Du vrider på vad jag säger det känns inte så meningfullt att varannat inlägg i diskussioner med dig handlar om att korrigera dina vridningar.
[1]Du tycker något är ointressant, det brukar vara ett säkert tecken på att här har vi något viktigt som du inte vill prata om som inte stödjer din tes, som någon annan tagit upp.
Om tillstånd finns är det avgörande, då är det förstås fritt fram med all sorts marknadsföring. [2] Om tillstånd inte finns kan de inte marknadsföra boken utöver boklistningar etc enligt ovan. [3] Varför skulle de inte använda bilder med tillstånd i första hand? Det finns så otroligt mycket bilder där ute.
Om det var någon annan än du skulle jag nog förutsätta att denne avsiktligt missförstod och försökte trolla. Nu ska jag istället förklara så enkelt jag kan.
1. Det jag menar är "ointressant" är om det
just i mitt exempel finns tillstånd eller inte. (Det gör det inte, men eftersom du påstår att du tror att det gör det väljer jag att släppa det sidospåret av diskussionen och fokusera på det tråden handlar om.) Jag
tror att du kan tänka dig ett fall där omslaget på en bok innehåller en bild eller ett personnamn för vilket man INTE har inhämtat tillstånd enligt lagen om namn och bild i reklam.
Skulle det i så fall vara olagligt för Bokus att marknadsföra denna bok på sin webbsajt? Varför/varför inte?
2. Om vi tänker oss att någon privatspanare kommer fram till att t ex jag ligger bakom mordet på Olof Palme och berättar detta i en bok med en bild av mig på omslaget, under titeln: "LÖSNINGEN. Han mördade Olof Palme."
Skulle jag då kunna stoppa all marknadsföring av denna bok, med hänvisning till lagen om namn och bild i reklam? Varför/varför inte?
3. Mitt exempel handlade om Zlatan och Silvia. Om du vet var "där ute" man kan hitta bilder av Zlatan och/eller Silvia som har det du kallar "model release", dvs ett generellt tillstånd för användning vid marknadsföring, tror jag att du har hittat en guldgruva. Många reklambyråer skulle jubla över dessa bilder.
Var hittar du bilden?
Dessutom handlar det inte bara om bilder. Som man kan förstå av benämningen på lagen reglerar den också
användningen av personers namn i marknadsföring. Och jag har, som sagt, mycket svårt att Weylers förlag och/eller Bokus tillfrågat Zlatan och Silvia om det är okej att man använder deras namn i marknadsföringen av sina böcker.