Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan detta vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Såg denna undliga sak när jag va ute idag, har aldrig lagt märket till sånna förut, men dom händer på rosenbuskar. Vad kan det vara?

Bilagor

• pict4730.jpg
    pict4730.jpg
    57.2 KB · Visningar: 2,055
Ser ut som nån typ av gall. Alltså en insekt producerar ett ämne som är så likt växtens tillväxthormon att växten luras att bilda en sån där utväxt, i gallen lägger insekten sedan sina ägg och larverna kläcks väl skyddade inne i sin barnkammare.

Jag tycker du ska ta en liten kniv och försiktigt öppna den så du ser hur den ser ut innuti. (Förmodligen är det ingen hemma så här års.)

Det är galler av gallstekeln sömntornsstekel. Själva gallen kallas Sömntorn.

Enligt folktron ska gallen hjälpa mot sömnlöshet om man lägger den under kudden. Därav namnet

Johanna har som det verkar alldeles rätt, möjligen KAN det vara någon som bor där och som i lugn och ro avvaktar våren.
Roengallstekeln är inte såååå farlig dock, det finns sägner om folk som (visserligen märkta för livet) har överlevt ett anfall efter att ha öppnat dess bostad.
Detta fanns på nätet:R o s e n g a l lTidigt på våren innan nyponrosen slår ut, kommer en liten stekeltill en av rosens bladknoppar. Stekelhonan lägger några ägg iknoppen. När äggen kläcks kryper små larver ut och från demkommer en vätska som gör att knoppen börjar växa konstigt.Inuti knoppen blir det små hålor och i dem lever larverna i skyddför vindar, regn och fiender. På väggarnas insida sipprar det framen saft som innehåller kolhydrater, fett och äggviteämnen – alltsom larven behöver för att kunna växa. Utanpå knoppen växer detlånga hår, så att den till slut ser ut som en fjäderboll. Den konstigautväxten på rosenbusken kallas en gall. Eftersom denna gall berorpå rosengallstekeln kallas den rosengall. Om larven dör, slutar gal-len växa och vissnar. Om rosengallstekeln skulle lägga sina ägg pånågon annan växt än rosor, blir det inga larver och ingen gall. Deflesta gallsteklar är nämligen hårt bundna till en specifik värdväxt.På hösten förvandlas larverna till puppor som övervintrar igallerna. Till våren kryper färdiga steklar ut. Rosengallstekeln ärsvart med gulröda ben och den är fyra millimeter lång. De flesta ärhonor. Hanarna är så sällsynta att forskarna tror att honorna kanlägga ägg utan att de blivit befruktade. De flesta rosengallsteklarnaskulle alltså bli till genom jungfrufödsel.Förr trodde man att sömnen blev god om man la en rosen-gall under kudden. Därför kallas rosengall ibland för sömntorn.Rosengallens spårtecken lever alltså även i folktron.
Ulf

WFS) (j.asplund skrev:
Det är galler av gallstekeln sömntornsstekel. Själva gallen kallas Sömntorn.

Enligt folktron ska gallen hjälpa mot sömnlöshet om man lägger den under kudden. Därav namnet

Den där grejjen under min kudde hade garanterat haft motsatt effekt (men det är ju jag det).

okej, tack för svaren, det är alltid kul att lära sig nya saker=)

men jag måste hålla med Andera, den under kudden? *brr* inte en chans.

Lägg den i stekpannan...mycket smör...serveras med korv...stångkorv eller någe. Sen börjar en lustiger dans.....

Lite svårt att se på den lilla bilden men jag gissar på en gräsgrön guldbagge. Den stämmer mot storleken och att den syns ofta på blommor som rosor.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar