Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr.Perkolas

Ny medlem
Hej,

Hoppas ni inte tar illa upp, vet att det finns en del liknande trådar. Har dock inte lyckats få något grepp om vad jag själv bör välja för kamera.

Är ny journaliststudent som alltid varit intresserad av foto och vill nu köpa en digital systemkamera. Budgeten har jag satt till någonstans runt 5000 och då riktar jag främst in mig på begagnade kameror vilket känns klart mest prisvärt.

Jag kommer inte fota inom någon speciell nisch, tänk nyhetsfoto i allmänhet. Porträtt, landskap, gatufoto, allt möjligt. Har inte någon vidare fotoerfarenhet. Nybörjare kan man säga.

De kameror jag tittat efter hittills är främst eos 400d samt nikons d50. Anledningen är att vi på skolan provat d50 och att 400d verkar populär. Men sen finns ju en hel drös andra kameror att komma i kontakt med. Så var är era tips?

Som du säger, många har frågat samma sak. Och fått samma svar, ungefär:

1. Kläm och känn på alla du har råd med och välj den som känns bäst.
2. Ta också med i beslutet vad dina kompisar har för system; det är praktiskt att kunna låna av varann.
3. Köp med kit-optik om du köper nytt. Objektivet är mycket användbart och väldans billigt, oftast.
4. Alla moderna digitala systemkameror är bra, det finns ingen som behöver väljas bort därför att den är för dålig. Tyvärr finns det heller ingen som sticker ut som bäst.

Bättre nu?

Per.

Håller med Per

HÅLL i den. Köp ingen kamera utan att hålla i den först. Spelar ingen roll vad den har för specifikationer om du tycker att den är obekväm eller känns för plastig/plåtig, för tung/lätt, för liten/stor.

/Mats

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto