Annons

Vad ska ja ha för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

rotten85

Medlem
Är väldigt ny med systemkamera, och har nyligen köpt en eos350d. Och jag har märkt att jag kan få ut mkt mer av den med ett bättre objektiv. Men vad bör ja köpa? finns det nått mer "allround" objektiv för en rimlig summa. Gillar att fota ute i naturen, och även fota folk. närbilder ligger i intresse området med. Men jag är så förvirrad när det gäller objektiv. Har sett en med ett Sigma 100-300mm F4,5-6,7 till sin eos kamera, är det nått ja skulle kunna klara mig med? är väldigt tacksam för råd. känner mig fruktansvärt korkad på detta område

Ett 100-300mm objektiv är knappast ett allround objektiv...

Du måste nog fundera ltie till vad du vill kunna göra med ditt objektiv.

Ett bra omfång för "normal" objektiv är nog egentligen canons 18-55, kitgluggen. Du får då vidvinkel upp till lätt tele med en 350D

Om man inte gillar kitgluggen så finns ju betydligt bättre objektiv men i ungefär samma omfång.

Objektiv kan vara både billiga och svindyra. Du har även ett register därimellan men där börjar priserna bli kännbara.

En fotograf som enbart fotograferar fåglar och djur på långa avtånd skulle klara sig fint med enbart ett supertele, som ett fast 600mm objektiv. Så vill du bara fotografera dur på avstån kan du ju köpa ett 100-300, men personligen tror jag det är på tok för begränsat föratt man ska tycka det är roligt i längden.

Om du vill lägga ut några tusenlappar så är EF 17-40 4L väldigt prisvärt. Runt 4000:- för ett begagnat.

Skulle nog säga att det faktiskt är ett perfekt objektiv att starta med om man vill ha ett bra objektiv. det kostar lite, men det är riktigt bra.

Efter det kan du fundera ltie mer på vad du vill ha och behöver, du har nog vid det laget kommit så pass långt att du är lite mer insatt. Att bara ha L objektiv i väskan blir snabbt otroligt dyrt, finns massa andra bra alternativ för mindre pengar, men just 17-40 är såpass "billigt" för den kvaliten att jag kan nog itne göra annat än att rekomendera det som ett perfekt startobjektiv, då täcker man in många områden förutom tele.

Jag har ett 28-135 3,5-5,6 is usm. Det är ett riktgit bra objektiv att gå runt och fota med blir ca 45-215mm med brännviddsförlängningen. Det enda jag saknar är lite mer vidvinkel.

Det går att hitta begagnade för strax över 3000kr.

ANNONS