Annons

Vad säger PUL

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Hej.
Jag har tagit en del bilder på en Modell och saknar Release på bilderna vi tog. Bilderna är tagna i studio och det är i underkläder samt några topless bilder. Inte i några kränkande poser eller liknande. Bara vanliga FA - FAN. Så vad säger Pul och Upphovsrättslagen.

Jag är bara en hobby fotograf och har inget vinstdrivande intresse samt att jag bara gör TFP. Men skulle vilja lägga ut några bilder på tex modellbilder.se samt här på FS kanske på min privata hemsida.

Får jag det?
 
Hej.
Jag har tagit en del bilder på en Modell och saknar Release på bilderna vi tog. Bilderna är tagna i studio och det är i underkläder samt några topless bilder. Inte i några kränkande poser eller liknande. Bara vanliga FA - FAN. Så vad säger Pul och Upphovsrättslagen.

Jag är bara en hobby fotograf och har inget vinstdrivande intresse samt att jag bara gör TFP. Men skulle vilja lägga ut några bilder på tex modellbilder.se samt här på FS kanske på min privata hemsida.

Får jag det?

Saknar du ett Realese och fortfarande vill framstå som seriös, så nej. gör det inte. Prata med modellen, skriv ett kontrakt mellan er, gör varsin kopia till varann, och lägg upp bilder om det är okej med henne.
Men att lägga upp utan hennes godkännande, utan ett realese, det är bara dumt. Och förmodligen kommer det att svärta ditt namn som hobbyist.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.