Annons

Vad skall jag välja Tamron eller Zigma ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bargus

Aktiv medlem
Hejsan !

Är på väg att införskaffa mig ett bra macro objektiv till min Nikon D70.

Har tittat på lite olika som Tamron och Zigma har för det är tyvärr penga kassan som styr friskt.
Vore tacksam för lite tips om vad som är bra att tänka på, då det är en djungel där ute.

Mvh

Mikael
 
Ett bra objektiv oavsett vad det heter kostar en slant... Tamron 90/2,8 läser jag att helbra,,,Men själv fotar inte makro, Kolla på sidan...
 
Jag köpte precis ett Sigma Ex 105. Tyvärr är jag lite missnöjd, byggkänslan är lite plastigare än mina andra EX-gluggar och AF strular lite.

Bildkvaliten är dock på topp, och AF-strulet kan bero på att jag bara provat innomhus med befintlig belysning. Jag skall ut till helgen och fotografera höstlöv. Kan återkomma angående AF när jag provat lite mera.
 
Macro test.

Test gjordes i fototidningen för några nummer sedan,

Tamrom vart deras rekommendation, så är även min rekommendation.
Helnöjd med mitt.

Enda nerslag är att den tappar lite mer ljus än konkurrenterna när man focuserar på närgränsen,
Stegar ner från 2,8 till 5,6.
Konkurrenterna håller sig väl på 4,5 om jag inte minns fel. (rätta mig gärna någon)

Men annars så är det ett jätebra objektiv, rekommenderas skarpt. Bra byggkvalitet och skärpa för det "låga" priset.
 
Valet mellan Sigma och Tamron. Kollar man tester så är väl Tamronet snäppet vassare. Som är en riktig klassiker. Båda dock bra. Tamronet är snäppet billigare också. Förmodar att det är sigma 105 du syftar på. Men kolla in Tokina 100 macrot också. Efter vad jag har läst om det så är det mest välbyggt av dom. Har ungefär lika god skärpa som Tamronet och något billigare. Enda svagheten verkar vara lite högre CA. På photozone.de ger man Tokinat omdömmet "best bang for your bucks".
Själv äger jag Tamronet och är nöjd.
Ett budgett alternativ kan vara Sigma 50/2,8 macro. Med fina omdömmen och ett pris på under 3000 kr.
www.photozone.de har bra tester på dom här objektiven.
Mvh Greger.
 
Kort brännvidd

Jo sigmat är ju bra det med, men aningens kort för macro, får krypa så väldigt nära.

Men som kompromiss mellan macro och porträtt så... då är det ju bra gluug för pengarna, men skulle ändå välj säga Tamron, går att få för knappa 4000, eller pruta i butiken (Expert)

Det gjorde jag, tror jag fick den för 4150, skönt att ha nära till handlaren om det skulla hända något.

Tamronen är grymt bra till porträtt också anser jag.
 
Tackar !

Tack för alla bra svar, har kollat in länkarna där ute.

Det lutar åt Tamron hållet men skall titta lie på Tokina också innan jag bestämmer mig närmare.

För övrigt så är jag helnöjd med min andra Tamron glugg..

Med vänliga hälsningar

Mikael.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.