Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man använda för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Hej,

jag har just hittad en gammal systemkamera (Minolta X-700) som jag tänkte använda som kompletering till min EOS 20D.

Vad tycker ni att jag ska använda för film? Jag har aldrig tidigare fotad med film och vet inte riktig vad jag ska testa först. Några förslag?

Tack för lite tipps!

/Axel

Kodak Tri-X svartvitt och framkalla och kopiera själv. Komplett mörkrumsutrustning går att finna för i storleksorningen nästan inga pengar allls.

Heh, omöjlig fråga att svara på.
Det finns väldigt många olika slags filmer.

Sen tre olika sorter också.
Färgneg, svartvitt (som man antingen framkallar i framkallare för svartvitt eller svartvitt för färgfilmsframkallare) och dia.

Vad ska du göra med bilderna sen? Om du ska ha papperskopior på allt och vill ha färgbilder så är det färgneg som gäller.

Det mesta är bra, fast själv ogillar jag agfas färgfilmer samt alla billiga sorter (ex ferrania).

/Henri

Kodak Professional Elite Color är en fin neg färgfilm . kodaks portraserie gillar jag skarpt med .
sv så är kodak trix fin .
ilfords sv filmer är helt ok .
dia så andvänder jag bara Fujichrome Velvia

men som sagt , det finns gott om olika typer av filmer .
nu finns det ofta filmer att få tag på av folk som gått över till digitalt , billigt =)
kolla tradera eller sätt in en köpesannons här på fotosidan . kylförvarad så är det inga problem om datumet har gått ut med några år eller så .

Favoritfilmer

Dia: Agfa RSX II 100
Neg färg: Agfa Optima
Svartvitt fotar jag ytterst lite men när jag gör det använder jag Kodak Plus-X.
Optiman finns med känslighet upp till 400, vill jag ha något raskare blir det Fuji Superia 800, den är finkornig för sin känslighet men bör exponeras efter 620 asa eller däromkring, har ej provat att pressa.

Tycker du ska testa dia, exempelvis Fuji velvia. Sen så besöker du blocket & letar reda på en diaprojektor & en duk så lovar jag dig att du får en upplevelse! Går nog att göra fynd på sådant idag.

Annars så kanske du känner någon som du kan låna en av?

jag köpte en jättefin projektor för 30 kronor på en loppis, nypriset var i slutet av 80-talet ca 6000 kronor...

Ganska så sällsynt att jag plockar fram projektorn idag men det blir oftast när mina söner (17 & 20) ber mig, dom tycker att det är såå häftigt...

//Larsa

För att du skall få känna på skillnaden med film mot digitalt, tycker jag du skall prova något annat än de bästa negativa färgfilmerna. Resultatet med T ex Fuji NPS, Reala etc är relativt likt det du får med din D20.

Prova Kodaks s/v-film TriX. Såg att du bor i Stockholm. Lämna in rullen för framkallning + kontaktkarta, det kostar 60:- hos Fotokungen mfl. Sen kan du välja de du vill ha kopior av. Köp en packe av AGFA s/v papper hos Claes Ohlsson, och åk till Olle Olsson huset i Solna. Du får låna ett s/v mörkrum för 50:- inkl. Kemikalier. Hittar inte telenumret nu, men kan leta om du undrar. En automatkopia på stan kostar 5:-, men det är inte alltid kontrasten är den man vill.

Prova en rulle dia också: Fuji Velvia 100F. Härliga att titta på bara genom att hålla mot ljuset. Alla fotoaffärer med Fujis Fronier minilab kan göra bra skanningar och papperskopior åt dig.

Med TriX och Velvia har du provat två av "giganterna" inom film.

Anders

Anders

Grattis till Minoltan! Jag har själv en sådan sedan många år och jag är helnöjd. Jag har den vid sidan om min 20D nu. För naturfoto använder jag alltid Fuji Velvia eftesom den är så finkorning och ger vackra färger. För övriga bilder blir det mest Fuji Reala och Fuji Superia som jag laddar kameran med. Båda är negativa färgfilmer.

Som vanligt: det beror på vad du ska fota...

Jag fotar en hel del med Fuji Provia 100F, mycket bra allroundfilm. Bra färgmättnad, kontrast och skärpa. Väldigt finkornig. Tycker Velvia är mindre allround, den kan ge lite konstiga färgstick, typ porträtt och vinter tycker jag funkar dåligt med Velvia.

Kodak E100G kan också rekommenderas, väldigt lika egenskaper som Provia 100F. Bra till porträtt, natur, studio mm. Lätt att scanna också.

Fuji Superia 100 kan rekommenderas som en finkornig och neutral negativ allroundfilm. Den är billig också :)

Tack för alla tipps! Kan fortfarande inte helt bestämma mig men det blir nog sv/v eller dia.

Har själv ingen mörkrumutrustning och Olle Olsson i Solna låter intressant! Men i så fall blir det efter semestern.

Återigen tack för hjälpen!

Jag har precis fotat min första diarulle.. testade med mellanformat och blev helt chockad av hur fantasiskt bra det blev! Helt fantastiska färger!

Har fotat i sex år och inte prövat dia förrän nu?! Varför?

Jo, för att folk har sagt att det är så svårt att inte är någon idé!! Att det är stort sett omöjligt att få rätt exponering osv osv osv.. och jag min idiot lyssnade.. *suck*

Allt det där stämmer ju inte alls, att fota dia är ju hur enkelt som helst, fotade en neg-färg samtidigat bara för att jämföra och dia är ju oslagbart överlägset och mycket mindre känsligt för felexponering dessutom..

Så mitt råd är DIA!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar