Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan vi vänta oss framöver och vad behöver vi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Vad kan vi vänta oss för kamerateknik i framtiden och vad behöver vi? Tycker ni frågan är konstig? Det tycker inte jag... står i begrepp att skaffa en digital systemkamera och då börjar de här funderingarna dyka upp i huvudet.

5 MP, 6 MP, 10 MP, 11 MP... Möjlighet till snabba bildserier... antiskakfunktion... olika typer av minneskort och sensorer - hela tiden byggs det in bättre och bättre teknik. Min fråga är därför - räcker inte den teknik och den nivå som finns idag redan till för de flesta? Vad är det som kan komma framöver som ni kommer att känna att ni inte klarar er utan? Min pappa sa alltid (lite hånleende) att "jaa du Hans, du ska då alltid ha det bästa". Och han hade nog rätt - fick jag som jag ville (= hade råd) skulle jag nog köpa det bästa även om jag inte behövde det...

Klarar sig även de fotografer som har högst krav på sina kameror med den utrustning som finns i dag? Eller vad väntar de på för förbättringar?

Ibland får jag för mig att kameratillverkarna redan har tagit fram nya tekniska landvinningar men att de "pytsar ut dem" i lagoma portioner så att de ska kunna sälja modell efter modell till sådana som alltid vill ha det senaste (=jag).

Picture skrev:
Min fråga är därför - räcker inte den teknik och den nivå som finns idag redan till för de flesta?

Jo, för de allra flesta. För mig personligen tror jag gränsen finns någonstans vid 15MP och med bättre signalbehandling än dagens.

Picture skrev:
Vad är det som kan komma framöver som ni kommer att känna att ni inte klarar er utan?

Brusfritt ISO 3200 ?? ;)

Täckningen i högdagrarna kan absolut bli bättre på "nästa" 1Ds..

det och som Jesper säger, bruset, kan man jobba på i rätt många år framåt misstänker jag... ;)

Jag tycker...

vi behöver bättre infrastruktur framför allt. Bättre och enklare lagring. Bättre och mer intuitiva system för förvaring, arkivering och presentation av bilder. Bättre och enklare "ax till limpa" system för amatörer som inte kan, vill eller behöver manipulera bilderna i datorn.

Pixelmässigt tror jag vi snart är i hamn, dagens kameror är redan bra nog att påvisa bristerna i dagens bästa optik... Det som fortfarande kan förbättras är väl brusnivåer vid svagt ljus och kanske färgdjup. Riktiga standarder (som följs!) för färgrymd, skärmar och skrivare skulle inte heller vara så tokigt!

Dynamiskt omfång som liknar negativ film saknar jag. Är nämligen vana att fotografera med neg film, både s/v och färg. Både har flera stegs större omfång jämfört med dagens digitala kameror. Det finns mycket uttryme för förbättringar i detta område.

Det är skillnad på funktioner för digitalt och analog, även analoga system blir ju bättre och bättre på olika sätt... Något jag önskar jag hade för min parkinsson hand är en kamera med inbyggt gyro, nu snackar vi inte nån mesig IS, utan ett hard-core gyro!

När det gäller digitalare så finns det en hel del att göra skulle jag villja säga, MP-rallyt är ännu inte klar, vi har fortfarande inte en CMOS sensor i mellanformat, eller storbilds-klass? Behöver "vi" det? Allt beror ju på varför man fotograferar och vad man vill göra med sina bilder. Men självklart finns det mycket att göra.

240 var kanske en bra bil, men att resonera som bönderna i stan och säga att det är världens bästa bil genom tiderna, och alltid kommer att vara? Knappast. När kommer en kamera kunna läsa av vår näthinna och rymmas i ett glasöga? Få vårt ögas färgseende, och avancerade autofokus? Det finns mycket att drömma om...

Re: Re: Vad kan vi vänta oss framöver och vad behöver vi?

Jeppe skrev:
För mig personligen tror jag gränsen finns någonstans vid 15MP och med bättre signalbehandling än dagens.
10D:s pixelstorlek på en fullstor sensor m.a.o.

Jag är mycket nöjd med min Eos 1D mark II och känner mig inte alls begränsad av den. Den motsvarar de krav som jag satte upp redan för två år sedan.

Men det finns saker att förbättra som jag kan ha glädje av när jag behöver byta ut kameran. Använder man kameran var dag slits den ju ut till slut.

Det främsta problemet med Eos 1D är det stora och tunga batteriet som krävs för att få snabbheten. Jag ser gärna att man bantar 200-300 gram och en hel del i storlek.

Autofokus äver hela bildytan är inte fel. Gärna med idiotsäker ögonstyrning.

Brusnivån kan sänkas och det dynamiska omfånget ökas. En snygg ISO 6400 vore inte fel.

Blixtsynken kan gärna höjas från 1/250s till 1/1000s. Långa tele och/eller sport med upplättnadsblixt funkar inte riktig bra idag. HS-tekniken stjäler för mycket räckvidd.

Jag tror alltid att en 1D mark II ska kunna leverera bilder med tillräckligt bra kvalitet för det jag jobbar med. Men kan jag slippa bära på 300 gram vore jag glad.

Vad kan vi vänta oss framöver?
Hur mycket prylar som helst, fabrikanternas behov av pengar är obegränsat.
Vad behöver vi? För vad? För att åstadkomma bra BILDER....... förmodligen inget utöver vad som finns idag. Det är inte bristande tillgång på grejor som gör det svårt att åstadkomma bra bilder. Det är fotografen som är utrustningens begränsning.
Men för alla dem som har prylhysterin som ledstjärna för att skaffa fotoutrustning och har prylarna som hobby behövs alltid mera grejor.Och då antar jag att det är mera pengar och förvaringsutrymmen som behövs.....?
Us

Objektigenkänning för realtidshjälp med komposition,
avståndsmätning via parallaxer,
stereoskopiska kameror för att kunna välja skärpedjup i efterhand,
större färgdynamik,

Den kreative fotografen behöver inte alltid den senaste tekniken. Han behöver den kamera som han fungerar bäst tillsammans med.

Den kände lundafotografen Albert Wiking håller fast vid sin FM2 och Tri-X. En kombination han behärskar och kan utnyttja till 100 procent. Dessutom tycker han att FM2 har den bästa sökaren för honom.

Andra fotografer tycker att Pentax 6X7 är optimal för dem.

Men ny teknik ger nya möjligheter, sen är det upp till var och en att hoppa på.

För den teknikintresserade kommer det senaste alltid att locka. Men finns inte ett genuint fotointresse där också vandrar lätt intresset över till HiFi eller bilar eller datorer eller något annat. Då fotografin oviktig.

Mycket intressant det här, det verkar som om det finns mycket som fortfarande går att förbättra. Jag var nog lite naiv när jag trodde att vi började närma oss den nivå på tekniken som de flesta har bruk för.

Tack för alla era svar. Någon mer som kommer på något oumbärligt?

jag tror knappt vi sett nåt av vad som komma skall... det behöver inte betyda att bilderna blir bättre, men det kan mycket väl bli enklare att realisera idéer, om man har några *s*. För den som "bara" ska dokumentera blir det enklare i framtiden. Mycket bättre o mer pålitlig automatik. Programvara i kameran som tar hänsyn till de optiska kompromisser som görs för att få behändiga format även på linser med stor brännvidd t ex.

Filmen kunde inte göra mycket med det instrålande ljuset mer än att bevara det. En dator i kameran som vet var objektivet har sina svagheter kan göra enormt mycket mer innan bilden sparas.

Kombinationen optik o elektronik kommer att ge möjligheter som skeptiker hävdar att "naturlagar" sätter stopp för idag. Jag är övertygad om att ett riktigt ljusstarkt tele på 1200 mm inte behöver vara särskilt stort för att fungera ihop med en digitalkamera i framtiden.

För det är väl ingen som tror att nåt annat än digitalt regerar i framtiden? Tänkte väl det. Digitalkameran är i sin linda än.

Bra bilder däremot kan en bra fotograf producera med nästan vad som helst... för den delen finns nog allt som behövs redan idag och för 50 år sen också...

Kul diskussion, verkligen!
Jag tror vi har mycket långt kvar till att säga, att nu är den digitala fotografin fulländad!
Hur lång behöver vi gå?
Den dagen när den digitala bilden har dynamiken, dvs.färgomfånget likt en analog dia-film på 64-100 ISO (Kodachrome), upplösningen i samma nivå, ja då bör nog en fullstor bildsensor på 20-30Mp vara målet!
Även signalbehandlingen är säkert då, ännu bättre än idag.
Då skall jag bara njuta av bilderna, på min stora plasmaskärm 80", upphängd på väggen, den nya tidens dia-visning!
Den plasmaskärmen har jag givetvis inte idag, inte ens kameran!
Allt utveckling genomgår en snabb förändring i början, ny teknik testas, en del blir till färdiga produkter, andra faller av, längre fram i tiden tror jag, att det planar ut i utvecklingen.
Se på den sv/v filmen Kodak Tri-X-Pan, med sin "soppa" Kodak D-76, den har funnits på marknaden alltsedan 50-talet!
Fortfarande alldeles utmärkt film!
Kodak Kodachrome är oxå en gammal inovation, bara förbättrad genom åren
Så bli det säkert oxå för den digitala fotografin, till slut når man en högsta nivå, därefter blir det finjusteringar av de digitala kamerorna.

Jag tror fortfarande på Digitala Systemkameror med inbyggt internet. Så som mobiltelefonerna har idag.
Tänk att som krigsfotograf kunna föra över bilderna till kontoret strax efter du tagit dom.

Tekniken finns! Nu är det bara hastigheten som behöver förbättras. Det är bara en tidsfråga, som med allt annat.

Jimmy Runsteen (Jimsan) skrev:
"Jag tror fortfarande på Digitala Systemkameror med inbyggt internet. Så som mobiltelefonerna har idag.
Tänk att som krigsfotograf kunna föra över bilderna till kontoret strax efter du tagit dom.
Tekniken finns! Nu är det bara hastigheten som behöver förbättras. Det är bara en tidsfråga, som med allt annat."

-Visst, så rätt, men det har varit möjligt nu i flera år, bilderna kommer till redaktionen med blixtens hastighet, redan idag år 2004!
Men krigsfotografin tror jag ebbar ut, folk i gemen, är så in i helsicke trötta på krigsreportage!
Lägg milt gift i maten hos fienden istället, diarré brukar få den bäste krigare ur spel, ha-ha!
Inbyggt Internet även hos amatörkameran, trevlig inovation, bara att plåta, skicka hem till PC:n, rensa minnet i kameran och börja om med nya bilder!
Senare plockar man fram bilderna, redigerar och börjar visningen!
Inte dumt alls!

tänk om nån annan snor bilderna redan innan de landat på min dator!?

När jag kommer hem från kriget eller Amazonas är nån annan redan berömd för mina bilder ;-)

(Att vi e trötta på krigsbilder är rätt sjukt. Varje krig, varje massaker osv borde riva tag i oss o skaka om, fast man blir blasé. Vad krävs för att vi ska bli omskakade idag? Skulle de välkända bilderna från Vietnam få samma genomslag idag?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar