Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad letar jag för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyep

Medlem
Oj vad länge sen det är jag fotograferade, minns ingenting alls. =/

Har en gammal Canon EOS 1000 som jag trivs bra med, men jag har bara ett 35-105-objektiv och jag vill komma närmare. Vill ha en låg närgräns och ändå bra skärpa helt enkelt. VIll fota mycket smått, tex, blommor, smådjur och detaljer.

Vad ska jag leta efter?
 
Om du vill fota mycket makro är ett riktigt makroobjektiv att rekommendera. Ett av de mest prisvärda är Tamrons SP 90. Det ger skärpa motsvarande eller bättre än Canons egna makro och är billigare. 90 mm är en vettig makrobrännvid, man kommer en bit från motivet. Det finns mycket skrivet om Tamrons makro i andra trådar här på fs, om du gör en sökning kommer du att hitta mer detaljerad info.

mvh

Bent
 
Tack för alla svar

Lånade ett 90mm innan i dag och det var jättebra. Letar efter ett riktigt macro men jag har inte pengar till det förrän efter sommaren, Vill ju ha nåt ordentligt, inget billigt skräp... så jag lånar 90 lite då och då och använder det så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.