Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad tänka på vid dator köp för bild/film redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

myraakita

Medlem
Hej.
Jag undrar vad jag bör kolla på extra noga när jag ska köpa dator.

Jag ska främst ha den för bild och film redigering men även surfa.
Så vad bör jag titta extra efter?

Ej Mac då min budget inte ens ha råd att snegla åt det hållet :p

Mvh Anders

Intel i7. Så mycket minne du rymmer. En stor SSD till systemdisk och en till cache. Sen ett biffigare grafikkort till video men för bilder behöver man inget dyrt.

Lär dock bli bild redigering till 90% resterande 10% kommer gå till film redigering av mindre klipp, surfande på olika forum, tittande på tuben o liknande.

Så jag misstänker att ingen värsting krävs för detta?

Funderar även på vad som är bästa alternativet mellan bärbar vs stationär?
Jag lär ju mest hitta hemma i lugn och ro och "arbeta"
Så jag antar att jag får ut mest för pengarna om jag köper en stationär? Rätta mig om jag har fel.

Minne för att tex spara bilder och sånt på måste ju ändå va bäst att ha extern hårddisk till eller?

Ska man köpa nytt eller begagnat?

Är detta något att ha?
http://www.komplett.se/asus-cm6431/781825

Jag + kolla datorer = error xD
Förutom att den redan hunnit utgå ur sortimentet. så nej. För klen processor och alldeles för lite minne, både RAM och hårddisk.

För att du ska kunna få mer detaljerade svar än de generella du redan fått så måste du ge din budget (ett pris du helst vill hålla dig under + ett där absoluta smärtgränsen går och du måste spara ett tag för att kunna köpa). Sedan kommer du normalt att få förslag som ligger lite över din absoluta smärtgräns... :)

Stationär helt klart. Mycket minne, minst 8 GB, gärna 16 GB. i7 eller i5, i5 om du vill hålla ner budgeten. SSD som systemdisk, gärna ca 256 GB. En bra skärm om du inte har redan.

Till bildlagring (arkiv) är det lämpligen en extern disk (eller två för backup) för den budgetmedvetne, eller en NAS för den större budgeten.

Personligen skulle jag i första hand kolla på Intel xeon vilket är Intel's flerkärniga arbetsprocessor om den är utanför budget Intel i7 eller värsta fall i5.

Ram 8-32GB beroende på hur mycket moderkortet tar. Ram är oftast billigt så kostar inte mycket att maxa det.

Hårddisk här skulle jag välja antingen ssd för system disk och några terabyte hårddiskar för lagring. Eller för att hålla kostnaden nere bara terabyte diskar.

Grafikkort vad du känner du vill ha. Oftast krävs inte mycket av grafikkortet om det inte är för spel.

I laptop vs stationär så får du "mer dator för pengarna" om du köper stationär, ännu mer om du köper delar och sätter ihop den själv. I laptop får du nöja dig med att en I7 processor i bästa fall motsvarar i5 i stationära. Och att lagringsutrymme, hastighet, och skärm oftast är sämre.

Externa för lagring är alltid bra att ha som backup bli bara inte lat och ha allt enbart på externa. Jag gjorde det och efter en olycklig spark som flyttade den 10 cm över golvet så försvann cirka 10000 bilder mm.
Nas är trevliga och finns där du kan i många fall använda raid i olika nivåer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto