Annons

Vad köpa för max 5000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Q

Medlem
Tja!

Jag har 5000kr och vill köpa en kamera, kan knappt något om kameror men vill ha en smidig kamera som jag kan ta snabba bilder med. Vad rekomenderar ni?

Tack
 
Tja!

Jag har 5000kr och vill köpa en kamera, kan knappt något om kameror men vill ha en smidig kamera som jag kan ta snabba bilder med. Vad rekomenderar ni?

Tack

Vill du ha en "smidig" kamera som i "en liten kamera" - hur liten?

Är det "snabba" bilder som "jag vill inte fippla med inställningar" eller "jag vill fota sport"?
 
Om det är åt systemkamerahållet du vill så rekommenderar jag dig en Nikon D3200.
En kamera med underbara automatiska lägen men samtidigt kompetent nog att låta dig utvecklas och styra den helt manuellt.
Min "Veckans Bild" som du kommer åt från första sidan t ex, är fotad med en sån (och en billig blixt).
Enda nackdelen (för det priset) är att skärmen är något mer kallare än vad bilden verkligen blir.

4990 kr från Net on Net t ex med 18-105 objektiv.
 
Snabba bilder utan att behöva leka med inställningar, dem ska vara lite och kunna ha i en hand.
Reser nämligen till krigsdrabbade områden och där behöver jag en pålitlig kamera.
 
Tja!

Jag har 5000kr och vill köpa en kamera, kan knappt något om kameror men vill ha en smidig kamera som jag kan ta snabba bilder med. Vad rekomenderar ni?

Tack

Kanske en Nikon V1, Ger dig 10 bilder/sekund och blixtsnabb autofokus. Du får riktig sökare som gör det lätt att komponera bilden även i solljus, och slår du av skärmen på baksidan och använder den elektroniska sökaren räcker batteriet för bortåt 1000 bilder, kanske mer beroende på hur flitigt du tittar på bilderna du tagit.

Nackdelen är att sensorn är ganska liten om man jämför med andra systemkameror. Bildkvaliteten blir ungefär som en bättre kompaktkamera vilket numera faktiskt inte alls är dåligt. Bilderna ser någorlunda vettiga ut i storlek upp till A2. Du får ett v1 hus med kitzoom för ungefär 3000 kr och du kan säker även klämma in en ljusstark normal för under 5000.

Det är nog svårt att få mera kamera för pengarna för det priset.

Vill du ha ännu mindre kamera titta på den gamla Sony RX 100 som är en kompaktamera med fast zoom. Du bör kunna få en sådan för ungegär 5000 nu när efterföljaren RX 1000 II är släppt.
Den har samma sensorstorlek och ger ungefär samma bildkvalitet som v1:an

Kan du tänka dig större SLR kameror titta på Pentax instegsmodeller som K30 och K50, som är extremt prisvärda jämfört med vad Canon och Nikon har att erbjuda i samma prisklass. Dessutom har de betydligt bättre användargränssnitt. K30 och K50 är dessutom vädertätade i proffsklass
 
För 5000kr får du två små kompakta väderskyddade kameror som även kan filma i HD. Se lista.

Du får ursäkta min okunskap, men jag tolkar din situation så att du behöver en kamera som alltid fungerar (därav reserven) samt att du inte vill släpa/skylta med en stor kamera.

RX100 som Uno tipsar om är en fin kamera, men inte något jag hade tagit med mig i oväder och dammiga områden.
 
Fann du nåt som passade?

Har varit bortrest och inte hunnit kolla igenom det ni skrivit, men nu har jag det och tackar så mycket!

Imorgon åker jag och köper någon av dessa:

Sony CyberShot DSC-RX100

Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6 VR

Sony NEX-5R + 16-50/3,5-5,6 OSS

Canon PowerShot G15

Ni får gärna ge tips på vilken som är mest prisvärd.
 
Av dem du listar hade jag valt nikon d3200. Mest pga alla automatiska lägen som du kommer åt på ratten på ovansidan. Alltid enklare och snabbare att byta lägen med en fysisk ratt än i någon meny på kameran (som man måste göra på t.ex. nex-5r).

Däremot måste du i så fall ta beslutet om d3200 är för stor för dig. Det är en kamera som ger otroligt mycket för pengarna men den går ju antagligen inte ner i fickan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.