Annons

vad kan man använda hemma för att dämpa blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrjohn

Aktiv medlem
Jag försöker lära mig att fota lite "studio" hemma med hjälp av min externa blixt, stativ mm.

Dock undrar jag om någonhar tips på hur jag kan dämpa blixten så den blir lite mjukare typ softbox när jag nu inte har någon sådan? ställa ner den kan jag ju men det blir ändå väldigt trist ljus.
Kan man lägga något man har hemma över blixten, tyg? Finns säkert många knep.

Mvh John

För att få mjukare ljus (egentligen är det mjukare skuggor man menar) så måste ljuskällan bli större.

- Rikta inte blixten direkt mot motivet utan slå den i tak eller vägg istället så att de blir ljuskällan
- Häng ett vitt lakan mellan blixt och motiv. Då blir det lakanet som blir ljuskällan.

Eller varianter på dessa...

Jag försöker lära mig att fota lite "studio" hemma med hjälp av min externa blixt, stativ mm.

Dock undrar jag om någonhar tips på hur jag kan dämpa blixten så den blir lite mjukare typ softbox när jag nu inte har någon sådan? ställa ner den kan jag ju men det blir ändå väldigt trist ljus.

Mvh John

Eftersom jag har en "vanlig" blixt monterad på kameran, så har jag en omnibounce nästan konstant monterad på blixten. Dessutom riktar jag den nästan alltid i taket.

Ibland har jag softat blixten ytterligare, genom att skjuta den igenom ett vanligt vitt A4-papper (på lite lagom avstånd, både för att få tillräcklig softning, men även för att minska riskerna med värmeutveckling), eller genom att tejpa upp vita A4-papper på en vägg, och blixtra mot den ytan.

Jag har även vid något tillfälle funderat på att blixtra igenom bakplåtspapper, men har aldrig testat det i praktiken. Jag har dock aldrig tänkt på att testa skjuta igenom ett lakan, eftersom jag misstänker att min blixt är för svag. Däremot borde det fungera bra att studsa ljuset mot ett upphängt lakan.

Tackar, omnibounce har jag alltidmonterad och riktingen känner jag till.

Får testagenom ett papperoch se omd en blir mjukare.

För att få mjukare ljus (egentligen är det mjukare skuggor man menar) så måste ljuskällan bli större.

Detta förklarar varför den bland pressfotografer populära omnibounsen inte fungerar. Ljuskällan blir inte större. Men visst; står man väldigt nära en vägg eller ett tak så kan kanske en tillräcklig del av ljuset reflekteras i väggen eller taket och lätta upp skuggorna. Men så nära är man inte ofta.

När man ska slå en blixt igenom ett material - gäller även om man ska reflektera ljuset i vägg eller tak - måste man vara medveten om att ljuset färgas om materialet inte är rent vitt.
Mitt tips är att köpa en bit glasfiberväv av den typ man tapetserar väggar med. Det tål värme och är vitt, och därför lämpligt att slå ljus igenom. Det fungerar alltså även att sätta framför heta fotolampor.

kollade in gatsu's länk och det är ju väldigt simpla grejer dom säljer, funderade på vad det kunde vara för material och i sånt fall var man kunde köpa något liknande, men den tanken försvann blixtsnabbt, för när jag kollade ner mot tangentbordet såg jag precis vad jag sökte! Min musmatta! ikeas musmatta för 5kr! satte fast den på blixten med ett gummiband och vipps hade jag en Bouncer i samma storlek som denna: http://www.abetterbouncecard.com/wp-content/uploads/495-9959-2.jpg

Funktion densamma, utseende...godkänt då ;)

Har själv en sån musmatta liggandes, men även sånt där dekorgummi (oanvänt) men passa på o köpa när jag va i Malmö sist, man vet ju aldrig :D

Mvh John

Jag har tagit ett A4-papper och virat runt blixthuvudet, och ca 5 cm upp. Har sedan tejpat ihop ändarna. Sen har jag satt en bit silvertejp framför om blixten ändå skulle vara för stark, så att blixtljuset går uppåt/bakåt. Testa :) Man kan säga att det funkar som en öppen bouncer.

Om det verkligen är mjukt ljus (mjuka skuggor) man vill ha så är det ingen större skillnad på alla de typer av "bounce cards" som finns eller man gör själv, de är alla ungefär lika dåliga. De skapar en ljuskälla som är lite större än den nakna blixten, men det är fortfarande en ganska liten ljuskälla.

Vad gäller Omnibouncers så fungerar i princip alla olika typer på samma sätt: blixtens ljus sprids via Omnibouncern överallt... framåt, bakåt, uppåt, sidorna... och studsar där det kan. Har man vita väggar och/eller tak så får man en stor ljuskälla, men samtidigt går relativt mycket ljus framåt mot motivet vilket ofta ger för skarpa skuggkanter tycker jag.

En gammal tumregel brukar vara att ljuskällan ska vara ungefär lika stor som motivet man vill fota. Vilket gör att väggar och tak ger en helt annan mjukhet än små pappersbitar tejpade på blixten. Det finns även softboxar för hot-shoe-blixtar med 60*60 cm yta... eller så kör man trådlös blixt i paraply...

Man må tycka att den där lilla pappersbiten gör skillnad, men när man sen börjar använda ljuskällor som verkligen är större, då ser man skillnad.

Om det verkligen är mjukt ljus (mjuka skuggor) man vill ha så är det ingen större skillnad på alla de typer av "bounce cards" som finns eller man gör själv, de är alla ungefär lika dåliga. De skapar en ljuskälla som är lite större än den nakna blixten, men det är fortfarande en ganska liten ljuskälla.

Vad gäller Omnibouncers så fungerar i princip alla olika typer på samma sätt: blixtens ljus sprids via Omnibouncern överallt... framåt, bakåt, uppåt, sidorna... och studsar där det kan. Har man vita väggar och/eller tak så får man en stor ljuskälla, men samtidigt går relativt mycket ljus framåt mot motivet vilket ofta ger för skarpa skuggkanter tycker jag.

En gammal tumregel brukar vara att ljuskällan ska vara ungefär lika stor som motivet man vill fota. Vilket gör att väggar och tak ger en helt annan mjukhet än små pappersbitar tejpade på blixten. Det finns även softboxar för hot-shoe-blixtar med 60*60 cm yta... eller så kör man trådlös blixt i paraply...

Man må tycka att den där lilla pappersbiten gör skillnad, men när man sen börjar använda ljuskällor som verkligen är större, då ser man skillnad.

Självklart är det rätt som du säger men nu handlade det om saker man gör själv för att mjuka upp ljuset på en liten blixt

Självklart är det rätt som du säger men nu handlade det om saker man gör själv för att mjuka upp ljuset på en liten blixt

Ja, och då menar jag att väggar och tak är en helt annan division än små pappersbitar. Sen finns det ju andra saker också... vita lakan eller tyger, frigolitskivor...

Det många inte inser är att "mjukt ljus"="stort ljus", och stort är STORT i relation till motivet. En blixt som min SB900 har ett huvud som mäter 7*4 cm. Det är stort om man ska makrofotografera en myra, men det är litet när det gäller ett närgånget porträtt. Slår man blixten genom ett A4-papper så börjar det bli stort nog för ett ansiktsporträtt. För halvkropp behöver man kanske komma upp i nånting runt halvmetern, o.s.v.

Sen har det ju med avstånd att göra också. A4-storlek på 30 cm avstånd är ganska stort, men samma A4 på 3 meters håll blir ganska litet.

Ljuskällans relativa storlek är det viktiga... relativ i förhållande till motivets storlek.

Just det, en sak till... kom ihåg att rikta blixten rakt upp i taket, eller rakt in i väggen. Minsta lilla man vinklar den något framåt så kommer motivet att se lite av blixthuvudets yta och då har vi direkt hårt ljus som ger skuggor.

Med tillräckligt stark blixt kan man rikta den snett bakåt/uppåt och i princip använda ett helt rum som ljuskälla.

Mikael,

vad är det för fäste du köpte på Mediamarkt?

Thorsten

Den vita "gummi" prylen som lampkulan är fäst i finns med passform för de flesta blixtar de är egentligen till falconeyes sortiment av just det jag byggde men den kostar 599 där och då var det billigare att bygga själv, dock fästet är riktigt bra.

den sprider nu ljuset riktigt nice och softar det en hel del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar