Annons

Vad kan jag behålla vid uppgrad till D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkarlsson

Aktiv medlem
Tjo fotar idag med en D300s men funderar på att köpa mig en D800 och då undrar jag om något av de objektiv jag har idag blir bra ihop med denna?

Objektiven jag har är:
Tokina 11-16 2.8
Sigma 18-50 2.8
Nikkor 35 1.8
Nikkor 50 1.8
Tamron 90 2.8
Nikkor 70-200 2.8

Tack på förhand :)
 
Nikon 50, Tamron 90, nikon 70-200 är vad jag tror. Finns säkert andra som kan det bättre.

Arvid Gustafsson
 
Du kan behålla alla. Några av dem är anpassade för DX men funkar fint på D800 också. Det går att ställa in kameran så att den automatiskt beskär bilden till DX-format med de objektiven. 35an funkar ganska bra på D800 även om det är ett DX-objektiv. Testa och se. /Frode
 
Tokina 11-16/2.8 går att använda max inzoomad på 16mm i FX-läge, men ger en liten liten vinjettering som man kan beskära bort i efterhand om man vill. Annars fungerar alltid DX-läget som tidigare sagts.
 
Tjo fotar idag med en D300s men funderar på att köpa mig en D800 och då undrar jag om något av de objektiv jag har idag blir bra ihop med denna?

Objektiven jag har är:
Tokina 11-16 2.8
Sigma 18-50 2.8
Nikkor 35 1.8
Nikkor 50 1.8
Tamron 90 2.8
Nikkor 70-200 2.8

Tack på förhand :)

Allt. Det är ofta kanonbra att ha en andrakamera.
 
Skaffar man D800 och går från en cropkamera är det ju p g a upplösningen och sökaren. Då är det ju synd att handikappa kameran med DX objektiv som antingen beskär så att bara 1/2,25 av sensorn används (DX läge) eller som ger dålig kantskärpa och kraftig vinjettering eller svarta hörn (DX objektiv i FX läge). Jag skulle sälja av allt förutom 50,90 och 70-200 och satsa på en vidvinkel/zoom och/eller normalzoom anpassad för FX med de pengarna. Pengarna man får för DX objektiven borde täcka 3/4 av kostnaden för en beg Nikkor 14-24/2,8 eller hela kostnaden för en beg Nikkor 16-35/4 VR.
 
Skaffar man D800 och går från en cropkamera är det ju p g a upplösningen och sökaren. Då är det ju synd att handikappa kameran med DX objektiv som antingen beskär så att bara 1/2,25 av sensorn används (DX läge) eller som ger dålig kantskärpa och kraftig vinjettering eller svarta hörn (DX objektiv i FX läge). Jag skulle sälja av allt förutom 50,90 och 70-200 och satsa på en vidvinkel/zoom och/eller normalzoom anpassad för FX med de pengarna. Pengarna man får för DX objektiven borde täcka 3/4 av kostnaden för en beg Nikkor 14-24/2,8 eller hela kostnaden för en beg Nikkor 16-35/4 VR.

Precis ett sånt här inlägg jag ville ha :)

Men 50mm'aren och 90an kommer göra kameran väl eller?
Eller är de egentligen för kassa obj?

Kamera i alla ära, men objektiven är ju nästan viktigare, vad ja lärt mig. Man vill ju inte håna en d800 med kassa objektiv bara för att de går ;)
 
Precis ett sånt här inlägg jag ville ha :)

Men 50mm'aren och 90an kommer göra kameran väl eller?
Eller är de egentligen för kassa obj?

Kamera i alla ära, men objektiven är ju nästan viktigare, vad ja lärt mig. Man vill ju inte håna en d800 med kassa objektiv bara för att de går ;)

Tyvärr betydligt vanligare med kassa fotografer.
Oroa dig inte, dina objektiv håller.
 
50 1.8G är på det stora hela kanske den bästa Nikkor 50n. 90 macro ska väl vara bra. Oroa dig inte.

35an ska visst funka över förväntan.
 
Jag har gått från D5100 till D600, men behållit D5100 som reserv och för alternativbruk.

Dock skulle jag aldrig använda mina rena DX-gluggar till D600. Jag har testat och finner ingen anledning; allt blir avsevärt bättre att i så fall fortsätta med D5100 plus DX-gluggar!

DX på FX-hus ger oftast grava negativa påverkan, som nämnts tidigare i tråden; tvingat crop-läge, dist, kantoskärpa och vinjettering. Det är ju bara att titta in i en DX-glugg (från insidan) för att förstå att den inte är avsedd att sitta på ett FX-hus.

Om du inte ska behålla din D300s tycker jag att du säljer av alla DX-gluggar enligt redan nämnda förslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.