Annons

Vad skulle du ha gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathan82

Medlem
Behöver köpråd på en redan köpt produkt, behålla eller köpa något annat?
Nyligen köpt ett tamron af 28-300 med vc.
Tar fina bilder men auto focusen lider av "fron focusing" mellan 28-60mm.

Så vad tycker ni jag borde göra? Har svårt att besluta.
Det jag funderar över.

1. Skicka tillbaka objektivet på kalibrering och hoppas att det löser problemet.
2. Ber om att få ett nytt, med risken att få samma fel igen. (tydligen vanligt hos tamron)
3. Pengarna tillbaka och köper ett Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM
4. Behåller objektivet och får ändå samma brännvid som alternativ 3.

Hjälp! Alla förslag, tankar att hjälp mig bestämma mig uppskattas!
Vad skulle du göra i samma situation?
 
Skall jag kanske satsa på något helt annat?
Vill ha ett hyfsat bra första objektiv med hyfsad zoom, bildstabilisering.
Är det total borkastat att köpa ett Canon EF 70-200mm 1:4.0L IS USM då man är såpass "grön"?
 
Min erfarenhet är att bra prylar gör mig mer motiverad att använda dem ofta och lära sig använda dem bra. Det är helt enkelt roligare att jobba med bra verktyg, även om enklare / billigare / "sämre" verktyg kan göra jobbet lika bra i teorin. Det är helt enkelt roligare att åka till affären i en Porsche än i en Skoda även om man håller hastighetsgränserna :)

Om det ryms i din ekonomi kan bara du avgöra.
 
Är det total borkastat att köpa ett Canon EF 70-200mm 1:4.0L IS USM då man är såpass "grön"?
Nej, det är ett grymt bra objektiv. 70-300/4-5.6 är inte särskilt skarpt över 250mm, så den praktiska skillnaden i brännvidd blir inte så jättestor samtidigt som 70-200:an är betydligt vassare totalt sett.

Det handlar till syvende och sist om hur mycket du är beredd att lägga, skiljer ju trots allt 6000:- i nypris på dom två.
 
Skall jag kanske satsa på något helt annat?
Vill ha ett hyfsat bra första objektiv med hyfsad zoom, bildstabilisering.
Är det total borkastat att köpa ett Canon EF 70-200mm 1:4.0L IS USM då man är såpass "grön"?

70-200 4L IS är inte "hysat bra" - det är fantastiskt bra! ;)

Även en nybörjare har nytta av bra utrustning och dessutom kommer du inte vara grön i all framtid. L-zoomen kommer du att vara kanonnöjd med idag och lika nöjd med om 10 år. Superzoomen har också sitt berättigande men det handlar mer om bekvämlighet än bildkvalité och det är inte osannolikt att du tröttnar på den med tiden.

Detta sagt, ett 70-200 är dock ingen garanti för att du inte kan drabbas av fokusfel - det kan hända på alla gluggar och på alla hus.
 
Ja det är ju det med den ekonomiska bilden som lite ställer till det.
Hade jag haft tio tusen idag är det nog ingen tvekan om vad jag hade valt.
Dock så innebär det att jag måste spara ett par månader till och därmed stå ut med kit gluggen lika länge till oxå.
Men om det nu är värt det så varför inte.
Jag har fått en del att fundera över.
Tack skall ni ha.
 
Skall jag kanske satsa på något helt annat?
Vill ha ett hyfsat bra första objektiv med hyfsad zoom, bildstabilisering.
Är det total borkastat att köpa ett Canon EF 70-200mm 1:4.0L IS USM då man är såpass "grön"?

Tvärtom.
Jag tror att 80-90% av systemkameraköpare köper kamera. (inte objektiv) Med i kamerapaket ingår en zoom, idag oftast 18-55. (i 80-talet 35-70)
Och sedan gör de bilder, betydligt bättre bilder, än de gjorde med kompakten. Sedan är de nöjda, möjligen tycker att zoomen är för kort.
Köper du en toppobjektiv som 70-200/2,8 IS så öppnas en ny värld. Du börjar FOTOGRAFERA inte bara ta några bilder.
Det här gäller andra toppobjektiv också, du behöver inte börja med objektiv över 10 kkr.

Var inte rädd, slå till. Skulle du inte utnyttja, kan du alltid sälja, det är alltid bra andrahandsvärde på toppobjetiv. Dåliga objektiv får du inte mycket för, när du vill sälja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.