Annons

Vad kallas denna fästplatta ?

Produkter
(logga in för att koppla)

"klick"

Aktiv medlem
Försöker hitta en typ av "fästplatta" med massor av hål i men lyckas inte googla mig till vad det egentligen heter. Jag antar att det är en pryl som används inom studio för att fästa skenor ock sånt men kan ha fel.
Behöver fästa lite fototprylar så dom inte rör sig under arbetet och då ser plattan i bilden nedan ut som en bra lösning.

Bilagor

• Rubber.jpg
    Rubber.jpg
    40.7 KB · Visningar: 125
Hmm, bara för det hittade jag svaret om än på engelska. "optical breadboard".. bara 6000Kr..
Blir nog att göra hål i bordet i stället, blir billigare så ;)

Läge för lite hempul? En spikplatta/hålplatta från nästan vilken bygghandel som helst kan nog vara en bra början. Hålen brukar vara 5 mm och godstjockleken 2 mm. M5 med mutter eller gänga M6. Bör hålla om man drar försiktigt. Kostnad max 20 kr + skruv och ev. svart sprayfärg.

Exempel på spikplatta

Senast ändrad:
Läge för lite hempul? En spikplatta/hålplatta från nästan vilken bygghandel som helst kan nog vara en bra början. Hålen brukar vara 5 mm och godstjockleken 2 mm. M5 med mutter eller gänga M6. Bör hålla om man drar försiktigt. Kostnad max 20 kr + skruv och ev. svart sprayfärg.

Exempel på spikplatta

Bra idé ! Får nog bli något sådant. Behöver dock större men kanske går att hitta nånstans eller så får man skarva med flera.

Bra idé ! Får nog bli något sådant. Behöver dock större men kanske går att hitta nånstans eller så får man skarva med flera.

Kanske en verktygstavla av plåt från t.ex. Clas Ohlson eller Biltema? Men då är hålen mindre och avsedda för speciella plåtskruvar men det funkar nog också bra.

Kanske en verktygstavla av plåt från t.ex. Clas Ohlson eller Biltema? Men då är hålen mindre och avsedda för speciella plåtskruvar men det funkar nog också bra.

Ja det kanske vore något. Tror dock dom är gjorda av rätt tunn plåt ? Glömde nämna att det måste vara stumt/vibrationsfritt för mitt ändamål. Annars kanske man får köpa en plåt och borra själv men skulle vara smidit med många hål så man kan flytta runt saker utan att borra nya hål bara för att positionera om.

Har bara handborr så skulle nog bli lite jobbigt att borra så många hål hehe.

Kanske något dylikt funkar http://shop.gothes.se/shop/templates/prodlista.asp?GroupGuid=544 vet inte dia på hålen men dörrstängarna jag monterat brukar sitta med M6-M8 fanns lite olika varianter av dessa att välja på med och lär inte kosta massa tusen.

PS Sökte på montageplatta för att hitta dem. DS

Vet inte, dom ser rätt små ut men tack för alternativa förslaget. Behöver ganska stor bit. Minst 30x50cm med hål över hela.

Bifogar bild på hur det jag letar/försöker efterlikna efter ser ut.

Bilagor

• Aluminum-Optical-Breadboard-Mxt-Series.jpg
    Aluminum-Optical-Breadboard-Mxt-Series.jpg
    22.5 KB · Visningar: 44
Har nog kommit på nu hur det blir att jag gör. Köper helt enkelt dom största spikplattorna som närmaste byggvaruhus har i 2mm tjocklek i 3 lager och skarvar ihop med skruv och dubbelhäftande gummitejp (jag har hemma) emellan till en 6mm tjock "laminerad" skiva. Borde bli hyffsat stum och inte kosta mer än 300Kr kanske då jag har skruv hemma också.

Kan det vara cheese plate du söker? kan vara svårt att googla på utan att du får upp massa ost i skärmen men skriv typ cheese plate camera så ska du se

Kan det vara cheese plate du söker? kan vara svårt att googla på utan att du får upp massa ost i skärmen men skriv typ cheese plate camera så ska du se

Tack ja det var ett lustigt namn hehe.
Inte undra på att man inte hittar dessa saker när man googlar när dom heter cheese plate och optical breadboard ! Cheese plate har rätt funktion också men för fina/dyra för den storlek jag ska ha. Optical breadboard verkar mer gjort för min applikation men för dyrt också. Blir att göra DIY och satsa pengarna på objektiv, blixtar och sånt :)

Tack för all hjälp i tråden. Nu vet jag iaf hur jag kan göra med spikplåtarna.

Tack ja det var ett lustigt namn hehe.
Inte undra på att man inte hittar dessa saker när man googlar när dom heter cheese plate och optical breadboard ! Cheese plate har rätt funktion också men för fina/dyra för den storlek jag ska ha. Optical breadboard verkar mer gjort för min applikation men för dyrt också. Blir att göra DIY och satsa pengarna på objektiv, blixtar och sånt :)

Tack för all hjälp i tråden. Nu vet jag iaf hur jag kan göra med spikplåtarna.

Bra, det där löser du :)
Om du ska använda standard skruven, den som används för nästan all film/foto-utrustning så brukar den heta 1/4 BSW eller 1/4 whitworth.

Bra, det där löser du :)
Om du ska använda standard skruven, den som används för nästan all film/foto-utrustning så brukar den heta 1/4 BSW eller 1/4 whitworth.

1/4 UNC är nog det vanligaste namnet på den gängan. Grövre än M-gänga, så den är mindre lämplig i tunt material, som t.ex. en 2 mm tjock spikplåt.

Tack för svaren, får se vilken lösning det blir på skruv sen. Ska kika lite till och se om jag inte hittar nån med större mått på plattorna så jag slipper skarva. Verkar finnas upp till 300x1200x2,0mm (dock 5 pack) från företaget hilti så går nog att finna om man letar.

1/4 UNC är nog det vanligaste namnet på den gängan. Grövre än M-gänga, så den är mindre lämplig i tunt material, som t.ex. en 2 mm tjock spikplåt.
Standarden för stativgängor är numera UNC, men Whitworth var den gamla standarden. De är tillräckligt lika för att man inte ska göra någon större skada på varken kamera eller stativ om man använder en ny kamera på ett gammalt stativ eller vice versa.

Standarden för stativgängor är numera UNC, men Whitworth var den gamla standarden. De är tillräckligt lika för att man inte ska göra någon större skada på varken kamera eller stativ om man använder en ny kamera på ett gammalt stativ eller vice versa.
Sant. Whitworth och UNC är helt utbytbara med varandra, utom för 1/2" som inte är passar mellan systemen, men att leta en Whitworth idag är lönlöst. Finns inte annat än möjligen i en urgammal järnhandel med grå och krokig expedit och sortimentlådor av trä. Bättre att sikta på UNC som finns, även om det också börja bli svårhittat. Hittas nog faktiskt lättast hos någon som håller på med amerikanska bilar.

Det som skiljer mellan Whithwort och UNC är vinkeln på själva gängan. Den ena har 55º, den andra 60º. Minns inte vilken som hade vilket gradtal. För1/2" skiljer även stigningen.
Nu drog jag visst iväg den här tråden mot något som inte har med foto att göra...

Det finns flera leverantörer av UNC-skruvar i Sverige. Jag kan kanske skaka fram några om TS vill ha sådana skruvar. Avvaktar så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar