Vad ska man ta betalt för layout och bilder till en fotobok? Alltså utöver själva framställningskostnaden för boken. Dt blir ju en hel del bilder och jobb med layouten och texter som skall vara med etc. Tar ni timpris eller ska man ta per bild använd? Eller både och? Eller hur gör ni?
Hej Carolina,
De är många faktorer som spela in vid prissättning av en designad fotobok. På din hemsida finns tyvärr inga priser utsatt – jag hade gärna relaterad lite till dina priser för en fotografering.
Jag ge dig ett exempel från en heldagsfotografering, där jag jobba på boken just nu.
Brudparet accepterade avtal för fotograferingen:
14.000 Kronor för fotografering hela dagen, från frissan klockan 8.00 till dans & party klockan 22.00
Inkl. 40 – 60 bearbetade bilder högupplöst på en CD skiva och ett webbgalleri med ca. 80 till 100 bilder – (extrabilder bara snabbt bearbetad i Lightroom)
Som tillval vill paret ha en fotobok. Tricket är att spara tid – det kräver ett beprövat arbetsflöde:
Jag jobbar med verktyg när jag designa mina bröllopsböcker, insticksmoduler till Photoshop:
http://www.pixbookdesign.com/Home.html och actions. Om jag inte ha fel så använder du redan Kubotas Actions när du efterbehandla dina bilder.
Kunden väljer bland sina bilder och jag be om att få bilderna sorterad i 3 Kategorier
1. Absoluta favoriter, (måste vara med, kan bli hela uppslag)
2. Bra om dem passa in
3. Viktiga mingelbilder (släkt & vänner som ska vara med i boken)
Kunden skriver text som ska vara med. Kunden få ett utkast av den designade boken och sedan max en timme med mig att kolla genom boken och göra ändringar. Helst genom Teamviewer, där kunden ser min monitor medans vi pratar över telefon.
För en 30 x 30 bok med 30 sidor ta jag 3400 kronor, för varje 10 sidor utöver detta 1000,- Kronor.
Kalkylen håller bara om du ha en strukturerad arbetssätt och tydlig överenskommande när de gäller kundens medverkan/ändringar (I början satt jag mera med ändringar som kunden önskade sig än med grunddesignen)!
Sen är de nästan alltid så att jag säljer en dyrare bok till brudparet och när jag erbjuder en digitalt tryckt bok från samma design för bara 800 kronor/ styck så säljer jag minst 2 böcker till, ibland 4 eller fler som delas ut som presenter – jag gå ner med priset i så fall
Vinst för varje digital tryckta bok är 500 Kronor eftersom jag bara skala om de färdig designade boksidor via batchkommando i Photoshop.
För att ska få ett till exempel bifogar jag en prislista från ett amerikanskt företag som exempel…
http://www.silverbackimaging.com/SBI-Album-Pricing.pdf
//Volker