Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad räknas som offentligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Försökt hitta något om de diskussioner som jag vet att media haft med skolorna. Men jag hittar tyvärr inget. Från medias håll betraktar man i vart fall att vägen till och från rektorsexpeditionen ska anses vara offentlig. Framkom efter ett bråk där en skola ville stänga ute en tidnings personal helt.

Sen hittar jag bara en massa regler som olika skolor satt upp själva gentemot sina elever. Skulle vara intressant om ett sådant äreende togs till domstol...

Mvh
Maverick

Att folk (oavsett om de kommer från en tidning eller ej) i normalfallet inte hindras att besöka rektorsexpeditionen innebär inte att de kan kräva att få göra detta eller att lokalen är offentlig/allmän plats. I normalfallet har ju folk tillträde till t ex en Icabutik eller frisersalong också -- men ägaren kan när som helst förbjuda vem som helst tillträde.

Tja, enligt vad jag lärt mig så är det just det som är en offentlig plats. Att man normalt har tillgång till platsen, men att det inte måste vara så.

Sen är väl diskussionen om huruvida skolor stänger ute folk en annan, personligen kan jag tycka att det är rätt allvarligt.

/Maverick

Tja, enligt vad jag lärt mig så är det just det som är en offentlig plats. Att man normalt har tillgång till platsen, men att det inte måste vara så.

Sen är väl diskussionen om huruvida skolor stänger ute folk en annan, personligen kan jag tycka att det är rätt allvarligt.

/Maverick

Förbannat intressant diskussion som uppkommit. Jag läser och suger i mig av kunskapen som sprids. Fortsätt gärna!

Angående det där med att stänga ute folk så förekommer det på mer än ett ställe. Vi avvisar med jämna mellanrum ungdomar som hör hemma på andra skolor då dessa skulle kunna "ställa till med saker", typ.

Jag vet att det diskuteras att ha enstaka ingångar med övervakning på en del skolor, alternativ ha ingångar med passerkor toch liknande.

M

Nej, att man "normalt har tillgång" till en lokal innebär inte att den är offentlig eller allmän. Lokalens ägare väljer fritt vem, hur och när han släpper in. Att du brukar få gå in i Icabutiken på hörnet innebär inte att du har rätt att göra det. Eller rätt att t ex fotografera i butiken. Butiksägaren bestämmer helt efter eget huvud. Och på samma sätt bestämmer en skolchef vem som har tillträde till lokalerna och om/när/hur dessa personer får t ex fotografera där.

Jag hävdar att den är offentlig. I övrigt skiljer inte våra åsikter sig åt. Förutom att den som har nyttjanderätten inte kan neka personer hur som helst. Du får inte särbehandla folk hur som helst så nekar du en måste du neka alla andra om du inte har synnerliga skäl till att neka just den personen. Det är t ex inte tillåtet att neka en person tillträde bara för att han har en kamera, även om det råder fotoförbud. Tro mig, jag har prövat hos regeringen.

Men som du säger så går det utmärkt att säga att det är fotoförbud på en offentlig plats, men inte på allmän. Med begreppen så avser jag det som jag tidigare skrev.

/Maverick

Jag slänger in ordningslagens definition bara så att alla vet vad vi pratar om:

2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses

1. allmänna vägar,

2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan
redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,

3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn-
verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt

4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande
används för allmän trafik.

Det finns faktiskt ett tillfälle då man behöver tillstånd för att få fotografera på offentlig/allmän (välj det som passar bäst) typ gator och torg, parker etc. Det är om man har för avsikt att släpa fram massa utrustning, sätta upp staket, montera skärmväggar, bygga soltak, sätta upp tält, dra sladdar, parkera bilar, blockera vägen, etc etc. Det är förvisso inte själva fotandet i sig utan just att man använder platsen på annat sätt än som avses. Hur detta regleras är en lokal ordningsstadga och varierar från plats till plats.

Bra fråga. Jag har själv undrat hur man hanterar sådana arrangemang. - Hur kan en privat aktör helt plötsligt stå och upprätta avspärrningar och hindra ens tillträde till offentlig plats.

Jag skulle kunna tänka mig att man rent praktiskt löser det som så att kommunen tillfälligt upplåter nyttjanderätt till marken åt arrangören. Om det är helt korrekt i förhållande till planbestämmelser m.m. är en annan fråga som jag inte vet svaret på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar