Annons

Vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker SFFs prisguide är kanon men lite märkligt är det väl att den ens får finnas?
Tänk om vi elektriker hade en sån guide, då hade väl PK-folket gått i taket pga kartellbildning m.m.

Om man ska gå runt på 300 kr/h så vill det till att man har full beläggning (40 h/vecka) och det är frågan om det hade fungerat ens då. Jag hade iaf inte klarat mig på den timpengen trots mer eller mindre full beläggning.

För att återgå till TS fråga, har du FA-skatt? Ska du få lön av företaget eller kommer du skicka en faktura?

OT: Den senaste elektrikern jag hade hemma debiterade för resa till och från huset, för att åka till grossist för att lämna tillbaka en sladd och dessutom en framkörningsavgift, har för mig det var 475 kr ex moms. Kommer sedan inte ihåg timpriset men det var ca 500 kr ex moms. Behövs inget "PK-folk" eller kartelbildning för att debitera mer än 300 kr/h alltså...
 
Det finns, vad jag vet, varken något "minipris" eller något rekommenderat pris från SFF.

För väldigt många fotografer (och andra frilansare) är nog 1000 kr i timmen rena fantasipriset. Hälften är mer realistiskt och i det här fallet är jag rädd att man hamnar lägre än så.

200 kr i timmen som anställd motsvarar en månadslön på 34000 kr. Som f-skattare, för att betala sociala avgifter osv, behöver man debitera 300 kr plus moms. Där nånstans ligger nog miniminivån.

Hur kom du fram till den låga ersättningen?
För att räkna ut en månadslön behöver du dubbla den som företagare… 34000x2, om lönen ska motsvara 34.000:-. Sen kan du räkna med att du inte kan ta betalt mer än hälften av din arbetsvecka, övrig tid går åt till administration, införsäljning, vidareutbildning med mera. Samt uppdrag som inte blir av. Förgävesprojekt.

Fotografen bör ta minst 850:- i timmen. Detta är lågt räknat. Då ingår inte investeringar eller hänsyn till eventuellt friköp.

Det är sällan bra att försöka sälja in sig som lägstbjudande. Företaget har nytta av bilderna. Välj kunder med omsorg. De flesta kan ta snapshots i dag, kunderna frågar efter kvalité och betalar för bilder de inte kan eller hinner ta själva.

Som beställare är det å andra sidan en djungel att hitta fotografer som levererar proffskvalité.
 
det är deras prisguide så vad anser du den ska vara till?
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/prisguiden_2016.pdf
Jag vet dom som rekommenderar att man aldrig ska ta mindre är 10 % av den utrustningens värde man använder har du prylar med dig för 200000 bör du ligga på 20000 sedan om det är rätt sätt att räkna får stå för dom.
.

Personligen tycker jag att det känns lite konstigt om kunden ska betala efter vad du har betlat för din utrustning. Jag tycker att det ska betala för värdet på den tjänsten som de vill ha. Annars är det ju bara att köpa en fet Bladare och en törstig bil och köra ut till kunden som får betala 10 000:- för något den inte behöver.
De flesta kunder struntar I vilken kamera du har bara de får den bilden som de behöver. Visst kan det ibland vara så att bilden måste vara högupplöst för att kunden vill ha den så och du är det ju inget problem med att de ska betala extra för det.
 
Personligen tycker jag att det känns lite konstigt om kunden ska betala efter vad du har betlat för din utrustning. Jag tycker att det ska betala för värdet på den tjänsten som de vill ha. Annars är det ju bara att köpa en fet Bladare och en törstig bil och köra ut till kunden som får betala 10 000:- för något den inte behöver.
De flesta kunder struntar I vilken kamera du har bara de får den bilden som de behöver. Visst kan det ibland vara så att bilden måste vara högupplöst för att kunden vill ha den så och du är det ju inget problem med att de ska betala extra för det.

värdet på tjänsten måste baseras på som jag anser
hur duktig du som Fotograf är
hur bra dina bilder är
vad bilden ska användas till
vilken utrustning bilden kräver(behöver du använda mängder med studioblixtar, softboxar, bakgrunder rekvisita ) etc det påverkar priset.
Behöver du hyra in statister o transporter så ska det oxå betalas

men du kanske anser att 300 kr timmen gäller oavsett utrustning?
nej blf priser ser jag som ett minimum.
 
200 kr X 8 timmar X 21 dagar = 34000 kr.

200 kr + 30 procent för sociala avgifter + 12 procent för semesterersättning = 300 kr.

I övrigt, se #19.

ja du är rolig Erland du baserar att en frilansfotograf ska ha 8 timmar inbokade 21 dagar i veckan o jobben ska ligga vägg i vägg? Hur får du ihop det?

det är inte en anställd fotograf vi pratar om utan en i egen regi.

Jag läste att omsättningssnittet för en fotograf idag är 450000 kr innan allt är betalt kostnader som skatter sociala avgifter osv.

Tar du bort moms o sociala avgifter så pratar vi om en månadslön på 14000 kr sedan ska du köpa kameror,objektiv,datorer,program osv o räknar du lågt där kostar det minst 200000 kr sedan alla vanliga kostnader som telefon etc blir inte mycket kvar då du får mer betalt av att sitta i kassan på ica.

Så jag ser blf o sff fotgraf baserade prislistor som minimum att som du vill sänka det till 300 kr timmen då skulle omsättningen sjunka till 225000 per år alltså 7000 kr i månaden är det oxå för höga priser?

Nej om fotografer ska ha en möjlighet att leva på sitt yrke så är sff blf minimum det som står i dom.
Det är dyrt med allt o det blir inte bättre av att fotografer prisar ut sig själva.

Men sedan så kan inte alla leverera o då är inte priset det är fel på utan då ska dom inte vara fotografer är du tillräckligt bra då kan du ta betalt för din kunskap o dom bilder du levererar.
 
vämen du kanske anser att 300 kr timmen gäller oavsett utrustning?
nej blf priser ser jag som ett minimum.
Jag försöker att komma ifrån att ta betalt per timme utan mer per bild. Sen kan jag inte säga att jag är någon expert eftersom jag inte arbetar som fotograf utan har det som en extra inkomst.
Problemet är alltid att det är svårt att ta betalt per timme för egentligen är det inte viktigt att veta hur låg tid det har tagit för att få fram en bild. Det är slutresultatet som är viktigast för kunden tillsammans med priset.
 
Jag försöker att komma ifrån att ta betalt per timme utan mer per bild. Sen kan jag inte säga att jag är någon expert eftersom jag inte arbetar som fotograf utan har det som en extra inkomst.
Problemet är alltid att det är svårt att ta betalt per timme för egentligen är det inte viktigt att veta hur låg tid det har tagit för att få fram en bild. Det är slutresultatet som är viktigast för kunden tillsammans med priset.

Vilket pris har du kommit fram till för en bild, och hur har du räknat?
 
Vet inte om fotograf är helt jämförbar med hantverkare, t.ex golvläggare. Det är inte många som har golvläggning som hobby och som erbjuder sig att lägga gratis golv åt grannar och vänner bara för att visa hur skickliga de är....

Det är väl också lättare att konstatera att golvet är fel lagt än att inse att en bild håller inte kvalité...
 
Pris för fotografering och overheadkostnader

Googla t ex på
Hemsida Porträtt pris
Där får du fram en indikation på prisnivån hos olika näringsidkande fotografer . Åtminstone vad gäller porträtt som till viss del kan överföras till det du vill fotografera.
 
...
fotografera deras varor och sedan administrera dem på Instagram ( lägga upp, beskriva och svara på kunds frågor). Fotograferingen kommer ske i butiken men resten kan Jag göra hemifrån.
Vad ska jag begära för timlön?...

Att besvara kunders frågor låter som något som kan behöva ske närhelst på dygnet och som ibland kan gå på ett par sekunder, men ibland kan kräva ordentlig efterforskning.
Hur många olika artiklar finns i en butik?
Det kan bli väldigt många frågor.


Petter...
 
Det finns, vad jag vet, varken något "minipris" eller något rekommenderat pris från SFF.

För väldigt många fotografer (och andra frilansare) är nog 1000 kr i timmen rena fantasipriset. Hälften är mer realistiskt och i det här fallet är jag rädd att man hamnar lägre än så.

200 kr i timmen som anställd motsvarar en månadslön på 34000 kr. Som f-skattare, för att betala sociala avgifter osv, behöver man debitera 300 kr plus moms. Där nånstans ligger nog miniminivån.



Rekommendationspris från SFF är väl 900kr per timme exklusive moms, och detta är ingen fantasipris.
Jag är fotograf och utgår från detta pris. Och detta betyder kanske 3 timmar per jobb. Ingen fantasi. Därifrån måste du dra nästan 50% egnaavgifter. Fotografer måste också kunna leva.
Det är de som inte tar betald ordentligt som föstör fotografi som yrke.
http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild
 
Rekommendationspris från SFF är väl 900kr per timme exklusive moms, och detta är ingen fantasipris.
Jag är fotograf och utgår från detta pris. Och detta betyder kanske 3 timmar per jobb. Ingen fantasi. Därifrån måste du dra nästan 50% egnaavgifter.
Nej, någon sådan rekommendation från SFF finns inte, vad jag vet. Och som jag skrev tidigare: för många fotografer är det ett helt ouppnåeligt fantasipris. Att du och några andra kan debitera 1000 kr i timmen tycker jag är jättebra, men många skulle förlora sina kunder om de lade sig på den nivån.

För övrigt är det ungefär 25 procent av arvodet som går till egenavgifter, inte 50.
 
Nej, någon sådan rekommendation från SFF finns inte, vad jag vet. Och som jag skrev tidigare: för många fotografer är det ett helt ouppnåeligt fantasipris. Att du och några andra kan debitera 1000 kr i timmen tycker jag är jättebra, men många skulle förlora sina kunder om de lade sig på den nivån.

För övrigt är det ungefär 25 procent av arvodet som går till egenavgifter, inte 50.

Vad som finns är en prisundersökning som visar vad fotografer tar betalt. Det innebär att det finns många som tar betydligt mycket mer, men också de som tar mindre. Men att kalla det för ouppnåeligt fantasipris är märkligt. Det känns som om du gärna vill dra ner prisnivån en hel del, inte bara i detta inlägg utan i en rad inlägg som du gjort har du lyft fram hur »höga« priserna är.
 
För övrigt är det ungefär 25 procent av arvodet som går till egenavgifter, inte 50.

Egenavgifter är bara en del av alla de utgifter som man har som fotograf. Lokalkostnader, investering i utrustning, med mera, med mera. Den beräkning som gjorts av flera frilansorganisationer visar att cirka 60% av inkomsten försvinner i sådana kostnader.
 
Men att kalla det för ouppnåeligt fantasipris är märkligt.

Jag skriver inte att det är ouppnåeligt för ALLA fotografer, men för många. Det är därför jag tycker det är dumt att säga till oerfarna fotografer (som TS) att det är en miniminivå. Om de begär 1000 kr i timmen får de inga uppdrag.

Det finns kanske de som kan debitera 60000 kr för ett bröllop, men det finns också de som inte får mer än kanske 15000. Då får man vara väldigt snabb för att räkna hem den timlönen...
 
Senast ändrad:
Den beräkning som gjorts av flera frilansorganisationer visar att cirka 60% av inkomsten försvinner i sådana kostnader.

En så hög siffra har jag aldrig sett, men det där är förstås individuellt. Enligt SJFs frilanskalkylator så behöver man fakturera 58000 kr i månaden för att kunna ta ut en lön på 30000 kr i månaden. Ungefär 48 procent "försvinner" alltså. Då räknar SJF med driftskostnader som är åtskilligt högre än vad de flesta jag känner brukar komma upp i.
 
En så hög siffra har jag aldrig sett, men det där är förstås individuellt. Enligt SJFs frilanskalkylator så behöver man fakturera 58000 kr i månaden för att kunna ta ut en lön på 30000 kr i månaden. Ungefär 48 procent "försvinner" alltså. Då räknar SJF med driftskostnader som är åtskilligt högre än vad de flesta jag känner brukar komma upp i.

Och en journalist har ju stora investeringskostnader jämfört med en fotograf, som en enkelt laptop och en mobiltelefon ;-)
 
Ganska många journalister är fotografer. SJF räknar med driftskostnader på 120000 per år. Vad man hamnar på i verkligheten är som sagt individuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.