Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köper jag istället för 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Har fotat med min 300D i över två år nu, och den börjar bli en aning hängig.

Valet står i min mening mellan 400D och 30D, där 400D har fördelen av ett pris som är lite mer lämpat för min plånbok.

Trivs dock väldigt bra med ergonomin hos 300D, och 400D verkar aningen liten för min dasslock till händer. Har inte haft tillfälle att pilla på den än, men tänkte försöka se till att göra det snart.

400D verkar ju vara en mycket bra kamera, med bl.a 10Mpx sensor, självrengöring, samt snabb (och lång!) serietagning, och den lär med marginal täcka mina krav på en kamera.
Jag förmodar att man vänjer sig vid kamerans något mindre storlek, men är det något jag bör tänka på i övrigt i valet av kamera?

Hur ser de lite äldre 10D/20D ut, prestandamässigt om man jämför med 400D? 10D kan vad jag förstår inte använda EF-S-objektiv, vilket ju är en klar nackdel.

Jag tänker mest på mina ekonomiska förutsättningar, som antagligen en del andra också gör. ^^

Canon 300D har storleken:
142 x 99 x 72.4 mm
Vikt: 560g

Canon 400D har storleken:
127 x 94 x 65 mm
Vikt: 556g

Canon 30D har storleken:
144 x 106 x 74 mm
Vikt: 784g

Källa:
http://www.canon.com/camera-museum/index.html
http://www.dpreview.com/reviews/com...e&cameras=canon_eos400d,canon_eos30d&show=all

Inga större skillnader mellan 300D och 400D med andra ord, men visst, 400D har krympt lite på alla ledder... om det har fungerat innan med din 300D så kanske det fungerar med 400D, kan bara du avgöra.

30D är mer kamera, både större och tyngre, men framför allt är den lite mer av allting. Utom sensorn som har 8MP. Dock r 30D utan tvekan en "bättre" kamera. Men den kostar också mer.

Du får avgöra vad som är viktigast.

Jag bytte tidigare från 300D till 20D.
Man kan hitta bra begagnade 20D el 30D.

Jag skulle nog känna på en 400D med batterigrepp innan beslut i dina kläder just nu.
Det verkar vara en fin kamera.

8 el. 10 Mpix spelar ingen roll.

Jan Olof: Jo, jag tänker nog ta och göra det, för batterigrepp är nästan ett måste med den relativt dåliga batterikapacitet man får med 400D.

Kalle B: Det var ungefär så jag tänkte också; 30D känns nog mer som en 'riktig' kamera i handen, sen är frågan om jag som natur- och modellfotograf i vardande behöver någon värstingkamera liksom...

Får nog åka och klämma lite på saker och ting under morgondagen, vad det lider.

Tack för svaren!

Galdr skrev:
Hur ser de lite äldre 10D/20D ut, prestandamässigt om man jämför med 400D? 10D kan vad jag förstår inte använda EF-S-objektiv, vilket ju är en klar nackdel.
10D är i princip samma kamera som din 300D, det är bara programvaran i kameran och knapparna som skiljer. Så det är inte direkt någon uppgradering för dig, även om 10D är en trevlig kamera.

En begagnad 20D skulle jag nog fundera på i dina kläder, skillnaderna mot den nyare 30D är små. Främst är det displayens storlek som skiljer, bildfilerna och hanterandet är identiskt.

/Daniel

Galdr skrev:
Jan Olof: Jo, jag tänker nog ta och göra det, för batterigrepp är nästan ett måste med den relativt dåliga batterikapacitet man får med 400D.

Dålig batterikapacitet? Jag har inte mycket att jämföra med men jag tycker att batteriet på min 400D räcker riktigt länge.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Dålig batterikapacitet? Jag har inte mycket att jämföra med men jag tycker att batteriet på min 400D räcker riktigt länge.

Mvh
Anders

Hm, okej... Jag har för mig att jag läste nånstans att batterikapaciteten inte var speciellt god, speciellt om man använde sin LCD mycket.
Men åas hade min 300D inget att säga till om vad gäller batterikapacitet heller; var det lite kyligt så fick man inte fota, helt enkelt. :S

Om man funderar på en 400D + batterigreppet (för att få en större och stabilare kamera), så tycker jag det är bättre att lägga till 315:- och köpa en ny 20D istället.

Skillnaden mellan 8MP och 10MP är nästan försumbar, och dom har nog nästan identiskt brus. Men du får en mer gedigen kamera i 20D.

StaffanW skrev:
Om man funderar på en 400D + batterigreppet (för att få en större och stabilare kamera), så tycker jag det är bättre att lägga till 315:- och köpa en ny 20D istället.

Skillnaden mellan 8MP och 10MP är nästan försumbar, och dom har nog nästan identiskt brus. Men du får en mer gedigen kamera i 20D.

Kruxet är att då landar man på en femsiffrig summa, och då blir det till att vänta en månad genast. Det kan det iofs vara värt, men jag vet inte så mycket om 20D... Hur är den med serietagning, till exempel?

Galdr skrev:
Kruxet är att då landar man på en femsiffrig summa, och då blir det till att vänta en månad genast. Det kan det iofs vara värt, men jag vet inte så mycket om 20D... Hur är den med serietagning, till exempel?

Inte riktigt 5 siffrigt, du kan hitta ny 20D för 9000:-, men visst, nära 5 siffrigt är det....

5b/s, och tar du RAW+JPG kan du slå i taket om du inte har ett snabbt minneskort. Med ett snabbt minneskort är det sällan några problem.

Jag bytte från 300D till 350D och stod inte ut med den. En vecka senare hade jag lämnat tillbaka den och köpt en 20D i stället.

Jag hade en 300D tidigare.. en kamera jag var väldigt nöjd med.. men.. kände att jag ville uppgradera mig.. för att få något bättre.. och började titta på vad som fanns för ett år sedan.

350D förkastade jag direkt.. just pga av storleken.. den var för liten.. Jag testade den iof utan batterigrepp.

20D kändes för plastig för det den kostade då.

Blev ganska såld på 5D.. tills jag såg prislappen..

Gick hem och bestämde mig för att vänta lite till

Allt slutade med att jag faktiskt bytte märke helt och hållet då jag insåg att dom gluggarna jag hade, så när som på ett enda, ändå inte var bra..

Gick över till Nikon och köpte en D200 där det blev kärlek direkt.. så fort jag fick känna och klämma på den vart jag helsåld.

Vad jag vill ha sagt med detta är.. gå ner till en fotoaffär.. kläm och känn på olika modeller.. inte bara Canon. Titta över vilka gluggar du har och hur bra dom är.. Hur det än är.. så skall man gilla sin kamera, den skall ligga rätt i händerna.. Det skall vara ett nöje varje gång man tar fram den.

Husshhh hysshhh!! Sluta nu Agnetha!!
*Agnetha är portat från alla framtida fototävlingar nu*

Inte lyssna på Agnetha Mathias, hon kom precis ut från ett institut för lite "snurriga" personer :)

Kalle_B skrev:
Husshhh hysshhh!! Sluta nu Agnetha!!
*Agnetha är portat från alla framtida fototävlingar nu*

Inte lyssna på Agnetha Mathias, hon kom precis ut från ett institut för lite "snurriga" personer :)

Ha, ha...jag vet varför jag är portad.. Du vill ha jumboplatsen för dig själv

Det däringa institutet.. var kanske ett konstigt tält nånstans kan jag tänka.. :)

Förstår inte detta tjat om batterigrepp. Ett sådant hjälper knappast när man ska ta liggande bilder med ett stort tele. Hur ska man i så fall hålla kameran?

Att däremot bygga upp greppet på 350/400D med ett extra lager tjockt gummi är både billigare och mer användbart än ett ostadigt och fult extragrepp.

Eller är det så enkelt att folk med 350/400D är egentligen små 1D/proffs wannabes?

Sälj Canon skiten och köp en Pentax k10D,
det är faktiskt inte ett helt galet råd hur det än låter i din situation.

Om du säljer din nuvarande utrustning så kommer du få ganska bra betalt för den (så länge Canon entausiaster tror dom har dom bästa prylarna).

Med ett Pentax K10 system så lär du bli betydligt nöjdare än med Canons dito, och du behöver inte förlora så mycket på bytet heller (om du gör det nu).

/kent.

Som många andra säger jag: känn o kläm.
Jag har 350D, en ergonomisk katastrof. Batterigreppet gör det lite bättre, men inte alls vad jag egentligen förväntar mig.

Som någon skrev kanske jag borde prova klistra dit extra gummi...

Om du vill hålla dig till Canon så tycker jag en begagnad 20D låter som det bästa valet.

Vad jag är glad att jag är kvinna...
med lagom stora händer för min 400D!! ;-)

För mig så är kameran helt perfekt, den ligger som gjuten i handen, trots att jag har rätt långa naglar (och fingrar)! ;o)

Kände på den i butiken först och jämförde med en del andra, jag blev kär vid första handtaget! Klart man måste prova kamerorna först, man kan inte bara välja sin kamera efter dess prestanda och betyg, kemin o fysiken ska oxå stämma!!

Förresten tycker min man oxå den är skön att hålla, men han har inga dasslock förstås..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar