Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa, beslutsångest

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan72

Medlem
Jag tänkte köpa digitalt men har lite belsutsångest. Jag har tittat lite på.

Sony a100
nikon d50
pentax k100d

canon S3IS

Jag har minolta dynax 5 o dynax 60 med 28-85 28-100 och 75-300 objektiv.

Jag har tillgång till lite olika nikon objektiv och ett pentax 80-200f.

S3IS har fått bra betyg och är dessutom billig (4300:)
Ska man kanske börja med en sån och sedan byta upp sig när man lärt sig/vuxit ur den eller ska slå till direkt på en systemkamera ?

Jag kommer fota både ute och inne allt mellan himmel o jord.
 
Det där med att köpa kompakt nu och byta upp sig sen tycker jag känns onödigt. Visst kan du alltid komma att ha nytta av en bra kompaktkamera då du inte orkar/har lust att att släpa med dig systemaren, men om du ändå kommer att hamna där en dag kan det ju lika gärna vara nu, eller är det nåt jag missat?

Det enda kruxet är väl att du eventuellt lägger ner pengar på nåt som du kanske inte kommer gilla? Men om du känner dig säker att börja med fotografering och vill avancera i din egen takt, så tycker (notera) jag att du ska satsa på en systemkamera.

Det var så jag gjorde i alla fall, och jag ångrar det inte. Det enda jag känner är väl att jag kanske skulle vilja ha en kompaktkamera att kunna ta med mig på fester eller andra tillfällen där man med alkoholhaltiga drycker riskerar förlora visst begrepp om varsamhet för sin fina kamera.

Lycka till/Andreas
 
Val mellan de kamerorna är enligt mig relativt lätt, tycker som Andreas att det är lite onödigt att köpa en kompaktkamera och sedan byta upp sig.

De 3 systemkamerorna blir snabbt 2, Sonyn och Pentaxen är definitivt mer kamera för pengarna än D50, som saknar väldigt många funktioner och finesser som de 2 andra har, t.ex. Antiskak, Antidamm (Sony) och vissa avancerade inställningsmöjligheter som är borttagna från D50 för att skilja den mer från de dyare modellerna, men som finns hos Sony och Pentax.

Mellan Pentax K100D och Sony A100 är det lite mer vad man känner själv, i specifikationerna är de väldigt lika, förutom att A100 har antidammfunktion och 10 megapixlar mot Pentaxens 6.

Jag vet inte hur pentax har det med blixtar och andra tillbehör, men objektiv finns tillräckligt iaf.

Till Sonyn finns det flera orginal blixtar (3-4st) och andra tillbehör, och även där tillräckligt med objektiv.

Kan någon Pentaxanvändare svara på hur Pentax blixtsystem ser ut? Har dom funktioner som High Speed Sync och sådant? Annars vinner Sonyn för mig iaf.
 
Tack för svaren.

Det blev en fuji f11, kan som sagt vara bra att ha en kompakt.

Sen får vi se vilken det blir när de nya systemarna kommer i butik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.