snap01
Aktiv medlem
En så hög siffra har jag aldrig sett, men det där är förstås individuellt. Enligt SJFs frilanskalkylator så behöver man fakturera 58000 kr i månaden för att kunna ta ut en lön på 30000 kr i månaden. Ungefär 48 procent "försvinner" alltså. Då räknar SJF med driftskostnader som är åtskilligt högre än vad de flesta jag känner brukar komma upp i.
Jag anser att sff siffror är det minsta man ska ta om man överhuvudtaget ska kunna överleva som fotograf. Det är oerhört dyra kostnader att starta upp som fotograf o man behöver uppgradera kameror o datorer med tiden också. Om man bara kan få jobb om man kör röda kors priser så kanske man inte ska försöka leva som fotograf. Dels så sänker man branschen när man går in o kör ännu lägre priser men det största felet man gör är mot sin egen framtid för har man gett låga priser för att få jobben så är det typ omöjligt att höja priserna då brukar många tappa kunden bara för att dom valt dig för just ditt låga pris.
Om man däremot säljer in sig via referenser o jobb tidigare o visar vad kunden får om dom anlitar mig o då pratar jag bild då är fokuset på priset i andra hand då är det betydligt lättare att kunna få (rätt) betalt.
Jag såg någon lista på att snittomsättningen för en fotograf låg på 400000 kr räknar du bort kostnader o skatter etc så får du mer på att sitta i kassan på ica. Ska du överhuvud taget leva på foto o täcka kostnader
etc så anser jag att 600000 är ett minimum.
Så om snittet är 400000 kr o man då räknar med att snittbetalningen i sff lista då innebär det att antingen är den för låg eftersom omsättningen är för låg o att vissa som inte kan få jobben utan att köra det till röda kors pris borde kanske satsa på något annat än att dränera en redan dåligt betald bransch.
Med dina råd Erland så kommer det bara vara bemmaningskedjor inom fotografi som din bransch drabbats av.
Skönt att se att det är fler som reagerar på dina dåliga råd om prissättning.