Annons

Börja om med LR

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid import erbjuds man att lägga till nyckel ord på samtliga bilder man importerar. Dvs nyckelord till en import, inte till enstaka bilder (som ännu inte finns i katalogen!).

Efter importen får du ge nyckel ord till valfritt antal bilder. Gå upp och välj ”Senaste import” och du får alla bilder att jobba med.

Mitt favoritsätt att tagga bilder är genom att använda Nyckelordsuppsättningar och tangentbordet tillsammans med musen.
Jag väljer en nyckelordsuppsättning, upp till 9 valfria nyckelord. Sedan markerar jag alla bilder jag vill märka med tex ”Barn”. Därefter trycker jag på ⌥ + siffran som syns till vänster om nyckelordet.
I det här fallet ⌥ + 1 och alla markerade bilder har nu nyckelordet Barn.
Jag finner att det här sättet fungerar för de bilder jag ger mina vanligaste nyckelord, så när jag märkt upp i grova drag så går jag in och markerar bilder och söker i rutan märkt "Klicka här för att lägga till nyckelord". Jag har byggt upp en grund med ett par hundra nyckelord och oftast räcker det att skriva "mot" så dyker "motljus" upp, enter två gånger och bilderna har ny ordet motljus. Ett musklick och fem knapptryckningar.

Bilagor

• LR_nyckelordsuppsättning.jpg
    LR_nyckelordsuppsättning.jpg
    22 KB · Visningar: 88
Senast ändrad:
Vid import erbjuds man att lägga till nyckel ord på samtliga bilder man importerar. Dvs nyckelord till en import, inte till enstaka bilder (som ännu inte finns i katalogen!).

Efter importen får du ge nyckel ord till valfritt antal bilder. Gå upp och välj ”Senaste import” och du får alla bilder att jobba med.

Misstänkte att det var något sådant. Finns det då något sätt att välja vilka bilder man väljer att importera med givna inställningar? Tänker mig då att att arbetssättet borde bli:
1. Du har en massa filer som är aktuella för import
2. Du väljer ut filer som hör samman och importerar enbart dessa filer med de nyckelord som önskas.
3. Du väljer sedan ut en ny mängd filer från de som är aktuella för import och taggar upp dessa med nya nyckelord och importerar endast dessa filer.
4. etc.

??

Så skulle man kunna göra, inget fel på det sättet. Men jag tror det tar längre tid.
Jag vill få importen ur världen och få hela minneskortet tömt på en gång utan att jag kan missa några bilder. Importerar jag direkt från kameran så vill jag göra hela importen så snabbt som möjligt och sedan koppla loss den för att spara ström och vara beredd att fortsätta fota.

Ofta vet jag att jag har X antal bilder i kameran, och vid en färdig import så dubbelkollar jag så att samma siffra står till höger om ”Senaste import”.

I importfönstret är dessutom nyckelordsfunktionen ytterst simpel - man kan skriva in och välja, inget mer. Jag använder den aldrig, jag vill se grafiskt vart nyckelordet kommer hamna i min nyckelordslista.

Bilagor

• LR_nyckelord hieraki.jpg
    LR_nyckelord hieraki.jpg
    35.4 KB · Visningar: 29
OK, efter ytterligare forskning så förefaller det som att LR verkligen har det man behöver för att kunna hantera kategorisering och sökning på ett kompetent sätt.

Denna film från Adobe visar hur man kan importera och tagga. Här visas två olika sätt, ett där man importerar direkt från kortet (Copy i LR) och ett där man manuellt lyfter över från kort till en speciell plats utan att använda LR och att man därefter lägger till den nya katalogplatsen till LR (Add i LR). I båda fallen kan man använda både metadata och nyckelordsfälten för att attribuera filerna och båda medger också att välja bilderna som attribueringen slår på enligt min tidigare skiss.

Denna film visar också vilka sökmöjligheter som finns i LR. Den verkar mycket kraftfull eftersom man kan göra textsök på de flesta fält vad det verkar. Dessutom visar den (som jag tolkar det) att man kan tagga filer även efter importprocessen, t.ex. genom att peka på attribut i en nyckelordhierarki. Jag antar att det är så du jobbar, reboot.

Kort sagt, karftfullt både vad gäller taggnings- och sökningsmöjligheter. Det finns således ingen anledning att hålla på att krångla med kataloghierarkier och annat meck. Jag kommer arbeta så att jag lägger alla filer i en katalog per importdatum (endast för att ha som fallback vid systembyte eller så) och sedan använda LR metadata och taggningsmöjlighet för att kategorisera och återfinna information.

En annan sak som flimrade förbi i den första Adobe-filmen var också att man kan köra filerna till en backupfolder också samtidigt. Det kommer jag sannolkt använda så att jag importerar till den lokala datorn samtidigt som jag skickar dem till en förvaringsyta på en nätverksdisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar