Annons

Vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)

sQin

Ny medlem
Hej,
Jag behöver hjälp!

Jag vill köpa en kamera. Det ska vara en digital analog. Den ska vara bra och inte för dyr.

Vad rekomenderas?
 
Lite mer info vore bra.
Digital?
Systemkamera eller liten kompakt?
Något speciellt du skall fota?

Arne
 
Hmm.. *pinsamt*
Jag menade digital systemkamera. :)

Den ska ha samma inställningar som en manuell kamera, men digital (så jag slipper filmrullar).
Inte för stor heller. Självklart ska den hålla i en massa år. :)

Jag ska ska fotografera allt vackert som finns.
Jag gillar att ta porträttbilder tex.
 
Ett tips är att gå till ett bibliotek och bläddra igenom nya och gamla fototidningar.
Där hittar du alltid lite tester av olika modeller så att du vet vad som kan vara passande för dig vad gäller pris och egenskaper.
mvh
Lasse
 
Väljer man något av de kända märkena så finns det ett stort utbud på beg. objektiv och hus.
Specifikationerna mellan kamerahusen är väl ganska små fabrikaten emellan (snarlika finesser). Framförallt, känn på kameran hur den känns i handen! När jag själv valde kamera fastnade jag för Nikon D70 som kändes perfekt (för mina händer), däremot Canons motsvarighet kändes helt fel. OBS! Detta gällde för mig, vi alla är olika så känn efter ordentligt.
Ut i fotobutikerna och prata, lyssna, känn.
Vill man köpa begagnat skall man passa på då en ny modell just kommit ut. Ex/ Stort utbud och hyvsade priser på Nikon D70 just nu vid lanseringen av D200.
Lycka till!!
 
En systemkamera är ju alltid förhållandevis stor och går ju inte ner i fickan direkt så alla är ju ju ungefär lika portabla, sas. Det som kan skilja är ju hur bra de är att hålla i osv och storleken på själva kameran behöver inte helt nödvändigtvis avgöra det utan det beror ju även på utformningen.

Sedan kan man ju fråga sig vad som är "för dyrt" för dig.
Det finns ett antal bra kameror i instegssegmentet. Dessa har avhandlats i ganska många trådar här på FS så om du gör en sökning med sökmotorn på någon av dessa modeller så:

Nikon D50
Canon 350D
Konica Minolta D5D
Pentax *ist DS
Pentax *ist DL
Olympus E-500
Nikon D70
Konica Minolta D7D

Jag har själv en D70 och stortrivs med den, men jag tycker även att D5D är väl värd att titta på. Med tanke på pris och funktioner så är den ganska konkurrenskraftig.
Alla modellerna kommer att ge dig bra bilder och vad gäller bildkvaliteten så är det inte så himla stora skillnader. E-500 har något högre brus än de andra men...

Läs trådarna här på FS, läs tester på tex dpreview.com, dcresource.com och steves-digicams.com och bestäm dig för vilka funktioner du tycker är viktiga för dig. Sedan går du till en affär och klämmer på de kameror som finns kvar att välja på när du gallrat lite.
Sedan går du hem med den kamera du gillade bäst. :)

Edit:
Det finns såklart att köpa begagnat åxå. Vettigaste köpet där, om man vill komma billigt undan är nog Canon 300D. Även Nikon D70 går att hitta för rätt vettiga priser.
 
En begagnad Nikon D70 med kitobjektivet 18-70 hittar du för runt 5000-6000kr.
Eftersom du bor i Stockholm bör du inte ha några problem att hitta en som är till salu där och slipper förskottsbetala utan kan åka och hämta kameran själv.

Mer prisvärt än så kan jag inte klura ut...
 
Jag är lite sugen på en Nikon D70, vad är det för obejtiv som gäller för den?
Kan man använda obektiven man har till sin analoga kamera?
 
Popnea skrev:
Jag är lite sugen på en Nikon D70, vad är det för obejtiv som gäller för den?
Kan man använda obektiven man har till sin analoga kamera?

Det beror på om det är byggda för Nikons moderna systemkameror eller inte. Har du en t ex en Pentax, Canonkamera, eller en Minolta så kommer du få problem att få det att passa ihop.
 
Jag har en Nikon F55.

Vad är det för skillnad på en D70 och en D70s. Ska man satsa på en D70s även fast man är helt nybörjare?

funkar 6 megapixel bra om man vill förstora upp till säg A3 format?
 
Om du har objektiv med autofokus ska det inte vara några problem att använda dem, vilket du antagligen har eftersom du har en F55.
Det som händer med älre objektiv som inte har CPU, vilket gäller de flesta objektiv utan autofokus, är att man inte får någon ljusmätning med D70.

Om du har objektiv från tex Sigma eller någon annan tredjepartstillverkare så kan det ibland förekomma inkompatibilitetsproblem med nyare kamerahus. Något som man oftast kan få åtgärdat kostnadsfritt.

Skillnaderna mellan D70 och D70s är små. D70s har lite större display, blixt som sprider ljuset lite vidare samt möjlighet till trådutlösare (D70 har enbart Trådlös fjärrkontroll).

D70s har även uppdaterad mjukvara i kameran, men detta går att uppdatera även på en D70 genom att ladda hem en uppdatering på Nikons hemsida. D70 är ju dock en utgången modell och finns inte i särskilr många butiker längre. Däremot kan man ju köpa den begagnat.
 
Popnea skrev:
Jag har en Nikon F55.

Vad är det för skillnad på en D70 och en D70s. Ska man satsa på en D70s även fast man är helt nybörjare?

funkar 6 megapixel bra om man vill förstora upp till säg A3 format?

& Mpix och 60x40 cm som borde vara i trakterna av A3 fungerar utmärkt. Allt är beroende på betraktningavstånet och jag har svårt att se att en A3 betraktas på 12 cm avstånd med lupp. Förstoringar i denna storlek från en Minolta Dimage 7i med 5 Mpix. tycker jag har blivit bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.