Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska en nybörjare köpa för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel

Ny medlem
Hej.
Jag är relativt ny inom fotograferingens värld, dvs. jag har fotat under en längre tid, säkert hela mitt liv, men inte i någon större mängd utan bara det det vanliga: semesterfotografier, på kompisar, djur etc.
Jag äger sedan tidigare en digitalkamera men den är väldigt, väldigt dålig. Bilderna blir inte ens nästan skarpa utan liknar mer en bild som man har tagit med sin mobiltelefon.

Så, min fråga är då:
Vad skall jag köpa för kamera?
När jag själv ställde mig den här frågan kom jag på vissa kriterier som jag ansåg att jag behövde. Men eftersom jag inte är speciellt insatt i fotograferandets värld, än så länge, så kommer jag säkert att lägga till några kriterier eftersom. Därför uppskattar jag gärna också tips från er.

Mina kriterier för kameran: Digital, Högupplösta bilder, kunna fota norrsken, möjlighet att sätta på objektiv, helst inte dyrare än 3000:-.
Finns det en sådan kamera ute där för mig?

Om du skippar kravet på digitalt så finns det massor med begagnade systemkameror för en billig penning (>3000kr)

Digital systemkamera kommer att ta dig mot 10'kr strecket innan alla nödvändiga ont har införskaffats.
Billiga digitala kamror ger inga bra resultat på långa exponeringar som behövs för norrsken, dyra ger bättre resultat men har fortfarande brister.

Så antingen måste du kompromissa med dina krav eller hitta en större plånbok.

P.S

Oundvikligen så kommer du bli rekommenderad att köpa en Digital-systemkamera, var hård och bestäm en gräns för dina utgifter, annars är du snart uppe i 10-15'

Okej, det var synd.
Anledningen till att jag vill ha en digital systemkamera är att jag defenitvit inte har råd att lämna in någon vidare mängd fotografier till en butik och få dessa framkallade :/
Men om jag skippar kravet på norrsken då? Finns det då någon bra kamera? Helst vill jag ha möjlighet att fotografera det också, men det får kanske bli en senare fråga - när ekonomin är mer på topp.

Det är svårt att plocka ihopp en D-slr med objektiv, minneskort för mindre än 10'
Då är det kanske bättre att du siktar på en bättre/större kompakt kamera. Jag är tyvärr inte så insatt i vilka märke/modeller som gäller just nu.

Minoltas Z-serie kan vara en bra start. Stort zoomomfång ca 38-400mm. Inbyggd bildstabilisering.
Kan köras helautomatiskt för nybörjaren eller helmanuellt för den kreative fotografen och allt däremellan P,A, S-lägen. Kan kompletteras med extern blixt om man vill det. Relativt små.
Använder 4 vanliga R6 batterier. Kan köras med laddningsbara som varar länge så har man 4 alkaline med som backup. Hanteras och hålls som en Dslr när man plåtar. Ger lite mer fotokänsla än en fickkamera.
Z5 med 5Mpix är kanske att föredra före Z6 som bara har fler pixlar som skapar mer brus, annars samma kamera. Z5 ligger runt 3500:-

Det går att at nattbilder med Z-serien.
Här är några jag tog med min Z1 (3,2Mpix)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=333992

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=336241

Okej. Den där minolta-kameran lät kanske intressant. Vart kan man köpa den och vart kan man läsa mer om den?

Kolla på en begagnad canon 300d. Borde du kunna få för 4500 med kitobjektiv och minneskort. Den kameran räcker långt. Objektivet är kanske inte världens roligaste, men duger tills du kommer på vad du har för behov.

/JR

Alternativet är att skaffa en analog systemkamera med optik. Just nu är det läge att fynda analogt (kommer väl knappast att bli sämre heller) vilket gör att man kan få riktigt mycket för pengarna.
Märker man att man vill gå över till digitalt kan man senare skaffa ett begagnat hus och använda sina objektiv till detta också.
Se bara till att systemet som man går in i verkligen stödjer äldre optik på digitalsidan.

Galtar skrev:
Kolla på en begagnad canon 300d. Borde du kunna få för 4500 med kitobjektiv och minneskort. Den kameran räcker långt. Objektivet är kanske inte världens roligaste, men duger tills du kommer på vad du har för behov.

/JR

Håller med. Även om kitobjektivet inte är någon höjdare om man jämför med L-optik så slår det de flesta kompaktkameror med hästlängder.

Beg D30 kanske? Jag tycket att kit-objektiven är helt OK att böja med innan man vet om man gillar foto så mycket att man vill lägga upp 10K på en glugg. I jämförelse med de billigaste digitalkompakterna är de ändå ett under av skärpa.

Den var helt Ok. Jag tänkte mest på det billigaste som finns, det lät väl som det var en sådan trådskaparen hade?

Digitalkompakterna är ju ofta lite "mjuka" jämfört med systemkamerorna. Det beror antagligen på att optiken inte behöver klara samma upplösning med en större sensor. Därmed inte sagt att kompakterna inte duger eller att de tar dåliga bilder. Men visst är de lite mer begränsade.

Anders:
On du funderar på en "långzoom" kan Panasonic FZ-5 åxå vara något. Kostar en femhundring mer än 3000kr dock.
Ett annat alternativ, om du inte tror dig behöva så långa bränvidder som FZ5 eller Z5, tex, har så är Canon A610 en trevlig kamera.

Andreas_H skrev:
Beg D30 kanske? Jag tycket att kit-objektiven är helt OK att böja med innan man vet om man gillar foto så mycket att man vill lägga upp 10K på en glugg. I jämförelse med de billigaste digitalkompakterna är de ändå ett under av skärpa.
Jag köpte precis en D30 till flickvännen att fota med. Hennes analoga kompakt var verkligen inget att hänga i julgranen. AF:en verkar vara lite osäker i dåligt ljus och inte ursnabb, men bilderna verkar bli mycket bra och de flesta normalanvändare bör inte behöva mer än 3MP ändå (du kan lugnt förstora till A4). Gedigen och trevlig kamera. Skönare att hålla än 20D. Köp ett begagnat Sigma 18-55mm till den och du har en vettig digital systemkamera för 3500kr.

/Pontus

En kompis lånade en sådan i höstas. Skitskön känsla mot min 300D. Snabbare och proffsigare, men AF:n har fått en del kritik vid dåligt ljus.

Andreas_H skrev:
En kompis lånade en sådan i höstas. Skitskön känsla mot min 300D. Snabbare och proffsigare, men AF:n har fått en del kritik vid dåligt ljus.
Jämfört med 20D är den lite osäker i halvmörker, men så himla dålig är den inte. De flesta kompakter är sämre.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar