Graal
Avslutat medlemskap
Om man överexponerar en film samt underframkallar den (i förhållande till vad som skulle krävts för att erhålla ett negativ med normal täthet och normal kontrast) så får man ett negativ med rätt täthet men med för låg kontrast eftersom främst högdagerdelen blir "plattare" och inte så kontrastrik. Många säger sig använda denna metod för att få finkorniga och perfekta negativ men då glömmer man bort att man måste kopiera med hård gradation/filter och det blir inte optimalt. Dessutom blir kopieringen på klorbromsilverpapper svårare eftersom de separerar högdagrarna dåligt och då blir dessa ännu plattare. Kan man kopiera sådana negativ med normal hårdhet/filter så har man varken överexponerat eller underframkallat utan exponerat och framkallat helt rätt. Märk att underframkalla en film inte är detsamma som att minusframkalla och att överframkalla inte är att plusframkalla. Varje motivkontrast har ett index för att ge ett optimalt negativ med normal täthet och kontrast och detta kan variera. Det finns alltså ingen mirakelmetod att erhålla perfekta negativ utan varje situation kräver sin speciella lösning vad gäller exponering och framkallning. Men grunden för perfekta negativ är att exponera och framkalla rätt och det gör man inte om man alltid överexponerar och underframkallar mot vad som krävs för situationen i fråga.