ANNONS
Annons

Vad ska man fotografera egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Eftersom jag inte jobbar som fotograf har jag av naturliga skäl inga uppdrag som ska genomföras. Detta gör att jag ofta ställs inför frågan; "vad i helsike ska jag plåta?"

Jag försöker hitta på egna projekt som att porträttera vänner, ta lite spontana miljöbilder och så vidare. Men ofta står jag ändå där som ett frågetecken. Fotolusten finns där och den sprudlar. Jag VILL fotografera något, men vad?

Kan tillägga att jag är av den sorten som behöver ett mål och ett syfte med mitt fotograferande, har svårt för att bara fotografera för fotograferandets skull. Även om det händer.

Skulle därför vara kul att veta hur ni andra gör. Hur kommer ni på idéer? Vad har ni för projekt på lut. Hur motiverar ni ert fotograferande egentligen?

Jag vet att detta är en småkrånglig fråga och att den inte handlar om Canon 20D. Men det vore roligt om någon orkade svara ändå! :)

/Joakim

Jag brukar typ "tävla" med min Mors pojkvän,
vi skriver upp kanske 4 - 8 olika rubriker.
Går ut på stan eller liknande och kanske
tar 2 bilder per rubrik.
Sedan får mamma bedömma bilderna.

Annars håller jag på och tar bilder till olika bild serier på skolan,
med olika motiv.

Prova nån utav dom kanske.
Som hjälp på första:

Ljus
Hård
Kontrast
Girighet

Lycka till!

// Bjoern

Tack för ditt svar Björn.

Att välja ut olika teman som man sedan försöker gestalta kan faktiskt vara både roligt och inspirerande. Men min fråga var kanske djupare än så. Funderade nog mest på om det är någon därute som tar det ett steg längre än till det där dagliga fotograferandet?

Kanske borde man sikta på något mer. En utställning, en bok, en bildserie i någon tidning, osv. Det var mer åt det hållet! :)

/Joakim

Jaha, okej.
Dock är inte något sånt aktuellt för mig när jag bara är 16 än så länge.

Men lycka till ändå.

//Bjoern

jag och en kompsi har trots vår ålder på 16 en liten tanke om att kunna genomföraa ett projekt där vi dokumenterar västerås industrihistoria och hoppas kunna få till en utstäällning på biblioteket, konstmuséet eller CuLTUREN.

Idag var jag ute och plåtade ne kyrkogård klockan 8 på morgonen.
jag skrev upp lite idéer och sedan stack jag ner occh sköt en rulle. kalasskoj

lycka till
Per

Jag känner igen det där Joakim.. :=)

Att bara fotografera lösryckta motiv här och där är inte alltid så motiverande. Man ser ingen start, ingen väg och man kan inte göra bokslut på det man nu har skapat. Jag snuddade vid det här "problemet" för ett antal dagar sedan i en tråd som handlade om vad naturfotograferna egentligen vill säga med sina bilder.

För mig (precis som för dig och för många andra) behövs det kanske lite ramar för att motivationen ska hållas glödande - det behövs ett projekt helt enkelt.

För min egen del har jag ett alldeles färskt projekt på gång. Projektet baseras på en geografisk plats som ligger på cykelavstånd från min bostad. Närheten är viktig eftersom man vill kunna återvända dit ofta och spontant. Jag har ramarna klart för mig när det gäller upplägget och vilken typ av bilder som ska ingå i projektet.

För att redan nu kunna se att det finns ett slut med projektet har jag begränsat mig till ett visst antal bilder - närmare bestämt 160st (eller två fulla Kodak Carousel magasin om man så vill.. ;=)). Övriga bilder under projektet som inte kommer med bland de 160 går helt enkelt in i arkivet som "lösryckta" bilder. Projektet kommer hålla på åtminstone 1 år eftersom jag vill ha med alla fyra årstiderna..

Då projektet har lokal anknytning ser jag också en möjlighet att eventuellt göra en utställning eller liknande framöver. Sådant är alltid motiverande!

Ps: Höll inte du på med något projekt om Karlskrona skärgård för ett tag sedan? Ligger det på is (utan att vara alltför fyndig..)? ;=)

Senast ändrad:
forstheim skrev:
Jag känner igen det där Joakim.. :=)

Att bara fotografera lösryckta motiv här och där är inte alltid så motiverande. Man ser ingen start, ingen väg och man kan inte göra bokslut på det man nu har skapat.

Klockrent Jonas. Precis vad jag menar. Man tar en massa bilder som spretar åt olika håll. Det är några porträtt här och några miljöbilder där. Ibland naturbilder och andra gånger dokumentärbilder. Men man har ingen riktning, inget slutmål.

Ps: Höll inte du på med något projekt om Karlskrona skärgård för ett tag sedan? Ligger det på is (utan att vara alltför fyndig..)? ;=)

Det är nog ett livsprojekt! :) Är ju uppväxt i blekinge skärgård så det blir automatiskt att jag fotograferar en del när jag är hemma och hälsar på. Några av bilderna kan du se här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=41749

Många av bilderna kommer att användas av turistbyrån i Karlskrona till deras reklambroschyrer, och det är ju kul. Men det är som du antyder (något fyndigt :) ganska säsongsbetonat.

Behöver något annat resten av året! Man får väl fundera ut ett projekt som kan vara intressant för någon tidning.

/Joakim

Jag har funderat på att fotografera olika "ord". Börjar lätt med substantiv...cykel, boll, bil osv för att sen avverka verb...springa, gå, äta... Sen blir det kanske lite krångligare med adjektiv och adverb. Det är här utmaningen kommer. Hoppas bara på lite mindre regn nästa helg.

Zepofan skrev:
Jag har funderat på att fotografera olika "ord". Börjar lätt med substantiv...cykel, boll, bil osv för att sen avverka verb...springa, gå, äta... Sen blir det kanske lite krångligare med adjektiv och adverb. Det är här utmaningen kommer. Hoppas bara på lite mindre regn nästa helg.

Också ett sätt! Lite ovanligt måste jag säga! :)

Skulle vara roligt om fler vågade avslöja hur de tänker för att hitta uppslag som driver deras fotograferande framåt.

/Joakim

Gå med i en fotoklubb

Jag tror att många här skulle gå med i en fotoklubb. Det är kul med teknik och allt men en fotoklubb är inte dumt att träffas i. Lite gammaldags men som sagt roligt.

Re: Gå med i en fotoklubb

burnedred skrev:
Jag tror att många här skulle gå med i en fotoklubb. Det är kul med teknik och allt men en fotoklubb är inte dumt att träffas i. Lite gammaldags men som sagt roligt.

Det är säkert trevligt, men inte det jag är ute efter.

/Joakim

Liax skrev:
Kanske borde man sikta på något mer. En utställning, en bok, en bildserie i någon tidning, osv.

/Joakim

Själv så siktar jag på att göra en utställning. Hade lite idéer om att följa olika människor under en längre tid, och de bästa bilderna skulle kunna bli en utställning. Nu har det väl till viss del fallit på att jag inte fått den respons som jag velat ha. Men jag siktar på en serie bilder som är lite speciella, och som kanske skulle passa bra på en utställning.
Bildspel är också kul att ägna sig åt. Funderade ett tag på om jag skulle bildsätta låtar som jag gillar. Men har inte kommit igång än.

Intressant där Kenneth. Själv har jag faktiskt kommit på en lös idé. Eller rättare sagt, jag har hittat en idé som jag tänker sno rakt av.

Har boken "In Our Time" med Magnumfotograferna hemma. Och i den står det om om ett nummer av Life 1953 där temat var "Images of a Magic City". Fotografen hette Ernst Haas.

Bilderna var inte de vanliga utan strävade efter att fånga det annorlunda. En av de mest kända bilderna är på en färgrann oljefläck mot blöt svart asfalt.

Tänkte jobba lite löst med detta tema för skojs skull och se hur långt jag kan komma. Kalmar är ju tyvärr inte New York! :)

/Joakim

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar