Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kostade Pentax 6x7 ny?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Är på väg att köpa en Pentax 6x7 och undrar vad kostade dessa kameror som nya? (för skoj skull)
Är det någon som har några prisuppgifter på hus och objektiv?

Om den heter 6x7 och inte 67 så se till att den har manuell spegeluppfällng.
Dom första hade inte det och det kan märkas på längre tider.
I övrigt så är det en kanon kamera som är oerhört inspirerande att fota med,i synnerhet när man får tillbaka resultatet i form av ett 6x7 dia som man slänger upp på ljusbordet.
Priset med optik och ttl-prisma bör ligga någonstans mellan 2500-3500:-.

Aha, det är alltså skillnad även på 6x7 och 67. Visste att det var skillnad på 67 och 67II...

Har bara sett den på kort och det står 6x7 på huset. Optiken är 90/2.8 och 165/2.8 - känns som det skulle vara ett bra porträtt tele och 3 mellanringar... Exakt vilket prisma eller mattskiva som sitter i vet jag inte...

Manuell spegeluppfällning? Vad innebär det att den har resp. inte har det? Det är inte som på en småbild att spegeln fälls upp när man tar bilden??

Nemesis skrev:
Manuell spegeluppfällning? Vad innebär det att den har resp. inte har det? Det är inte som på en småbild att spegeln fälls upp när man tar bilden??
Att kameran har manuell spegeluppfällning betyder att du manuellt kan fälla upp spegeln i förväg så att eventuella vibrationerna från spegeln har försvunnit innan du tar bilden. Det är en bra funktion när man använder stativ, i synnerhet med långa teleobjektiv och de halvlånga slutartider där risken för spegelvibrationer är som störst. Utnyttjar du inte funktionen så fälls spegeln upp automatiskt precis som du är van vid från småbild.

Hej

När jag hade Pentax 6x7 så stod det i manualen att det var bra om man fällde upp spegeln och det verkade vara så i all fotografering. Jag fällde alltid upp min. Spegeln, fjäder och mekanismen är rätt mycket större än småbildskameror och slår till rätt hårt.

Var en väldigt trevlig kamera att använda. Man fick lite sämre skärpedjup jämfört med småbild.

Det blev verkligen en WOW faktor när man lade upp en 6x7 cm dia på ljusbordet.

Mvh

Omar

Vad jag kan läsa ut ur bilden jag fått är det den nyare versionen av 6x7, den verkar ha en ratt på vänstersidan.

Jo, kort skärpedjup är ju inte fel, och stort negativ format är ju det andra, skall man göra porträtt i 40x50 cm är det ju inte fel med ett stort negativ :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar