Malin86
Avslutat medlemskap
andjo312 skrev:
Jag betvivlar att man ser skillnad ens i storlek A2 (40x60cm), förutsatt att man tar kortet vid samma brännvidd och under samma förutsättningar. Jag gjorde en utskrift av två foton i min test, alltså 50mm fast jmf 18-135 inställt på 50mm. Jag kan inte ens avgöra vilket foto som var bäst. Jag skall köra fler test och under lite mer provocerande och kontrollerande former och återkommer kanske med mer info.
Men jag rekommenderar verkligen 18-135mm (vilket på D80 blir 27-200mm) eftersom man då täcker in alla "normala" situationer. När det gäller fotografering av människor (porträtt), tar jag de allra flesta bilder någonstans runt 100mm (området 50-150mm kanske) och då stannar 18-70 någonstans mitt i. Jag föreslår dessutom att komplettera med specialobjektiv lite senare och ha 18-135 som sitt allround. Har man 18-70mm, gissar jag att man byter objektiv oftare vilket tar tid och riskerar damm i kameran
spännande att du inte kan avgöra vilken bild som är tagen med vilket objektiv! återkom gärna med mer sedan