Vad ska jag välja för max
--------------------------------------------------
Per Fogelberg skrev:
Det finns olika sökare på D-SLR. En del är som avloppskulvertar medan andra är som tunna avloppsrör. Det finns stora skillnader.
- Jag skrev, att alla D-SLR med små bildsensorer, t.ex. APS-C, har små tunnelliknande sökare.
Sökaren, med prismat, har en större dimension än vad som behövs, för det aktuella formatet på bildsensorn, därav blir den synliga bilden genom sökaren, något mindre, tunnelliknande.
Jämföra med avloppskulvertar eller avloppsrör?
Skillnaden är endast jämförd, mot sökaren i en A-SLR och motsvarande D-SLR med FF!
Per Fogelberg skrev:
Man behöver inte vara kunnig fotograf för att göra bra bilder. Vissa människor har bildkänslan i blodet utan för den skull veta hur en kamera hanteras. Det blir bilder ändå.
- Helt rätt!
Ingen har påstått något annat heller!
För att få bra bilder, rent tekniskt, behöver man inte vara en kunnig fotograf, men bäst bilder fås alltid ändå, med en känsla för hur kameran bäst hanteras.
Karin Åberg skrev:
Nä, visst kan man strunta i att följa den snabba tekniska utvecklingen. Men det är ju dumt att inte köpa det som är optimalt för ens eget behov och förutsättningar.
- Optimalt, för ens eget behov är inte alltid lika med, att köpa det senaste inom den tekniska utvecklingen!
Tillverkarna vill få Dig att tro så, visst!
Eftersom det, varje halv år, kommer förbättringar inom den digitala fotovärlden, skulle en seriös fotograf följa den oxå, kommer intresset för bilden att bli lidande, eftersom all tid tas upp med att "hålla koll" på det senaste tekniska på marknaden!
Sådana "fotografer" finns, frågan är bara om de är fotografer eller teknik frossare?
" prestige och alla "häftiga" termer..."
- Några blir imponerade av detta kanske, inte jag iaf.