ANNONS
Annons

Vad skulle ni göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ischia

Aktiv medlem
Jag har för första gången i höstas varit med och fotat som assistent i två bröllop. Jag förväntade mig absolut ingenting utan ville bara vara med och se hur lätt/svårt det är och var nyfiken på resultat av mina bilder. Överenskommelsen med fotografen var att jag skulle få betalt om brudparet valde en av mina bilder men ingen pris diskuterades. Dessutom så är min kamera dålig jämfört med fotografens och jag hade aldrig drömt att det skulle leda till något.

Hur som helst, nu såg jag på fotografens hemsida att paret har beställt en bok med sina bästa bilder och gissa...! En av mina bilder finns med. Jag frågade fotografen en tid efter bröllopet om paret hade valt sina bilder då jag var nyfiken om de hade valt en av mina men fick svar att de inte hade valt några än.

Jag vill absolut inte skapa problem för någon, vill inte heller ta betalt men samtidigt så känns allt det här fel och jag är lite ledsen. Jag var inte den enda assistent och undrar om det har blivit samma sak för den andra.

Vad skulle ni göra?

Jag har för första gången i höstas varit med och fotat som assistent i två bröllop. Jag förväntade mig absolut ingenting utan ville bara vara med och se hur lätt/svårt det är och var nyfiken på resultat av mina bilder. Överenskommelsen med fotografen var att jag skulle få betalt om brudparet valde en av mina bilder men ingen pris diskuterades. Dessutom så är min kamera dålig jämfört med fotografens och jag hade aldrig drömt att det skulle leda till något.

Hur som helst, nu såg jag på fotografens hemsida att paret har beställt en bok med sina bästa bilder och gissa...! En av mina bilder finns med. Jag frågade fotografen en tid efter bröllopet om paret hade valt sina bilder då jag var nyfiken om de hade valt en av mina men fick svar att de inte hade valt några än.

Jag vill absolut inte skapa problem för någon, vill inte heller ta betalt men samtidigt så känns allt det här fel och jag är lite ledsen. Jag var inte den enda assistent och undrar om det har blivit samma sak för den andra.

Vad skulle ni göra?

Kan du inte bara skriva och säga ungefär som det är? Att du såg att brudparet beställt en bok och att till din glädje en av dina bilder var med. Och sedan fråga hur mycket han tänkt betala, (vad brukar han betala för en bild...) ni kom ju inte överens om något pris.

Det känns lite trist att behöva fråga tre, fyra gånger och inte får svar. Jag vill inte låta som otacksam... har inte den andra assistenten frågat också? hon tog många fina bilder och jag är säker på att åtminstone några av dem valdes av brudparet.

Det känns lite trist att behöva fråga tre, fyra gånger och inte får svar. Jag vill inte låta som otacksam... har inte den andra assistenten frågat också? hon tog många fina bilder och jag är säker på att åtminstone några av dem valdes av brudparet.

Det var tråkigt. Du ringer väl? Mail smäller inte så högt. Annars kan du väl gå via brudparet, de måste ju ha kontakt med fotografen.

Varför inte helt enkelt se det som en "läropeng"? Du fick ju ändå chansen att vara med och fotografera skarpt under ett bröllop, under ledning av en erfaren fotograf antar jag. Den lärdomen är värd bra mycket mer en de hundringar som du kan få för din bild om du tjatar.

Jag har assisterat Estethia under ett gäng bröllop, men jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att jag skulle ha något betalt om någon/några av mina bilder valts. Att få nyttig lärdom från någon som verkligen kan yrket är värt guld!

För att svara på frågan: JAG hade släppt det direkt, om det var så att jag var med för att få erfarenhet/lärdom.

Pengarna är kanske inte viktigare än lärdomen i det här fallet. Men att få sitt namn med i samband med den bild man tagit ser jag som en självklarhet. Det kan dessutom vara mycket mera värt än ekonomisk ersättning.

Pengarna är kanske inte viktigare än lärdomen i det här fallet. Men att få sitt namn med i samband med den bild man tagit ser jag som en självklarhet. Det kan dessutom vara mycket mera värt än ekonomisk ersättning.

Väl talat!
Vill bara påpeka att "bildbyline" är en lagstadgad rättighet.
Enda undantaget om det avtalats bort.

Varför inte helt enkelt se det som en "läropeng"? Du fick ju ändå chansen att vara med och fotografera skarpt under ett bröllop, under ledning av en erfaren fotograf antar jag. Den lärdomen är värd bra mycket mer en de hundringar som du kan få för din bild om du tjatar.

Jag har assisterat Estethia under ett gäng bröllop, men jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att jag skulle ha något betalt om någon/några av mina bilder valts. Att få nyttig lärdom från någon som verkligen kan yrket är värt guld!

För att svara på frågan: JAG hade släppt det direkt, om det var så att jag var med för att få erfarenhet/lärdom.

Det är inte pengar jag är efter och det var inte jag som skapade regler utan fotografen. Men att få sitt namn under en bild är värt mycket mycket mer är det jag skulle ha fått. Jag vill bara att fotografen säger till mig att jag har gjort ett bra jobb.

Nu har man ju inte bildbyline på en bröllopsbild som skall hänga på väggen.

Nej, visserligen.
Men lagen som sådan är tydlig i fallet.
Sedan är det ju inte helt ovanligt att fotografens signatur finns på bilden.
Annars finns det ju fler sätt att påvisa vem som är fotografen.
Vilket inte är "mycket begärt", speciellt inte med tanke på hur lagen faktiskt ser ut.

Jag är väldigt involverad i bröllopsbranschen och bara genom att titta på dina bilder här på Fotosidan tror jag att jag vet vilken fotograf du assisterade eftersom jag känner igen brudparet från fotografens blogg :).

Personligen hade jag inte bett om mer än att få gå med och jag anser att erfarenheten man får av att gå med under ett riktigt jobb är väldigt mycket mer värt än de småslantar man får per bild vid bröllopsuppdrag. Hade jag fått den möjligheten när jag började hade jag nog lärt mig en del snabbare.

Hur som helst, det största problemet i detta fall är väl snarare att du känner att fotografen inte hört av sig till dig. Vi här på forumet vet självklart inte varför men det kan ju finnas enkla anledningar till det. Om saken inte har löst sig än så slå fotografen en signal helt enkelt och säg bara att du såg inlägget på bloggen och undrar om det verkligen är din bild som är med.

Jag skulle inte rekommendera dig att gå via brudparet! Det finns ingen som helst anledning för dig att blanda in dem i detta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar