Annons

Vad menas med "Crop sensor"?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag läser att man ofta skriver att ”det är en crop sensor” Men jag undrar vad en icke cropsensor är för nåt issåfall? En aps-sensor är ju t ex crop jämfört med småbildsformatet(fullformat) och det i sin tur är crop jämfört med mellanformat som är cropat mot storformat etc.

När slutar en sensor vara ”cropad”, är det då sensorn är lika stor som motivet man ska fota? Eller att sensorn är lika stor som formatet på utskriften man tänker sig?

Det kan man ju undra, men den moderna meningen är väl jämfört med småbild eller sk fullformat (om man inte specificerar annat).

Jag läser att man ofta skriver att ”det är en crop sensor” Men jag undrar vad en icke cropsensor är för nåt issåfall? En aps-sensor är ju t ex crop jämfört med småbildsformatet(fullformat) och det i sin tur är crop jämfört med mellanformat som är cropat mot storformat etc.

När slutar en sensor vara ”cropad”, är det då sensorn är lika stor som motivet man ska fota? Eller att sensorn är lika stor som formatet på utskriften man tänker sig?

Sensorerna brukar jämföras med småbildsformatet. Crop sensor är alltså bara relevant för mindre sensorer.

Sensorerna brukar jämföras med småbildsformatet. Crop sensor är alltså bara relevant för mindre sensorer.

Referensen småbild/fullformat att allt mindre är crop tycker mer låter som nåt som en säljare eller PR-typ skulle använda. Jag är mer intresserad av hur en tekniker resonerar om detta.

Referensen småbild/fullformat att allt mindre är crop tycker mer låter som nåt som en säljare eller PR-typ skulle använda. Jag är mer intresserad av hur en tekniker resonerar om detta.

Crop är ju en beskärning, så man måste alltså ha en referens för att det ska betyda något.
Idag anses småbild vara fullformat (om inget annat anges).

En tekniker resonerar precis så. En säljare behöver inte fundera så mycket på det och en pr-typ bör nog undvika att tänka på det.

Begreppet dök väl upp när systemkameratillverkarna började tillverka digitalkameror som fungerade i samma system, alltså med samma objektiv, som derad traditionella kameror.
Dessa traditionella systemkameror var baserade på 24*36-formatet, som även kallas småbild.
För att förklara skillnaden med den mindre digitala sensorn vs det traditionella filmformatet använde man ordet beskörningsfaktor (crop factor).

Det är alltså bara inom system som har olika storlekar på fångselementet som begreppet är relevant. Ingen anger storleken på sensorn i en mobilkamera som en crop-faktor vs småbildsformatet.

PS. Det förekom tidigare även jämförelser visavi småbildsformatet. Samma filmrulle kunde användas i kameror som belyste endast 18*24. Alltså precis hälften. En halvformatare.

Petter...

Det kan tilläggas att det fanns 2 starka argument att "cropa"

1. De tidiga generationerna bildsensorer hade svårt att hantera snett infallande ljus. Istället för att tillverka helt nya objektiv med ny strålgång var det billigare att återanvända de gamla småbildsobjektiven och skära bort den del av projektionsytan som var dålig (extremt dålig kantskärpa och vinjettering), dvs "cropa".
  2. Bildsensorernas tillverkningskostnad var extremt hög och det fanns ingen marknad för kameror med småbildsformat.

Senast ändrad:

Det är mest ett löst begrepp som används som en slags förenkling - rent tekniskt har begreppet ingen direkt mening.

Att man utgår från småbildsformatet har ju mest med tradition och gammal vana att göra. Tekniskt sett är det inget speciellt med just det formatet.

Det påminner lite om att Celsius-skalan för temperatur har sitt nollvärde där vatten fryser och 100 grader där vatten kokar. Man hade lika gärna kunnat utgå från motsvarande punkter hos väte, guld eller grisfett, men vatten är något vi alla har omkring oss och kan relatera till så att utgå från just det ger oss en skala som de flesta har lätt att föreställa sig. Inom fotovärlden har småbild varit det vanligaste bildformatet grovt sett de senaste 60-70 åren (om inte längre) och att ha det som en referensnivå har helt enkelt varit det enklaste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar