ANNONS
Annons

Vad ska en nybörjare köpa för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du tittat på Sony dsc-R1 ? den har den största ccd:n som finns på en kompakt ! 10mp jag tror det var iso 160-1600 f2,8-16 den finns på cyberphoto vet jag. andreas

Haha, folk rekommenderar beggade D30 för att hålla priset runt 3000:- och så kommer det en R1, som knappt finns i affärerna och som kostar mer än en ny 350D.

En begagnad Canon EOS 300D med kitobjektiv + en telezoom kanske du kan hitta rätt billigt. Skulle nog inte satsa på att köpa en digitalkompakt om du tror att du kommer att vilja fota mkt, få med kort skärpedjup (suddig bakgrund), macro (närbilder) osv.

Men är det viktigt att kameran är liten o behänding så är ju en digitalkompakt alternativet.

Har själv både en Canon 350D (digital systemkamera) och en Olympus C50Zoom (digitalkompakt). Och den senare använder jag bara om jag måste faktiskt även om den också ger bra bilder.

paco skrev:
Haha, folk rekommenderar beggade D30 för att hålla priset runt 3000:- och så kommer det en R1, som knappt finns i affärerna och som kostar mer än en ny 350D.

Jag håller med om att det går att få tag på en DSLR för under 10000 men det stannar sällan där. Det var det jag tänkte på Med sony R1 . Priset far inte upp i taket om man går på en kompakt med hyggligt bra prestanda typ sony R1 mer än kamera o minne o ev filter . Det var det jag ville få fram . Bara huset till en system kommer du inte långt med utan optik, o ska du ha lite tele eller en bra vidvinkel så springer snart priset ifrån en vanlig svensson! Det var därför jag ville att han skulle i alla fall titta åt det hållet.

YLVERT skrev:
Jag håller med om att det går att få tag på en DSLR för under 10000 men det stannar sällan där. Det var det jag tänkte på Med sony R1 . Priset far inte upp i taket om man går på en kompakt med hyggligt bra prestanda typ sony R1 mer än kamera o minne o ev filter . Det var det jag ville få fram . Bara huset till en system kommer du inte långt med utan optik, o ska du ha lite tele eller en bra vidvinkel så springer snart priset ifrån en vanlig svensson! Det var därför jag ville att han skulle i alla fall titta åt det hållet.
Tror en D30 med ett Sigma 18-50mm för en femhundring presterar bättre bilder än majoriteten av kompakterna, även de dyra. De mindre sensorerna har ju sina begränsningar, främst brus, och även annat ställer till det, som stort zoomomfång och små linser. Fördelen är ju att man med en systemkamera KAN byta objektiv om man skulle vilja. Och när kameran inte duger längre kan man behålla sina objektiv.

Enligt mitt sätt att se det har man en kompakt för portabilitetens skull. Den är helt enkelt smidig att ta med sig överallt. De stora, avancerade kompakterna ser jag ingen fördel med. Då kan man i mitt tycke lika gärna skaffa en DSLR. Kompakterna har förvisso fler pixlar än en D30, men hur många pixlar behöver normalfotografen? 3MP är lagom om du frågar mig, så man enkelt kan förstora till A4 och med lite möda fixa en snygg A3 att hänga på väggen. Visst är det kul med 10MP, men mest för att kunna beskära hårt, och då måste bilden vara av yppersta kvalitet, dvs ha lågt brus och hög detaljupplösning.

/Pontus

Med dina krav så blir det nog svårt att komma under 3000:-. Då är enda alternativet D30. Ett mycket bra alternativ är även D60 som enligt mig är ett bra budgetalternativ om du vill fota norrsken. De uppenbara nackdelarna med D60 dvs brus på höga iso-tal, medioker autofokus, långsam berörs man inte direkt av samtidigt som den presterar bra på långa slutartider. Jag håller precis på färdigställa några bilder till en affisch och slogs av brusskillnaderna mellan Powershot Pro1 och D60 där D60 har betydligt mindre brus. Bl.a. därför tycker jag inte en kompakt är att rekommendera för norrskensfotografering. Hellre då en äldre begagnad systemkamera. Bifogar ett utsnitt en bild tagen med D60..

Bilagor

• d60.jpg
    d60.jpg
    9.1 KB · Visningar: 121
Begagnad 300D för 4000 kr.

Jag sålde min sex månader gamla Canon 300D med objektiv och 512 Mb minne för 3200 kr för två veckor sedan. Sålde min Minolta Z3 också. Därefter köpte jag en Canon 350D. Bilderna ser likadana ut... men kameran är snabbare, vilket jag behövde.

Jag råder dig att söka efter en begagnad 300D eller Nikon D70 för mest värde för pengarna.

Exempelgalleri med 300D. http://art.microsaft.com

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar