Olle// Ni som förkastar användandet av skärpedjupstabeller och liknande, hur gör ni själva om ni vill ha ett visst skärpedjup* och inte vill blända ner mer än nödvändigt pga risk för för lång slutartid eller diffraktion?
Tvärtom mot vad du tydligen tror så bländar jag ner mycket mer än vad många "DoF-beräkningsfantaster" själva gör när jag väl BEHÖVER skärpedjup. Det ena har ju egentligen inte med det andra att göra.... Hur jag använder bländaren har ju inte med hur jag "använder" DoF-beräknare att göra. Naturligtvis bländar jag ner.
Jag tycker bara att skärpedjupsberäknare har så stor felmarginal, och så svår "läsbarhet" (exakt hur ser bilden ut när beräknaren säger att skärpedjupet på 10m ska vara 2m?) att det är bättre att prova själv.
Dessutom brukar slaviska följare av DoF-beräknare även vara övertroende på diffraktionsbegränsnings-beräknare, så det är väl snarare så att
de bländar ner mindre än vad som behövs.....
Jag använder skärpedjupsmarkeringarna på mina gamla manuella objektiv.
Det gör jag också som snabbguide. Sen får man korrigera lite efter hur man ska använda bilden - kör jag t.ex en landskapsbild som jag VET att jag nog kommer försöka dra ut stort (A2?) så tittar jag på markeringarna för ett snäpp större bländare i stället. Ska bilden användas som web-bild (ca 1000x700 pixlar stor) går det nästan att använda markeringarna för snäppet MINDRE bländare i stället.
....................
Rickard// En grej jag funderat på när det gäller skärpedjup är varför det ser så olika ut i sökaren och i den färdiga bilden.
"Bländaren" du faktiskt
ser i sökaren kan lite snabbt nerförkortat och förenklat till:
[ roten av (A^2 + B^2 + C^2) ]
A = Objektivets bländare
B = Sökarskivans bländare (förklarar sen)
C = Okularets bländare
De flesta sökarskivor har ca F/4, och okularet kan vi nog sätta som "väldigt stor" helt enkelt. Så om du har ett F/1.4-objektiv så ser du:
sqrt ( 1.4^2 + 4.0^2 + 1 ) =
F/4.4
med ett F/2.8-objektiv ser du:
sqrt ( 2.8^2 + 4.0^2 +1 ) =
F/5.0
med ett F/4.0-objektiv ser du:
sqrt ( 4.0^2 + 4.0^2 +1 ) =
F/5.7
(nu får jag säkert på huvudet av Lennart, men jag har kommit fram till att denna RSS-beräkning stämmer ganska bra med upplevelsen avskärpedjupet)
Mattskivans "bländare":
Mattskivan är ju just "matt" - detta innebär att om du skickar in ljus helt rakt in i skivan (perfekt kollimerat 90º) så kommer ljuset ut på andra sidan utspridet över en viss vinkel. Om skivan är väldigt LITE matterad kommer vinkeln vara liten (spridningen är liten), om skivan är väldigt starkt matterad kommer vinkeln (ljus-spridningen) vara väldigt stor.
En bländare är ju egentligen också en "vinkel"....
F/2.8 betyder att bländaren är 2.8ggr mindre än brännvidden. En likbent triangel kommer då få förhållandet (bas) = 1.0 och (höjd) = 2.8. Denna triangel har en spetsvinkel på ca 20º. F/2.8 är ungefär lika med 20º.