ANNONS
Annons

Vad sägs som en D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin86

Avslutat medlemskap
Jag är helt grön inom systemkameror osv, men har lärt mej mycket med att köra på M (samt bländarprio) på min Canon Powershot A710is. har också läst mycket om funktioner osv osv. känner att jag kan en del (eller åtminstone känner till) med andra ord.

Är D80 en för "svår" kamera för mig att börja med? Jag har som sagt kikat på en EOS 400D men tyckte D80 kändes bättre i handen, samt att den känns lite mer genomtänkt i konstruktion med rattar för bländare, slutartid osv. tycker även att 400D känns plastig..

Jag tänkte lite på en D40 förut, men jag vill ha en kamera att växa i + att jag vill slippa tänka på vilka objektiv som går att använda och inte (med tanke på AF). det känns lite som "bortkastade pengar" med att köpa en D40 och så kanske man känner sej begränsad om några år (eller kanske tom ännu tidigare?).

Vad finns det annars för alternativ som Nikon har att erbjuda? D50 är ju ett alternativ, men den kan inte heller ha alla objektiv va? plus att det på något sätt känns lite trist att lägga pengar på en "gammal" kamera. den är ju bra såklart, men ja, ni kanske förstår hur jag menar? :)

Undrar även hur ni andra har gjort med försäkring? Kör ni med hemförsäkringen eller har ni köpt till en till enbart kameran? Varför gjorde ni som ni gjorde?

Hoppas på tips och råd! Tack!

Var i ungefär samma sits som du.

Hade kört på de manuella lägena på mina kompaktkameror ett tag innan, och dessutom fotat en hel del med en analog systemkamera.

"Dum" som jag var köpte jag en D40x, då jag tidigare inte hade några objektiv att fortsätta använda. Och jag förstod inte riktigt vitsen med att köpa begagnade grejer...

Nu har jag upptäckt att det finns hur mycket objektiv som helst, men som inte är AF-S och därmed inte ger AF på min D40x. I övrigt är det en kalasfin kamera, riktigt kul att fota! Men jag har redan ångrat mig att jag inte hostade upp 2000 SEK till... Nu har jag köpt mig ett AF 50/1.8D som är en riktigt bra glugg men som inte ger AF, och det är lite irriterande att det tar så lång tid för att ta en skarp bild.

Mitt råd till dig, köp en D80 (hur den känns i handen är viktigt, dessutom är väl D80 och 400D snarlika i bildkvalitet?). Satsa på en blixt också, gör en otrolig skillnad för inomhusbilder!

Jag har en D80 och har haft D50, först, D50 kan ta alla objektiv som D80 kan ta.
Jag antar att du tänker på D40 som inte har autofokusmotor.

D80 är ingen "svår"(då bildresultatet styrs av tid och bländare, samma på alla kameror;-)) kamera att använda, tvärtom är den i min mening lättare än D50 då den har en extra ratt för bländare, det går snabbare att ställa om.

D50 är också en bra kamera och den är fortfarande lika bra som när den kom, 6 MP hade räckt för mig men jag ville ha mer manuella inställningsmöjligheter och större sökare.

Men, har då råd, köp en D80, om du har en tajt budget D50/D70.
Som alternativ till D80 så kommer nog beg.priserna på D200 gå ner allteftersom fler beställer D300.

Och jag har ingen försäkring på kameran.

tack för era svar! :)

jag är rädd att jag skulle, precis som Christopher, efter ett tag skulle ångra att jag inte la ner mer pengar. skillnaden är ju inte sååå jätteöverdrivet stor trots allt.

anledningarna till att jag inte kikat på D80 förut har varit storleken (trodde den var mycket större än vad den faktiskt var) och budgeten.
sambon har hävdat att jag ska ha en Nikon om jag ska ha nåt (han fotar inte själv, men är noga med teknikprylar, haha) och han har sagt att han kan bidra med en slant om jag köper en D80 istället för en 400D ;-) så kan han använda den också! ;)

en annan sak

jo, kom o tänka på en annan sak som jag kanske kan ta här när jag ändå är igång ;-)

om man ska köpa t ex närbildslinser eller filter, är det 58mm man ska köpa då? eller har jag fått för mej helt fel? på cyberphoto.se finns ju allt från 27mm till 77mm.

Re: en annan sak

Malin86 skrev:
jo, kom o tänka på en annan sak som jag kanske kan ta här när jag ändå är igång ;-)

om man ska köpa t ex närbildslinser eller filter, är det 58mm man ska köpa då? eller har jag fått för mej helt fel? på cyberphoto.se finns ju allt från 27mm till 77mm.
Det beror helt på vilket objektiv du ska ha filtren till för det varierar från objektiv till objektiv. Filterdiametern står alltid någonstans på objektivet.

Jag kan också rekommendera D80. Har haft min nu snart ett år. Undebar kamera, och inte alls så "svår" att begripa sig på. Finns också många böcker (på engelska) som går ännu djupare än den vanliga manualen om man är väldigt vetgirig :)

Jag bytte min D50 till en D80 för någon månad sedan och har inte tittat tillbaka... Den är på många sätt en bättre kamera, bara den större sökaren är värt hela mellanskillnaden tycker jag.

Dock är en D50 en mycket bra kamera för det priset och om man vill spara några tusingar till ett bättre objektiv är det kanske något att fundera på, bra mycket hellre än en D40 utan fokusmotor i alla fall.

Jag har haft min D80 i snart ett år och är också jättenöjd. En ganska "lagom" kamera på många sätt. Den är absolut inte heller "för svår".

Jag vill dock påminna om något som skrivits i många andra trådar men kanske bör påminnas. Om du jämför med en kompaktkamera så ger nog en D80 bilder som kan behöva lite efterbehandling för att bli riktigt häftiga. I normalläge blir bilderna inte så färgstarka och kanske de inte heller upplevs som jätteskarpa. Men det kan man ordna i ett bildbehandlingsprogram.

Fredsson skrev:
Jag har haft min D80 i snart ett år och är också jättenöjd. En ganska "lagom" kamera på många sätt. Den är absolut inte heller "för svår".

Jag vill dock påminna om något som skrivits i många andra trådar men kanske bör påminnas. Om du jämför med en kompaktkamera så ger nog en D80 bilder som kan behöva lite efterbehandling för att bli riktigt häftiga. I normalläge blir bilderna inte så färgstarka och kanske de inte heller upplevs som jätteskarpa. Men det kan man ordna i ett bildbehandlingsprogram.

så du menar att t ex eos 400D tar bättre bilder om man jämför så?
vad kan man behöva efterbehandla? skärpan och färgerna?

D80

D80 är den kamera som ger dig mest för pengarna. Enkel som en point & shoot om man vill och avancerad då den har alla möjligheter att jobba med inställningar. Bra skärpa och autofokus. Mycket bra ljusmätning. Slår troligen Canon 400D på alla punkter. Se Digitalfoto för alla som testade just D80 mot 400D. 400D är en enklare kamera helt enkelt.

(Hade jag haft tid att vänta, hade jag personligen köpt en Canon 40D som kommer nu.)

Nikon D80 är ett mycket bra val som du kommer kunna utvecklas med och ha kvar länge.

Du kan, men behöver inte efterbehandla bilderna. Rätt från början ger rätt bilder. Och jämför du med en kompaktkamera så förstår jag inte alls vad som menas att de bilderna skulle vara färdiga från början. Du har enormt mycket större möjligheter att jobba med bilderna från en D80 än från en kompaktkamera. De har i många fall vare sig optik eller sensor som motsvarar kvaliteten hos en systemkamera. Det finns en anledning till att D80 kostar som den gör och att en kompaktkamera kostar som den gör.

Nota bene - du kan aldrig lägga till skärpa i efterhand som inte finns där från början. Däremot har t ex Photoshop skärpefunktioner, men de kan aldrig fixa en dålig grundskärpa.

Malin86 skrev:
så du menar att t ex eos 400D tar bättre bilder om man jämför så?
vad kan man behöva efterbehandla? skärpan och färgerna?

Nej, skillnaden är mellan systemkameror och kompaktkameror så jag tror nog att detta gäller oavsett vilken systemkamera du väljer. Men jag tror också att Nikon allmänt är kända för att vara lite mer återhållsamma med kraftiga färger och hög skärpning direkt i kameran. Sedan kan du ju alltid öka upp dessa parameterar i kamerans inställningar men de flesta föredrar nog att göra det i ett bildbehandlingsprogram efteråt.

(Detta blev kanske lite off topic. Vad jag ville säga är att jag tycker att D80 är en bra kamera och troligvis något bättre än en Canon 400D. Se bland annat tester i tidningen FOTO)

Fredsson skrev:
Nej, skillnaden är mellan systemkameror och kompaktkameror så jag tror nog att detta gäller oavsett vilken systemkamera du väljer. Men jag tror också att Nikon allmänt är kända för att vara lite mer återhållsamma med kraftiga färger och hög skärpning direkt i kameran. Sedan kan du ju alltid öka upp dessa parameterar i kamerans inställningar men de flesta föredrar nog att göra det i ett bildbehandlingsprogram efteråt.

(Detta blev kanske lite off topic. Vad jag ville säga är att jag tycker att D80 är en bra kamera och troligvis något bättre än en Canon 400D. Se bland annat tester i tidningen FOTO)

okej, ja det kan ju vara bra att veta! :)

jag har också fattat det som att D80 fått snäppet bättre i tester än 400D.

Re: en annan sak

Malin86 skrev:

Det finns stepringar.
Alla mina effektfilter är 77mm men optikerna varierar.

Det finns INGEN tillverkare idag som gör en dålig systemkamera.

Har du inget innan eller kan låna prylar så kan du välja fritt.

Om du har som mål att köpa optik av bättre kvalité så hade jag siktat på Canon / Nikon. Begagnadmarkanden är stor här.
Om du inte vill det så hade jag satsat på en kamera med inbyggd antiskakfunktion. Nackdelen är att begagnatmarknaden inte har lika stort utbud.

Apropos filter

Se till att från dag ett förse alla dina objektiv med t ex UV-filter som alltid får sitta på. Skyddar frontlinsen mot damm, kladd, repor och våld. Har själv spräckt UV-filtret mot en hård bordshörna. Vill inte tänka på vad som hänt om det varit frontlinsen istället...

Själv har jag tur, då mina båda objektiv har 67 mm filtergänga - kan byta t ex polfilter mellan objektiven.

Annars är som sagt anpassningsringar ett alternativ.

Ett ytterligare inlägg i debatten mellan D80 och 400D är att hålla kameran i handen och känna efter vilken du känner att du kan hålla stadigt. Även om du har lite mindre händer, så kan en större kamera ibland vara stadigare.
Jag har rätt små händer själv, men tycker att det blir för många fingrar över på 400D...

Kan i och för sig korrigeras med batterigrepp.

Lycka till.

Re: Apropos filter

captain_nemo skrev:
Se till att från dag ett förse alla dina objektiv med t ex UV-filter som alltid får sitta på. Skyddar frontlinsen mot damm, kladd, repor och våld. Har själv spräckt UV-filtret mot en hård bordshörna. Vill inte tänka på vad som hänt om det varit frontlinsen istället...

Själv har jag tur, då mina båda objektiv har 67 mm filtergänga - kan byta t ex polfilter mellan objektiven.

Annars är som sagt anpassningsringar ett alternativ.

Ett ytterligare inlägg i debatten mellan D80 och 400D är att hålla kameran i handen och känna efter vilken du känner att du kan hålla stadigt. Även om du har lite mindre händer, så kan en större kamera ibland vara stadigare.
Jag har rätt små händer själv, men tycker att det blir för många fingrar över på 400D...

Kan i och för sig korrigeras med batterigrepp.

Lycka till.

hu, ja där ser man ju fördelen med att ha ett uv-filter! skönt att kameran mår bra ;)

mjo, små händer har jag (och sambon), men vi tyckte båda två att D80 kändes bättre trots att den är lite större!

tack för ditt svar :)

Hejsan.

Jag skulle inte välja bort D80 för att den skulle vara för svår. Jag har inte upplevt den som svår på något sätt. Om något menyaltenativ känns kryptiskt så finns ju den inbyggda hjälpen enkelt tillgänglig.

Fler rattar och knappar på kameran innebär nog generellt att den blir snabbare och enklare att använda. Funktionerna finns ju ofta på alla modeller men bara via menysystemen på de billigare och det är inte snabbt i alla lägen, inte heller enkelt.

BTW jag har ingen extra försäkring på kameran men en ganska svulstig hemförsäkring. Specialförsäkring kom med kameran (offert) som jag inte nappade på då det rörde sig om uppåt 2000:-/år vilket jag tyckte var dyrt. Har egentligen inte kollat vad som gäller på hemförsäkringen (Borde nog ta och ringa IF tror jag)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar