Advertisement

Annons

Vad ska jag ha för Kamera???

Produkter
(logga in för att koppla)
Min dröm är att bli fotograf och älskar verkligen att fotografera. Folk runt mig tycker nog inte det är lika kul. Jag fotar jämt.Jag har kamera i min mobil och den går varm nästan för jämnan och min digital me. Nu är det så att jag är aldrig nöjd och det klart inte när jag inte har nån bra kamera. Har en Olympus Camedia C-150 och den e ju bara minnes kamera men jag vill ju så mycket mer en vad den klarar. Problemet är ju bara att man inte har direkt ekonomi för att lägga en massa pengar på att köpa en kamera. vad är det lägsta priset men endå att man får något som är bra. Är så dålig på modeller och vill verkligen lära mig men tänkte att nån som kan borde ju kunna visa mig vägen. Kram Christine

Det beror helt enkelt på vad du vill göra med dina bilder. Tänkte du bara ta snap shots och ha dem som minnen på datorn räcker det med den kameran som du har kanske. Men om du har tänkt dig utveckla en lite mer avancerad fotande och förstora bilder för att du kanske ska ha en utställning eller för att du ska jobba pro med foto så måste du nog satsa på lite bättre utrustning.

Du säger inte hur mycket pengar du kan lägga ut på ett ungefär eller om du siktar på digital eller analog utrustning. Det finns mycket billiga pryllar idag på den begagnade marknaden.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till och välkommen ombord! :)

Om du vill ha en billig kamera, men som ändå låter dig utvecklas som fotograf och lära dig om bländare och slutartid och allt detdär så tycker jag att en kamera i Canon "A-serie" kan vara lämplig. Du har A510 för ca 1700kr, A520 för ca 2100kr och A95 för ca 2300kr. Till dessa priser tillkommer minneskort (ca 300kr) laddare och laddningsbara batterier (ca 200-500kr beroende på modell) och eventuell väska (ca 200kr, lite beroende på modell).

Skillnaden mellan de två förstnämnda är bara upplösningen medan A95 har lite mer "lull".

Dessa kameror har manuella inställningar om man vill använda det, samtidigt som de funkar bra på automatik för "semesterbilder".
Det finns åxå möjlighet att, via adapter, montera filter och försättslinser tex.
De är åxå hyfsat kompakta, även om de inte riktigt går ner i jeansfickan.

Har du mer pengar att röra dig med så finns det såklart mer möjligheter.

Om du kan tänka dig att köpa analogt kommer du rätt långt med 2000-3000kr. Man kan få tex en Nikon F90x eller F80 med ett hyfsat objektiv för de pengarna. Båda två är mycket kompetenta kameror. Systemkameror ger onekligen lite mer möjligheter, men detblir mer utrustning att släpa på och det blir dyrt när lusten efter bra objektiv sätter in. :)

Men jag skulle nog ändå rekommendera digitalt. Det är billigare driftkostnader och det kostar inget att experimentera. Man lär sig fortare.

......

Jag vill kuna andvända dom tex plåta modeller och sen ha dom på en egen hemsida och även att modellerna får andvändning av dom privat. Inte bara minnen jag vill kunna göra förstoringar och tavlor att ha på väggen om det så bara är av av mina barn så vill jag ha ett djup och kunna ha stor stl. Jag vill ha digitalt så jag kan leka fram hur jag ska och inte ska så det inte blir så mycket filmrullar hehe. Vad tror du skulle passa till mig? Desto mindre det kostar desto tidigare har jag chansen att få tag i en kamera för det handlar ju om att spara
kram Christine

Om du tänkt dig fota modeller så kan det nog tänkas att du gärna vill ha det korta skärpedjup som bara systemkamerorna kan ge.
Då skulle jag tagit en titt på en begagnad Canon D60 eller 300D samt en Canon EF 50/1.8 om budgeten är tajt.
Detta bör du kunna få för 5000kr kanske, med lite tur.

Annars kan man göra förstoringar att ha på väggen även med de kameror som jag tidigare nämnt, bara inte riktigt lika stora som från en 300D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar