Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag ha för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stephanie_PoPo skrev:
Hjälp!
Vad ska jag köpa för slags obejktiv till min nya Canon Eos 300D?
Tack på förhand!

Du kunde lika gärna frågat "vilken bil ska jag ha?" eller "vilka skor ska jag köpa" eller "vilken cykel blir bäst för mig"...

Om du inte anger vad du har för behov så går det inte att hjälpa dig.

Vad ska du fotografera förnågonting?
Är det utomhus eller inomhus?
Har du blixt eller befintligt ljus?
Vad får det kosta?

Hej Sthepanie!

Jag köpte mig en digital systemkamera även jag här om dagen. (den kommer imorgon)

Det blev en Canon 350D

Så även jag funderade på vad jag skulle köpa för optik.

Jag tittade länge på Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

Det verkar vara väldigt skarpt.

Men jag vill ha lite längre brännvid så jag har nog bestämt mig för Tokina 24-200/3,5-5,6

Det är inte så väldigt ljusstarkt så jag kommer i så fall att kompletera med normaloptiken Canon EF 50/1,8 II

Detta för att få ett objektiv som går att fota med utan blixt i lite svagar ljus.

Om du är helt vilsen så har du ju här några förslag i alla fall.

Norrbotten rockar.

/Patrik

Frågan är helt omöjlig att besvara! Jag vet inte ens vad jag ska köpa för att ersätta kit-objektivet och då har jag ändå funderat ett bra tag. Det är bara en massa kompromissande hela tiden, även om man har obegränsat med pengar.

Varför finns ingen EF16-50L IS? även som fattig student hade man tagit sig råd och gjort en investering "för livet", men Canon vill tydligen inte leverera.

Specifiering

Jag vill ha ett objektiv som jag kan fota både inomhus och utomhus med, vill ha funktionen så man kan välja om man vill ställa in manuell eller autofocus, man ska kunna zooma med den.
Mer anvancerad behöver det inte vara,
får gärna kosta max 2500 kr
Tack på förhand!

2500 är inte mycket pengar, men du har tur. Det räcker precis till en sigma 18-125 3.5-5.6 som är ett helt ok objektiv. Det går bra att fota inomhus med den tack vare den rejäla vidvinkeln, du får köpa till en blixt när du får råd.

kolla cyberphotos hemsida för mer information om objektivet.

Re: Specifiering

Stephanie_PoPo skrev:
Jag vill ha ett objektiv som jag kan fota både inomhus och utomhus med, vill ha funktionen så man kan välja om man vill ställa in manuell eller autofocus, man ska kunna zooma med den.
Mer anvancerad behöver det inte vara,
får gärna kosta max 2500 kr
Tack på förhand!

Canon 50 1.8, billigt och bra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto