Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa för objektiv+mer??

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmgren

Medlem
Jag är en väldigt färsk nybörjare som just köp mig en Nikon D70 med standard objektivet. Jag har redan märkt att jag behöver ett annat objektiv, ett med mer zoom. Vad ska jag köpa för märke och modell?
Sedan så undrar jag vad man generellt har i sin kameraväska? Jag behöver en och undrar vad man ska fylla den med, hus, 2 objektiv, linsvätska och ett extra minneskort. Vad kan man mer tänkas behöva?
Så till min sista fråga, VAR kan jag lära mig fota? Med andra ord, var kan jag läsa vilka inställningar, vilket läge på kameran jag ska köra på vid olika tillfällen?

Dessa frågor låter säkert väldigt knasiga men för en som aldrig fotat innan så är det inte så lätt.
Mycket tacksam för svar.

Holmgren skrev:
Jag är en väldigt färsk nybörjare som just köp mig en Nikon D70 med standard objektivet. Jag har redan märkt att jag behöver ett annat objektiv, ett med mer zoom. Vad ska jag köpa för märke och modell?
Antar att du menar längre tele?...beror på vad du är villig att betala..hur mycket får den kosta?

Eftersom jag är amatör så behöver jag inte ha det värsta men det ska inte vara någon skit.
Jag vet inte vad objektiv kostar men 3-4000kr kanske

Vänta och se

Tycker inte du ska köpa på dig för mycket grejjer innan du har lärt dig hur "allt fungerar". Risken är bara att du köper på dig massa grejjer som du senare ångrar. Satsa på att lära dig hur din kamera fungerar med den optik som sitter på.Efter det är det mycket lättare att avgöra vad du ska fylla din mameraväska med.
Själv köpte jag tidigt ett teleobjektiv som jag nu i efterhand ångrar..borde ha köpt ett vidvinkel istället!

Lycka till!

Holmgren skrev:
Sedan så undrar jag vad man generellt har i sin kameraväska? Jag behöver en och undrar vad man ska fylla den med, hus, 2 objektiv, linsvätska och ett extra minneskort. Vad kan man mer tänkas behöva?
Så till min sista fråga, VAR kan jag lära mig fota? Med andra ord, var kan jag läsa vilka inställningar, vilket läge på kameran jag ska köra på vid olika tillfällen?

Dessa frågor låter säkert väldigt knasiga men för en som aldrig fotat innan så är det inte så lätt.
Mycket tacksam för svar.

???
Har du redan märkt att du behöver ett till objektiv , men ännu inte lärt dig kamerans inställningar!??
hahah

Holmgren skrev:

Mycket tacksam för svar.

Jaaa du Johan... det är ju kul med nya saker, men om du har en D70 med kitgluggen 18-70 så har du ju ett väldigt bra kit att starta och fortsätta med!

Med "mer zoom" antar jag att du menar ett zoomobjektiv med längre brännvidd och större omfång. Jag tycker ju absolut att du ska gräva ner dig djupare ner där du står innan du bygger ut utrustningen.

Först när du förstår hur ljuset, slutare, bländare och filmkänslighet hänger ihop och påverkar varandra kan du börja använda D70:n som det precisionsinstrument det faktiskt är. Först då kan du ta kontroll över situationen, först då kan du fotografera manuellt och få precis den bild du vill ha, istället för att bara lita på kamerans automatik, som iofs är bra. Missförstå mig inte nu men om du känner dig lite "lost" med ett 18-70 på, kommer det inte att kännas bättre med ett 80-200, och dina bilder kommer inte att bli mycket bättre.

Det bästa av allt är att det finns så mycket hjälp att få här! Läs alla artiklar om exponering och fotografering, ladda hem kursmaterial från kurssidan i pdf-format osv. Eller varför inte ställa en fråga i ett forum?

Och vad ska man ha i sin fotoväska? Det man behöver, och inget mer: Kamera + den/de glugg/ar man behöver, batterier, ev. blixt, ev. stativ, kanske en termos och några mackor om man blir hungrig.... Vad vet jag? Vissa släpar med sig hela utrustningen överallt, andra väljer en glugg, sen får dom anpassa sig efter den brännvidden, allt är upp till dig som fotograf!

Lycka till Johan!

/R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar