Annons

Vad kallas fototekniken?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlmclam

Avslutat medlemskap
Jag har en inre bild av ett fotografi, som ser ut som följer:

det är likt ett panoramafotografi men där i samma bild har med alla dygnets timmar. From dusk til dawn så att säga.

Har ni hört talas om detta, gör jag mig förstådd eller kan jag förklara det bättre? Är jag helt ute och cyklar?

Mycket tacksam för alla svar!

Karl

Det kallas att "visualisera". Att göra sig en föreställning om hur det fotografiska slutresultatet ska bli. Uppfattar jag dig rätt?

Vet inte om det har nåt namn annat än montage men bör gå till så här.

Man tar en bild varje timme av exakt samma motiv. Sen väljer man en 24-del av varje bild, som får representera "sin" timma. Görs lämpligen i Photoshop.

Det här kanske inte är svaret på din fråga utan bara en dum tanke som slog mig.

För många år sen fanns (kanske finns fortfarande) en kamera som kunde ta en panoramabild på 360 grader. Den monterades på stativ och hela kameran roterade och exponerade genom en smal spalt. Jag tror man såg en skymt av den på filmen "Drömkåken". Om man kunde blända ner tillräckligt kanske man kunde exponera ett varv på 24 timmar så är bilden klar. Nu är det väl inte troligt att det går att lösa exponeringsproblemet men om det gick skulle du nog få den bild du tänker på.

//Lars ;-)

Du menar att du tar en bild varje timme och sedan klipper du ihop en remsa från dessa 24 bilder 1/24dels "urklipp" till 1 komplett bild.
Det är väl bara att montera kameran på stativet o testa:)

Visa gärna resultatet här...

Jo jag har sett en sådan poster för många år sedan. Den satt på vårt dåvarande kontor. Cirka en A4 hög och minst en meter lång.
Bilden var förmodligen tagen på västkusten och visade en horisont med öar.
Solen eller dess position var i centrum i varje del av panoramat och måste varit tagen runt midsommar.
Den börjar med solens uppgång och slutar med att solen precis kommer upp igen på sista bilden. Om jag minns rätt stod också tiden noterad under varje del.
Panoramat bestod av 24 delar och var gjord före att panorama programm och photoshop existerade.
Kräver nog en del planering för att lyckas med detta.
Hur många grader rör sig solen per timme. hitta en lämplig plats. Få till exponeringarna så att delarna harmonierar med varandra från dag till natt. En förutsättning är ju också att det är molnfritt under 24 timmar.

Hej allihopa! Tack så mycket för de bra svaren!

Det jag tänker mig börjar forma sig:

Man tar en kamera och monterar upp den i en fin position, panoramavy. Sen tar man en bild ofta, kanske en gång i kvarten, under ett helt dygn (eller, man kan ju dela upp det om det blir molningt, huvusaken är att skillnaden inte blir så stor att det märks) sedan sammanfogar man alla bra bilder, i smala resor om en... ja 96:e del av varje bild. Dessa sammanfogas till en bild.

Då blir det en bild med en sol i zenit i mitten och gryning till vänster och skymning åt öster. Sedan gör man på samma sätt under natten i exakt samma position.

Jag är INGEN duktig fotograf, så jag får se om det går att använda andras skicklighet till det istället. Förstår ni mer vad jag talar om nu? Det känns mer som om det kanske inte har testass - iaf inte i någon störra skala.

Jag har sett flera sådana bilder, bl.a. en stadsvy (skyline) där gryningen är till vänster i bilden, dagsljus i mitten och skymning till höger.

- Kameran på stativ
- Ta bilder med jämna intervall, varje kvart eller timme eller vad du nu vill
- Öppna alla bilder i Photoshop eller nåt annat program
- Lägg alla bilder på varandra i separata lager i en ny bild
- Sudda bort det som inte ska synas i varje bild
- Ju fler delbilder desto mer måste du jobba så jag tror det kan räcka med 5-6 bilder till att börja med

tack!

just en sån bild vill jag ha! (tänk att vakna upp i soluppgång varje morgon.. mycket möjligt om man gör en tapet av den. :)

tack! bara att sätta igång då. ;)

Jag har haft nån skruvad idé om att göra ett 360 graders panorama med årstider. Kanske 24 bilder, två i månaden tagna vid samma dygnstid varje gång, där de två sydligaste är juni/juli och de två nordligaste december/januari osv.. Men det har aldrig blivit av, tar ju dessutom ett år att färdigställa... bara att hitta en lämplig plats är inte så lätt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar