Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad skall man köpa i telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

jowe172

Avslutat medlemskap
jag har 2 objektiv det står emellan

jag vill fotografera djur ex katt 6 hundar

såm tävlar i lydnad skydd spår etc etc

dom objektiven jag titta på är

canon 70-200 f4l alt
Sigma 70-210mm f/2.8 APO

jag vet inte hur man skall välja

jag har en eos 300 d

Jag har 70-200 4L och kan rekomendera den varmt, den är väldigt lätt och smidig jemfört med 2.8 gluggarna, och det är en stor fördel om du skall fota på frihand. behöver du inte större bländar öppning än 4.0 är den det klart bästa köpet tycker jag, tack vare sin smidighet vid frihands foto. Sen måste det väl vara Canons mest prisvärda L-glugg.

Zoso skrev:
Jag har 70-200 4L och kan rekomendera den varmt, den är väldigt lätt och smidig jemfört med 2.8 gluggarna, och det är en stor fördel om du skall fota på frihand. behöver du inte större bländar öppning än 4.0 är den det klart bästa köpet tycker jag, tack vare sin smidighet vid frihands foto. Sen måste det väl vara Canons mest prisvärda L-glugg.

Vad betyder det där L:et?

//Johnnie

70-200 f4l

ok.
Men sigmas 70-210
är ju mycket ljusstark är inte det bra med tanke på att slutartiden blir mindre = snabbare?

är det någon större skilnad i kvaliten på bilderna mellan dom 2 objektiven

Jag skulle köpa Sigma 70-210mm f/2.8 APO till min EOS 20D för någon månad sen, förutom att autofokusen är väldigt långsam så blir det error 99 så fort du tar en bild. De sa till mig att man kunde byta något chipp som satt inne i objektivet så att de skulle fungera med digitalt, men att de inte skulle bli billigt. så om du inte är 100% på att de funkar med din kamera så skulle ja prova först.

Köp ett 80-200 2.8L istället - inte alls lika dyrt o slår båda de gluggarna på fingrarna...

Du hittar ett fint beggat ex med stativfäste för runt 6000 kr.

Byggt som en stridsvagn och knivskarpt.

ZoMbiE skrev:
Köp ett 80-200 2.8L istället - inte alls lika dyrt o slår båda de gluggarna på fingrarna...

Zebramedia tar 6 200:- för en ny 70-200/4. Har man dessutom köpt en 20D/350D nyligen får man dessutom 900:- rabatt på det.

Vad gäller den optiska jämförelsen mellan objektiven har du kanske mer info än jag även om du bara listar den ena i din kameraväska...?

Den info jag har är den jag själv upplevt när jag jämfört objektiven innan köp. 80-200 2.8L är föregångaren till 70-200 2.8L.
Objektivet har ej usm, men jag upplevde det som skarpare och med tanke på hur priset skiljer sig och att jag tyckte att bilderna såg bättre ut var valet inte så svårt...

Jag är jättenöjd med gluggen och den har uppfyllt alla mina förväntningar på L optik:)

ZoMbiE skrev:

Jomen visst ! Men är det lämpligt att fota hundar med på frihand ? Byggd som en stridsvagn och tung och klumpig som en sådan också, eller ? Desutom så har det betydligt segare autofocus än 70-200 4, något att tänka på också kanske när det gäller att fota djur i rörelse.

Senast ändrad:
Go Sigma

Även ifall jag inte är Canon ägare så anser jag att du ska köpa Sigmat, det har kommit en "ny" version/uppfräcshning av den äldre versionensom också fått DG, alltså speciellt för digitalkameror så då ska det ju absolut funka till digitalkamera. Vad jag läst och känt på är det fint objektiv. Satsa på den, ljusstyrkan!
Lycka till med köpet!
Christofer

ZoMbiE skrev:
Den info jag har är den jag själv upplevt när jag jämfört objektiven innan köp. 80-200 2.8L är föregångaren till 70-200 2.8L.
Objektivet har ej usm, men jag upplevde det som skarpare och med tanke på hur priset skiljer sig och att jag tyckte att bilderna såg bättre ut var valet inte så svårt...

Jag är jättenöjd med gluggen och den har uppfyllt alla mina förväntningar på L optik:)

Okej! :)

Men hur mycket hann du testa innan du köpte? Det objektiv man köper lär man ju av naturliga skäl känna bättre än det man inte köper... Hur väl känner du mao 70-200:an?

Skulle vara kul att jämföra MTF-kurvor med tanke på att en del på Photographyreview som jämfört de båda 2,8:eek:rna av 70-200:an upplever dem som (konstigt nog?) som mindre skarpa än 4:an...?

mvh Linn, som allvarligt funderar på endera av zoomarna

Förtydligande, på tyska och danska (med fler språk) så heter det Luxus, på svenska heter det Luxuö´s.

Zoso skrev:
Jomen visst ! Men är det lämpligt att fota hundar med på frihand ? Byggd som en stridsvagn och tung och klumpig som en sådan också, eller ? Desutom så har det betydligt segare autofocus än 70-200 4, något att tänka på också kanske när det gäller att fota djur i rörelse.

Fotar inte hundar... Autofokusen är alldeles perfekt tycker jag.
Tung som en stridsvagn, heh jaa kanske det - beror ju vemn som håller i kameran kanske...

Linn skrev:
Okej! :)

Men hur mycket hann du testa innan du köpte? Det objektiv man köper lär man ju av naturliga skäl känna bättre än det man inte köper... Hur väl känner du mao 70-200:an?

Skulle vara kul att jämföra MTF-kurvor med tanke på att en del på Photographyreview som jämfört de båda 2,8:eek:rna av 70-200:an upplever dem som (konstigt nog?) som mindre skarpa än 4:an...?

mvh Linn, som allvarligt funderar på endera av zoomarna

Jag lånade en kompis 70-200 ett tag o testade av det objektivet - jättefint, men med tanke på priset och att jag inte kunde hitta sämre optisk kvalitet på 80-200 så föll det sig naturligt. Pengarna räckte till några objektiv till om man säger så :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar