Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad sägs som en D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
andjo312 skrev:
Jag betvivlar att man ser skillnad ens i storlek A2 (40x60cm), förutsatt att man tar kortet vid samma brännvidd och under samma förutsättningar. Jag gjorde en utskrift av två foton i min test, alltså 50mm fast jmf 18-135 inställt på 50mm. Jag kan inte ens avgöra vilket foto som var bäst. Jag skall köra fler test och under lite mer provocerande och kontrollerande former och återkommer kanske med mer info.

Men jag rekommenderar verkligen 18-135mm (vilket på D80 blir 27-200mm) eftersom man då täcker in alla "normala" situationer. När det gäller fotografering av människor (porträtt), tar jag de allra flesta bilder någonstans runt 100mm (området 50-150mm kanske) och då stannar 18-70 någonstans mitt i. Jag föreslår dessutom att komplettera med specialobjektiv lite senare och ha 18-135 som sitt allround. Har man 18-70mm, gissar jag att man byter objektiv oftare vilket tar tid och riskerar damm i kameran

spännande att du inte kan avgöra vilken bild som är tagen med vilket objektiv! återkom gärna med mer sedan :)

Malin86 skrev:
ibland kanske inte man KAN zooma med kroppen, eller hur?
och jag blir fruktansvärt trött på "klappa på huvudet-mentaliteten".

Ta det inte på det viset när du frågar efter råd!
Du kan ju inte alltid få det råd som du TROR är bäst!

Hej Malin!! Mitt svar gäller alltså 18-70 resp. 18-135 och jag rekommenderar mycket starkt 18-135 (har inte provat 18-200). Läs exempelvis sidan 78 i DigitalFoto nummer 11 2006. Dietmar Heinrich har skrivit en fyrsidig rapport från sin utvärdering av D80 där och avslutar med orden: "Jag skulle satsa på paketet med 18-135 mm-objektivet"

Men jag vill tillägga att Max Lindström har en jättestor poäng i sina tankegångar, nämligen att fasta objektiv kan ge mycket bättre prestanda. Jag provade ett par fasta objektiv, bland annat 50mm/1.8 (1300 kronor) som ger enormt mycket bättre bilder när ljuset är svagt. Det beror främst på att objektivet släpper igenom mer ljus (lägre bländartal = större bländare, d.v.s. 1.8) och kameran kan därmed jobba under mycket bättre förutsättningar (exempelvis lågt ISO-tal = lågt brus). De prov jag har gjort i det avseendet ger löjligt stora skillnader (50mm/1.8 jmf. 18-135mm), alltså enormt mycket bättre bilder med 50mm/1.8. Men som sagt, jag pratar då om svagt ljus typ kyrka, inomhus på kvällen utan blixt eller kanske museum utan blixt.

Så att köpa 18-135mm till att börja med och sedan när plånboken har återhämtat sig komplettera med specialobjektiv (inte minst 50mm/1.8) skulle jag rekommendera.

Jag har en D80 med tillhörande 18-135 mm objektiv. Kan bara säga att jag är helnöjd med kombinationen. Har även skaffat ett 50/1,8 och är nöjd med det också. Trots den överlägsna ljusstyrkan och skärpan i det fasta objektivet så kör jag mest med zoomobjektivet eftersom det är mest mångsidigt. Bildkvaliteten är tillräckligt bra tycker jag.

Kan tillägga att skärpa och kvalitet inte är samma sak som en del tycks tro. Det viktigaste är faktiskt vad bilden förmedlar oavsett om den är knivskarp eller inte.

Köp det du känner att du vill ha. Jag kan verkligen rekommendera D80 och 18-135.

För att röra till alternativen ytterligare:

Om ni köper D80 med 18-55 så varför inte titta på 55-200 VR som komplement. Det blir visserligen 2 objektiv i stället för ett för att täcka in omfånget 18-200 men jag vill gärna tro att det är bättre och lättare att optimera ett objektiv för ett mindre zoomomfång.

55-200 VR kostar ca 2500 kr och jag tycker själv att det är mycket objektiv för det priset.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14382

Jag kan också starkt rekommendera 18-135. I mitt fall sitter det visserligen på en D40x men jag är grymt nöjd.

beg!!!

jag är inte så jätte insatt i kameror men jag köpte en finepix begagnad för ett jättebra pris och om man letar runt lite så hittar man precis vad man vill ha begagnat för väldigt förmånliga priser. Men tyvärr så tar man ju alltid en stor risk när man handlar begagnat men mitt tips är att kolla runt.

Malin86 skrev:
ibland kanske inte man KAN zooma med kroppen, eller hur?
Alltså, jag är inte nikonitist eller vad ni nu kallar er :), och vet därför inget om de olika objektiv som debatterats här. Och jag tycker absolut att du ska börja med att köpa den zoom du vill ha!

Men Max har en poäng med ett fast 50/1.8. Dessa fasta 50mm-objektiv är nåt av det mest prisvärda man kan hitta. De är skarpa som tusan (och ja, man ser skillnad), men det viktigaste är ljusstyrkan och möjligheten till riktigt kort skärpedjup. De är perfekta för porträtt och för att fota i svagt ljus utan blixt.

Sen detta med zoom vs. fast brännvidd; visst är det praktiskt med zoom. Men det är också en viss risk att man bara zoomar och knäpper av, utan att tänka efter så himla mycket. Med ett fast objektiv måste man tänka mer på kompositionen, vad man vill ha med i bilden och hur man ska få till det. Och det är faktiskt en fördel medan man håller på och lär sig! Så, köp det du vill ha och har råd med nu, men när du så småningom vill utöka objektivarsenalen, kolla på ett 50/1.8!

Och till sist (fast jag känner att jag börjar bli långrandig nu! :) så måste jag bara kommentera det där med att "zoom är bäst för då behöver man aldrig byta objektiv och riskerar inte att få smuts i kameran".
Trams! Jag byter objektiv hela tiden, var som helst och hur som helst, på fjället och på stranden och i öknen, och jag har då aldrig lidit av nåt stort dammproblem! (Och jag har inga himla UV-filter heller, skippa dem och spara pengarna. Du ska väl inte slänga med kameran hur som helst?!)

Ha det bra, och lycka till med kameran!

Pia

Betr 18-135mm, så tycker jag det är ett alldeles utomordentligt startobjektiv.
Man får ju egentligen flera objektiv på en gång.
Man får vidvinkel , normaloptik, porträtt-tele och tele i ett.

När man köper en digital DSLr så är man så sugen på att fota att just den här kombinationen gör att man kan utnyttja kameran helt och fullt ut.
Fasta objektiv kan man ju alltid köpa till i efterhand.
Så superzoom är ett alldeles ypperligt val.

Malin, du kommer att känna när du behöver ett fast ljusstarkt objektiv.

Jag hade gjort som du, gå på 18-70 och lägg till optik senare när behovet uppstår.

Prova gärna att låna objektiv av ngn annan när du har chansen. Fast lånar du fast optik så kan det bli ett litet ha-begär av det :), så det kan vara farligt för plånboken...

Liten reflektion kring rekommendationen av ett 50 mm - jag har oxå 50/1,8, jättebra glugg, men som knappast som första enda objektiv, det är ju faktiskt ett porträtt-tele. Inomhus kan det bli svårt att "zooma med fötterna"...

Jag har oxå D80 med 18-135, vilket är ett smidigt och bra objektiv, men jag funderar på att byta till en ljusstarkare normalglugg...men då talar vi om att lägga till minst 4 000 på kostnaden för ett D80-hus (8 000).

Om du har tålamod kommer det finnas många bättre begagnade D80 på marknaden om ett par månader, vi är nog rätt många D80-ägare som står på kö för D300 som släpps i november..jag med :)

tack för alla era svar!

jag är nu mera en glad ägare till en D80 med ett 18-55mm objektiv. var det enda som fanns hemma och jag tycker det funkar jättefint som ett startobjektiv! sen är det möjligt att det inte känns lika bra när man testat nåt annat som är bättre, men för mej funkar det bra. iallafall till en början ;)

Leo S skrev:
Liten reflektion kring rekommendationen av ett 50 mm - jag har oxå 50/1,8, jättebra glugg, men som knappast som första enda objektiv, det är ju faktiskt ett porträtt-tele. Inomhus kan det bli svårt att "zooma med fötterna"...

Jag har oxå D80 med 18-135, vilket är ett smidigt och bra objektiv, men jag funderar på att byta till en ljusstarkare normalglugg...men då talar vi om att lägga till minst 4 000 på kostnaden för ett D80-hus (8 000).

Om du har tålamod kommer det finnas många bättre begagnade D80 på marknaden om ett par månader, vi är nog rätt många D80-ägare som står på kö för D300 som släpps i november..jag med :)

Få se nu, det blir en glugg i 12 tusenklassen. Väldigt nyfiken på vilken du är sugen på. Är själv inne på skaffa EN riktig superglugg. För min del lutar det åt Nikkor 17-55/2,8

Gården skrev:
Få se nu, det blir en glugg i 12 tusenklassen. Väldigt nyfiken på vilken du är sugen på. Är själv inne på skaffa EN riktig superglugg. För min del lutar det åt Nikkor 17-55/2,8

Hold your horses Hasse! Min matematik byggde på ett D80-hus för 8 000 samt ett Sigma 18-50/2,8 eller Tamrons 17-50 eller 28-75, båda 2,8. Och mellan 3 500 och 4 000. Inte alls i den klass du funderar på, ligger inte inom budgetramen just nu. Man sparar ju till D300:an till att börja med.

Grattis Malin till att ha köpt en härlig kamera, jag är helt säker på att du kommer vara nöjd!

Leo S skrev:
Hold your horses Hasse! Min matematik byggde på ett D80-hus för 8 000 samt ett Sigma 18-50/2,8 eller Tamrons 17-50 eller 28-75, båda 2,8. Och mellan 3 500 och 4 000. Inte alls i den klass du funderar på, ligger inte inom budgetramen just nu. Man sparar ju till D300:an till att börja med.

Ha Ha, jag fattar ! Jag tänkte köpa min glugg i Hong Kong där jag passerar på semesterresa i vinter. Där pratar vi helt andra priser än här hemma :)

Och Malin: Stort grattis ! Det är en kanonkamera du köpt. Synd bara att du inte köpte min, du hade ju fått med så mycket extra godis då :)

Malin86 skrev:
tack för alla era svar!

jag är nu mera en glad ägare till en D80 med ett 18-55mm objektiv. var det enda som fanns hemma och jag tycker det funkar jättefint som ett startobjektiv! sen är det möjligt att det inte känns lika bra när man testat nåt annat som är bättre, men för mej funkar det bra. iallafall till en början ;)

Du har förmodligen gjort ett kanonval. Hoppas du blir lika nöjd som jag är ed min D80 iofs med 18-70, det var vad som stod till buds då jag beställde.

Jag ville egentligen ha 18-135 men den var slut i hela världen i början när D80:n kom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar