Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska en 2:a osv. betydda i betyg?

Produkter
(logga in för att koppla)
...första länken var ju på pricken som jag ville ha det! den andra hade ju bara fyra grader..

Poängen var att 2,5 var godkänt och med mer än godkänt i matte så vet jag att att 2,5 avrundas till två! VSB (vår tes);)

:) Måste säga nåt:
Tycker det med betyg e dåligt! Slopa betygen helt, räcker med kommentarer. Har kollat runt lite på fotosidan och tycker att många resonerar annorlunda. dessutom tycker jag många betyg verkar vara "taktikröstning". Och då har ni förlorat mig. Gillar inte att tävla med bilder!!!

Själv ger jag nästan bara femmor, tycker dom flesta bilder e bra. Fast på olika sätt...

Min egen betygskala:
5 - bra helt enkelt
4 - kunde varit ännu bättre
3 - funkar
2 - många brister
1 - urk...

Bort med betygen > ingen risk för taktikröstning
Låt kommentarerna leva ännu mera. Jag tror de bästa fotograferna på fotosidan hade fått bättre respons om betygen var borta...:rolleyes:

Någon som jag inte minns skrev att man kunde ju jämföra med mat. Då kom jag på att man kan ju ta bilar i stället.

1p. Lada - ful, tekniskt hemsk, dålig kvalitet, skulle aldrig satt mig i.

2p. Opel - inte jätte snyg, inte bästa kvalitet, går väll åka i men skulle inte vilja äga.

3p. VOLVO - bra kvalitet, ganska snygg, bra teknik, skulle kunna tänka mig en.

4p. Mercedes (typ s/ sl/ cl)- SNYGG, bra kvalitet, skulle gärna vilja ha en.

5p. Mc Laren F1 - snygg, snabb(ast?), dyr, min dröm bil.

Ja nu är inte jag någon bilexpert men man ser ju lite grann hur jag tänker. McLaren bilen blev lite sådär (inte alls min dröm bil) men jag kom inte på något bättre, en Aston Martin kanske? Det skulle jag hellre ha en.

Eller som Aftonbladet:

- Botten (Finns ju inte här)
+ Dålig (1p)
++ Godkänd (2p)
+++ Bra (3p)
++++ Mycket bra (4p)
+++++ Mästerligt (5p)

Det är ju med ett alternativ.

Andreas.

Eller som Aftonbladet:

- Botten (Finns ju inte här)
+ Dålig (1p)
++ Godkänd (2p)
+++ Bra (3p)
++++ Mycket bra (4p)
+++++ Mästerligt (5p)

Det är ju med ett alternativ.

Andreas. [/B][/QUOTE]

är ju ett utmärkt system, samma som jag använder..förutom den första då! :)

Betygen.....

Ja, vilket system som vi använder kanske inte har någon större betydelse. Men OM betygen ska finnas kvar så vore det i alla fall en fördel om ett och inte flera system användes bland fotosidans medlemmar?
Hälsningar
Fredrik
:confused:

Re: Betygen.....

Skott skrev:
Ja, vilket system som vi använder kanske inte har någon större betydelse. Men OM betygen ska finnas kvar så vore det i alla fall en fördel om ett och inte flera system användes bland fotosidans medlemmar?
Hälsningar
Fredrik
:confused:

Javisst! det var ju anledningen till att jag tog upp frågan! :D

Själv skulle jag hellre vilja se en betygskala från 1-10, där 5 kunde vara medelbra, 10 en riktig superbild och en 1a är så dålig så gammelmormor kunde göra den bättre.

Detta därför att jag tycker 3 4 och 5 ligger för tätt inpå varann nu. Att 1an och 2an är underkända idag ser jag som en självklarhet, en bild kan ju faktiskt vara värre en bara underkänd och då kan man ge en 1a.

Men ofta ser jag bilder som jag tycker är ruggigt bra på fotosidan, men det kan vara en liten liten grej man stör sig något på. Och då är ju en 5a för högt, samtidigt så vill man ge mer än "bara" en 4a. På en skala 1-10 kunde man då gett en 9a, eller 8?

Samtidigt så om man nån gång skulle hitta en riktigt super perfekt bild så kan man ju ge den en 10, som ju skulle bli ett RIKTIGT bra betyg, något man inte sätter varje dag alltså.

Samtidigt borde dem som gör sidan skriva alldeles intill betygskalan man markerar på ungefär vad de olika betygen skall betyda, så alla kör på samma spår, annars är ju vilket system som helst värdelöst. Mvh Micke

ja..en 10 gradig skala med förklaringar för varje steg vore perfa!!! men tycker fortfarande att man inte behöver gradera hur dålig en bild är..i en 10-gradig skala borde 2 grader för dåligbild räcka..tycker jag :cool:

Hmmm... Åtta siffror för hur bra en bild är? Själv klarar jag mig alldelles utmärkt på bara fem steg. Kommentaren brukar göra sitt också. Personligen skulle jag ha väldigt svårt att ge betyg överhuvudtaget om det fanns så mycket som tio steg.

RobGum skrev:
Hmmm... Åtta siffror för hur bra en bild är? Själv klarar jag mig alldelles utmärkt på bara fem steg. Kommentaren brukar göra sitt också. Personligen skulle jag ha väldigt svårt att ge betyg överhuvudtaget om det fanns så mycket som tio steg.

om varje steg är beskriven ska det inte vara något problem tycker jag..annars kan man ju använda ett 5 gradigt i alla fall ;) 1=2 5=10 osv. om man så önskar :D

Kanske en 10-gradig skala ändå är att föredra!?

Precis som någon tidigare nämnde så händer det ibland att en bild är bättre än tex en 4:a..men är ändå inte så bra att man vill sätta ett topp betyg. Att då kunna sätta ett betyg som går någonstans mellan dem båda hade varit att föredra.

Så..förslag till 10-gradig betygskala:

1. Borde inte vara upplagd
2.
3. Underkänd
4. Godkänd
5.
6. Bra
7.
8. Mycket bra
9.
10. Mästerligt

Betygskalan med dess betydelse skulle i så fall vara synlig då man sätter sina betyg. Annars är det lätt att glömma graderingen.. :rolleyes:

Fast ska jag vara ärlig så är det nog inte betygskalan som sådan som skapar problem. För oavsätt vilken gradering vi har på skalan så kommer den att tolkas olika ändå. Alla har vi olika kunskaper, ambitioner och preferenser som gör att vi trots en enhetlig betygskala kommer att sätta olika betyg. Det som är Mästerligt för mig är kanske en bild som skulle få Underkänt av Dig!? Någon av oss kanske saknar den där riktiga kunskapen eller känslan för hur en bild "bör" vara presenterad. Då blir det likaväl inte ett rättvist betyg som bilden får...

För min egen del som gick ut skolan för ett flertal år sedan är det mest naturligt att använda mig av den femgradiga skalan. Men då missar man "nyanserna" i en bild och "tvingas" då oftast att sätta ett något lägre betyg än vad man kanske egentligen tycker att bilden är värd. Det är det som för mig talar för en betygskala med 10 graderingar istället för 5.

:) JP

Visst skulle det räcka med 2 grader för att tala om hur dålig en bild är. Men för enkelhetens skull menade jag. Jag menar, i praktiken skulle det nog inte sättas många 1or på en skala 1-10 om 5 är medelbra. Men samtidigt så är 8 grader för mycket att beskriva hur bra bilden är så.... 5 blir nog en bra medelpunkt.
I en skala 1-10 blir det förmodligen i praktiken en skala 3-9 som används, men det skadar ju inte att ha en liten extra marginal i kanterna.
Jag ser det som detta vor det enklaste sättet bara. Det är för stort hopp mällan 3,4 och 5 nu helt enkelt. En 10a skulle typ vara "bässta bild man sett!" Iallafall en av dom bässta, en bild man kommer komma ihåg.
Medans en 1a skulle vara bland det sämre man sett, en totalsågad bild helt enkelt.

Att ha två 1-5 skalor, en för teknisk kvalité/komposition och en för typ intryck/känslor skulle nog också fungera.
Slår man ihop dessa blir det ju en 1-10 skala så varje enskild person kan ju tänka som om man vill när man betygsätter på en 1-10 skala, om man vill.

Vad tror ni?

Mvh Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar