkant.
 
Thompus skrev:
Både rätt och fel.
En hantverkare tar ca 400+moms. Men då tjänar han även på varje skruv, bräda, skiva etc. Han har påslag på materialet. Det är bättre att jämföra med en konsult. Då är 700-1000kr helt rimligt och definitivt inte i överkant.

Precis!
Jag är anställd programutvecklare på heltid och tar 1250:-/timma(in i företaget) när jag utvecklar. Så 700-1000:- låter till och med i underkant.

/Johan
 
Ablo skrev:
Precis!
Jag är anställd programutvecklare på heltid och tar 1250:-/timma(in i företaget) när jag utvecklar. Så 700-1000:- låter till och med i underkant.

/Johan

Nja, man skall veta att en konstruktör som räknar ut och konstruerar de broar vi åker bil etc över (hyfsat avancerat yrke) tar mellan 550-750+moms.

Sen kommer det en 20-årig datasupport till honom och lagar datorn och tar 1000-1500kr.

Det är mao mycket svårt att jämföra yrke med yrke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.