Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska en Nybörjare välja för kamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

Halycon

Medlem
Jag är på jakt efter en systemkamera som jag ska få i studenpresent (något försenad) Men då skulle jag vilja ha lite tips på vad som är bra att börja med. Jag blir inte klok på att läsa tekniska spec. Utan skulle önska egna kommentarer.

Jag har tittat på kameror som Nikon F65 och Canon EOS 300 som exempel. sedan på lite objektiv.

Allt som allt får det kosta ungefär 7000:-

Så om någon har en jätte bra idé på en bra baskamera som täcker ganska stora behov redan från början så skulle jag bli mer än glad att höra ifrån er.

MVH John
 
Beror på

Det givna svaret: Det beror på.

Jag väljer helt klart f65 av dom två du föreslår, har känt på 300an och den känns lite mer plastig och dan.

Objektivet beror som sagt på.
Vill man experimentera så ska man kanske börja med en zoom med stort omfång för att få testa lite olika bränvidder. Kvaliteten blir inte bättre än en kompaktkamera, men man får testa lite mer.

Söker man kvalitet för små pengar är väl ett 50/1.8 det mest användbara.

Jag började med en Nikon F60 och ett Tamron 28-200, det är kul i början men man inser snart att kvalitén inte håller måttet.

Ska nog byta upp mig till F80 och 28-105D.
 
Ganska precis vad jag har tittat på... =/

Jag har faktiskt tittat på en F65 med Tamron objektiv 28 - 200. Tänkte lite att det skulle vara bra att börja med. Men som sagt, jag vet egentligen ingenting...

Fråga? Beror kvalitén främst på objektivet i det fallet eller är det kameran som inte klarar nån vidare kvalitet???
 
EOS 30 med 28-90 USM kostar under 7000 och är en kamera jag kan varmt rekomendera. Objektivet är ju inte det bästa som Canon gjort men det duger att börja med.

Sedan finns det ju andra kameror än Canon och Nikon. Det finns säkert minst 4 tidigare trådar som tar upp detta. Jag kan bara råda dig att gå ner till fotoaffären och be att få "känna" på dom olika kamerorna. Välj en kamera du trivs och som du kan växa med. Bry dig inte om märket för dom flesta kameror fungerar i stort sätt lika bra.
 
Om du ska lägga ut 7000 kan du lika gärna köpa ett lite större och mer avancerat hus skulle jag säga. Titta på Nikon F80 som jag är mycket nöjd med, eller Canon eos 30/33 för den delen. Gå till affären och känn hur de känns i handen. Sen kanske man ska vara lite försiktig med objektiv som har så stort zoomomfång som 28-200 enligt vad jag har hört.
 
Kvaliten ligger helt klart i objektivet och där ska man helt klart lägga pengarna. Men det beror ju helt på vad man vill fota och hur man ska använda resultatet.

Ett bra hus som har avancerad mätning gör det enklare att lyckas med bilder i svåra situationer.
 
Ojj vad jag blir förvirrad... =)))

Blir förvirrad, men det suveränt med alla svar =)) Men jag vet fortfarande inte vart jag står... ska man satsa på ett dyrare hus, EOS 30 F80 eller nått mer alround typ F65 med 28 - 200, får gå till fotoaffären och prata imorrn *kliar mig i huvudet* men dom blir aldrig särdeles objektiva (humor??)
 
Jag förstår dig och det är inte lätt. Men det är som att välja mellan Volvo och SAAB :)

Men det är inte fel att satsa på ett dyrare hus som CANON EOS 30 med ett 28-90 och sedan bygga därifrån. Det är ett ok allroundpaket. Om du blir mer intresserad så vill du ändå köpa fler och bättre objektiv. Och då kommer du även att vilja byta huset förr eller senare om du köper ett billigare. Men du vill kanske inte ha det som en hobby utan mer som en reskamera, ja då räcker ju EOS 300 långt.

Jag började själv med EOS 30 och ett 28-90.
 
Priset på en EOS 30 alt F80??

Vad är priset då för en EOS 30 / F80 med typ 28 - 90 objektiv??? *funderar*
 
F80 med 28-80G kostar ca 6500:-

Detta 28-80G objektiv från Nikon har förövrigt fått mycket bra kritik för att vara ett "billigt" objektiv.

Dom flesta bilder i mina album är tagna med en F80. Några är även tagna med kombinationen F80 och 28-80G.
 
Senast ändrad:
Fråga dig själv först vad du har tänkt använda kameran till.

Om det är för att verkligen satsa fullt ut med foto som hobby så kan det vara på sin plats att titta på dyrare hus och objektiv. Men annars..för vanligt resefotande och för kreativt skapande upp till någorlunda avancerad amatör så räcker billigare hus som tex Canon EOS 300 långt.

Bättre med ett bra objektiv och ett enklare hus än ett lyxigare hus med skräpobjektiv. Det är ju objektivet som är viktigast för bildens kvalitet.

Jag skulle råda dig till att titta på antingen Canon EOS 300 eller Minolta Dynax 5. Två mycket kompetenta hus i den billigare prisklassen. Dessa räcker trots allt ganska långt. När det gäller objektiv rekommenderar jag zoom. Köp original.

Brännvidden 28-105 tycker jag täcker dem flesta behov gott och väl. Du kan med det ta landskapsbilder med vidvinkel, du har normalen (så som det vanliga ögat upplever omgivningen) och du har möjlighet att ta bra porträttbilder på nära håll. Däremot kan du inte ta extrema närbilder eller bilder från långt håll för att tex fånga en fågel på flykt. Långa telen kan man i så fall komplettera med vid ett senare tillfällen om man känner för det.

Ovanstående kombination med ett billigare hus och ett original 28-105 objektiv ger dig mångsidighet som dessutom är lätt att ta med sig "överallt". Om man efter några år känner att man är i behov av ännu bättre grejor så kan man faktiskt byta upp sig..och då ha kvar det förstköpta huset som 2:a hus och använda objektivet till det nya huset (förutsatt att man köper från samma tillverkare som vid första tillfället).

Själv har jag valt att satsa på en Minolta Dynax 5 med ett original 28-105/3.5-4.5 objektiv. En kombination jag är jättenöjd med. Men visst, jag skulle gärna vilja har manuellt uppfällbar spegel för att reducera skakningsoskärpa i största möjligaste mån och allra helst också ett hus med 100% sökare. Men för att få det sistnämnda som är viktigt för att kunna beskära bilden direkt i sökaren så som man vill ha den får man lägga upp avsevärt många fler tusenlappar än för vad som är fallet med ett Dynax 5-hus.


/JP
 
När jag skulle byta upp mig från EOS 300 så var jag och tittade på EOS 30 och det är väldigt stor skillnad mellan de två husen. Ett mycket bra köp, som dock hamnar något över din maxgräns, vore en EOS 30 med objektivet EF 28-105. Pynta in lite sparpengar i värsta fall - det är garanterat värt det! :)
 
Köp det billigaste hus som ger dig de finesser du behöver nu och den närmaste framtiden, så du kan satsa pengarna på objektiv istället. (Visst, se till att det ligger bra i handen också!) Spegeluppfällning för knivskarpa bilder? Jo, det är bra att ha, men vad hjälper det ifall objektivet i sig inte är skarpt? Osv.

Skulle du växa ur huset, så kan du utnyttja systemkamerans fördel; möjligheten att köpa ett nytt hus utan att behöva kasta bort alla objektiv! Det gamla huset kan ju bli reservhus, eller säljas.

/Fredrik (EOS 300)
 
Jag minns problemet - valde och funderade, valde och funderade mellan EOS 5, 50 och 500 en gång i tiden - räknade pengar, och kollade specarna.

Det blev EOS 5 till slut, eftersom 50 påstods underexponera och jag tyckte 500 kändes för billig (jag köpte mitt andra kamerasystem).

Hur som helst - EOS 30 eller 300 beror helt på vilka funktioner du tror dig behöva, jag har inte koll på skillnaderna, det är förmodligen ett par steg i slutartider och kanske någon blixtfunktion, och eventuellt ögonfokus.

28-105 är ett lysande objektiv i mina ögon. Det finns säkert någon som kan hävda att kvaliteten inte är så bra som si och så, men omfånget är alldeles utmärkt (se forstheims kommentar ovan).

Mitt 75-300 använder jag nästan aldrig.

Jag rekommenderar definitiv att satsa på ett 28-105 istället för 28-90.

Problemet är väl att paketpriset förmodligen innehåller ett 28-90...
 
Jag var inne på att köpa en EOS 30 med 28-90 objektiv, detta skulle kosta runt 7000:- Jag ville dock hellre ha ett 28-105 då detta skulle vara betydligt bättre än 28-90, men då hamnade priset på runt 9000:- istället. Resultatet av mitt grubblande blev en beg EOS 3 med 28-105 i nyskick för 9 papp, har aldrig ångrat mig! :) Sneglar dock fortfarande på EOS 30 ibland, ett mycket fint och framförallt tyst hus. Skulle jag råda en köpare idag så hade valet definitivt landat på EOS 30 och 28-105 om man är beredd att lägga de pengarna - man får mycket bra saker för dem.
 
Köp en billig kamera och en normaloptik, så du får mer pengar till att köpa film, framkallning, resor, objektiv och tillbehör för.
Minolta Dynax 5 är ett bra exempel på en kamera som har väldigt bra egenskaper och många viktiga funktioner som spotmätning och snabb autofokus till ett bra pris.
De andra stora tillverkarna har också bra kameror i samma prisklass. Om man tycker det blir för dyrt, så bör man nog kolla på begagnad utrustning istället för att köpa en billigare ny utrustning.
 
Ja nu var det bestämmt...

Nu har jag tittat, räknat pengar... tittat mig omkring... kommit till en slutsats... det blir en Nikon F65 med 28 - 105... det får vara för nu... om jag känner att den blir för trångbodd så får jag skaffa en ny... tycker den ligger bra i handen och kändes på nått sätt gedignare än EOS 300 även om så kanske inte är fallet...

Tack så hemskt mycket för alla svar!!!

MVH John
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.