Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad köpa D1X eller D200.
- Trådstartare esbtse
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Åren har gått sedan d1x kom.
Kameran är lika bra nu som då, dvs den ger väldigt bra bildresultat på låga iso tal .D1x är mindre bra när det gäller batteridrift och antalet exponeringar.
Den är tung och har dålig serietagningskapacitet.
Den är väbyggd, har bra sökare, mycket bra autofocus, färgåtergivning åt det neutrala (en del tycker kallt).
Jag tycker att denna kamera kan man fortfarande ha mycket glädje av , men du skall inte betala för mycket pengar och du behöver många batterier med dig ut när du skall fotografera.
Mikael
Kameran är lika bra nu som då, dvs den ger väldigt bra bildresultat på låga iso tal .D1x är mindre bra när det gäller batteridrift och antalet exponeringar.
Den är väbyggd, har bra sökare, mycket bra autofocus, färgåtergivning åt det neutrala (en del tycker kallt).
Jag tycker att denna kamera kan man fortfarande ha mycket glädje av , men du skall inte betala för mycket pengar och du behöver många batterier med dig ut när du skall fotografera.
Mikael
esbtse
Aktiv medlem
Låter förnuftigt. Jag fortograferar natur med stativ. Använder sällan autofokus. Lite ängslig över D200 skärpa då jag har läst att de har en kraftig LP filtrering för att undvika Moare effekt.macrobild skrev:
Åren har gått sedan d1x kom.
Mikael
Har just nu svårt att få loss 30 000 för beg D2X så jag kanske får börja med D1x.
Peter Nessler
Aktiv medlem
Hej!
Jag har själv en D1:a dock inte X.
Men jag kan berätta att jag mycket nöjd med den.
Vad det gäller seriebildskapaciteten tycker jag nog att 21 bilder på raken räcker rätt hyfsat, vet inte vad ni andra fotar...men för mig är det mer än nog!
Visst är den tung, men det gör den också stabil med större telen.
Vad det gäller batterierna vet jag inte om jag håller med, köpte ett nytt på zebramedia och det funkar riktigt bra, har tagit mellan 500-700 bilder på 1 laddning, OBS detta var ett batteritest efter några laddningar (där jag även kollade resultatet på skärmen). Så har du 2 sådana så klarar du dig nog gott och väl en hel helg...
Kanske drar X:en mer batteri, har ingen aning om detta...
Bortsett från detta håller jag helt med Martin i vad han skriver.
Så hittar du en sådan som är i bra form så är det ett väldigt bra alternativ anser jag, men jag är i och med för sig inte proffs eller nåt...
Men det är till slut helt o hållet ditt val, D200 är ju splitt ny...vilket ju talar en hel del till dess fördel...
Lycka till!
Hälsningar,
Peter
Vad det gäller seriebildskapaciteten tycker jag nog att 21 bilder på raken räcker rätt hyfsat, vet inte vad ni andra fotar...men för mig är det mer än nog!
Vad det gäller batterierna vet jag inte om jag håller med, köpte ett nytt på zebramedia och det funkar riktigt bra, har tagit mellan 500-700 bilder på 1 laddning, OBS detta var ett batteritest efter några laddningar (där jag även kollade resultatet på skärmen). Så har du 2 sådana så klarar du dig nog gott och väl en hel helg...
Så hittar du en sådan som är i bra form så är det ett väldigt bra alternativ anser jag, men jag är i och med för sig inte proffs eller nåt...
Men det är till slut helt o hållet ditt val, D200 är ju splitt ny...vilket ju talar en hel del till dess fördel...
Lycka till!
Hälsningar,
Peter
andersl
Aktiv medlem
esbtse skrev:
Lite ängslig över D200 skärpa då jag har läst att de har en kraftig LP filtrering för att undvika Moare effekt.
Har just nu svårt att få loss 30 000 för beg D2X så jag kanske får börja med D1x.
Frågan är vad det är du saknar på D200an jämfört med D2Xen och vad du ser för fördelar med D1x gentemot D200?
Får du loss 16 000 till en D200? Köp en så'n i så fall. Sälj den, och loosa 2-3 tusen när du hittar en beg D2x för 22-25´ om du fortfarande, då, inte är övertygad om att D200an duger. Du kommer att göra en "dålig" affär på D1xen oxå ;-) + att bilderna du tagit under tiden inte alls blivit lika bra som om du hade köpt en D200.
Var glad att kameran har ett bra AA-filter. Tro mig, det är inte så roligt att tvätta bort moireeffekter efteråt utan att tappa detaljskärpa osv.
Senast ändrad:
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Om du tänker beskära dina bilder grovt, bör du köpa D200, annars räcker D1x långt.
Obeskuret fungerar A3+.
Om den kvaliten inte räcker bör du satsa på en analog kamera och få pengar över.
Calle
Om du tänker beskära dina bilder grovt, bör du köpa D200, annars räcker D1x långt.
Obeskuret fungerar A3+.
Om den kvaliten inte räcker bör du satsa på en analog kamera och få pengar över.
Calle
macrobild
Avslutat medlemskap
Peter Nessler skrev:
Hej!
Lycka till!
Hälsningar,
Peter
Du har sämre buffert än dagens kameror(om den inte är uppgraderad då är den lite bättre) , och kör man raw så är det inte många bilder man kan ta i serie. Orginalbatterierna räcker till ca 100 - 125 jpg eller ca 50 rawbilder som bäst. När jag fotograferade med d1x från 2001-2005 så hade jag med minst 5 batterier med för att täcka en dags arbete.
Mikael
Senast ändrad:
bawaria
Medlem
macrobild skrev:
Du har sämre buffert än dagens kameror(om den inte är uppgraderad då är den lite bättre) , och kör man raw så är det inte många bilder man kan ta i serie. Orginalbatterierna räcker till ca 100 - 125 jpg eller ca 50 rawbilder som bäst. När jag fotograferade med d1x från 2001-2005 så hade jag med minst 5 batterier med för att täcka en dags arbete.
Mikael
Jeg kjøpte 2 uorginale batterier på 2400ma til min D1x. innomhus plåtar jag ca 500 bilder pr ladnig av et batt utendørs vintertid ca 200-300
det er jeg nøyd med, kontra de orginale. Jag har også D70 och Canon 20D, disse har mye lengre batteri kapasitet. Men en D1X er och blir et bra kamerahus, det kameraet jag brukar mest och liker best er D1X av disse tre alternativene.
D200 har jeg ikke noen erfaring med, men jag tror nok jeg kommer at stå over den och heller venta til brukt prisen på D2X faller, disse store proffkameraene er en hel klasse for seg selv nær det gjelder anvending.
Idag i norge så får mann på begagnadmarknaden D1x for 7000- 10000 kr. Disse er gjerne i god stand, det er rett bra pris for et godt verktøy for en hobbyfotograf.
Men selvfølgelig så doftar det inte ny elektonikk, Men doftar heller inte plast made in Thailand
Undskyld skrive fel jag er bara Norsk
macrobild
Avslutat medlemskap
Kul att det kommit bättre batterier, jag har aldrig varit så nöjd med en kamera förutom batterikapaciteten .D1x var den första riktigt bra digitalkameran, det fanns andra betydligt dyrare som Kodak, med d1x var en milstolpe vad det gäller bildkvalitet och pris.
Mikael
Mikael
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Jag kan inte bedöma batterikapaciteten till D1x, då den köptes med beg. batterier.
Har nu beställt ett par nya på ebay.de.
Det finns nu batterier på 3000ma för under 200:-/st, så jag tror inte att batterikapaciteten blir något problem.
Calle
Jag kan inte bedöma batterikapaciteten till D1x, då den köptes med beg. batterier.
Har nu beställt ett par nya på ebay.de.
Det finns nu batterier på 3000ma för under 200:-/st, så jag tror inte att batterikapaciteten blir något problem.
Calle
esbtse
Aktiv medlem
Jag har bra analoga kameror som F3HP och F4ECalle Camp skrev:
Hej
Obeskuret fungerar A3+.
Calle
Jag använder dessa för seriös naturfotografering. Det jag saknar är en bra filmskanner så jag kan lägga mina bilder på fotosidan. Troligtvis får jag betala 12-15000 kr för denna.Jag vill oxså börja med en digital kamera för att kunna skicka bilder på ett snabbare sätt till tävlingar. Har inte råd att köpa ny optik så min gamla måste passa till kamran.
Mv
Thomas
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Jag satt nog i samma sits som du.
Gillar igentligen inte digtalkameror, lite själslösa vill jag påstå.
Hur som helst köpte jag en beg D1x, jo jag har även andra digitala, men denna är absolut den bästa vad det gäller bildkvalite.
Negativ från mina analoga skannar jag in idag med en epsson 4990 utan problem, har också en äldre nikon coolscan LS-1000 som inte används längre.
Jag tror inte att du behöver pynta upp 12.000 för en skanner.
Valde epsonskannern för dess möjlighet att skanna in glasplåtar och mellanformat samt 135 film.
Resultatet av skanningen var såpass bra att funderingarna på dedikerad 135 skanner bara försvann.
Ang. optik, så använder jag mig enbart av mina gammla fasta nikonobjektiv, det fungerar för mig väldigt bra.
Hur som helst köpte jag en beg D1x, jo jag har även andra digitala, men denna är absolut den bästa vad det gäller bildkvalite.
Negativ från mina analoga skannar jag in idag med en epsson 4990 utan problem, har också en äldre nikon coolscan LS-1000 som inte används längre.
Valde epsonskannern för dess möjlighet att skanna in glasplåtar och mellanformat samt 135 film.
Resultatet av skanningen var såpass bra att funderingarna på dedikerad 135 skanner bara försvann.
Ang. optik, så använder jag mig enbart av mina gammla fasta nikonobjektiv, det fungerar för mig väldigt bra.
Senast ändrad:
esbtse
Aktiv medlem
Bra att veta att den gamla optiken fungerar. Har du problem med oskärpa när du använder gamla vidvinklar? Jag har fått för mig att man behöver köpa en ny vidvinkel åtmonstone en 17-35/2.8D.Calle Camp skrev:
Hej
Jag använder en epson 3200 och får ej skarpa
bilder med denna så jag måste tuvätt köpa en dia skanner. Funderar på LS-5000 eller en begangnade LS-8000, LS-9000. Hursomhels köper jag en sådan i år så får jag vänta till nästa år att köpa en diagitalkamera.
esbtse
Aktiv medlem
Själv är jag till hälften norsk på min mors sida. Jag börjar tycka att du har rätt. Jag tror jag vill ha en rejäl kamra som påminer om mina gamla F4E. Troligtvis köper jag en beg D1X för att sedan köpa en begangnad D2X. Jag litar inte på en kamera som jag inte kan se hela bilden i sökaren.bawaria skrev:
Jeg kjøpte 2 uorginale batterier på 2400ma til min D1x. innomhus plåtar jag ca 500 bilder pr ladnig av et batt utendørs vintertid ca 200-300
det er jeg nøyd med, kontra de orginale. Jag har også D70 och Canon 20D, disse har mye lengre batteri kapasitet. Men en D1X er och blir et bra kamerahus, det kameraet jag brukar mest och liker best er D1X av disse tre alternativene.
D200 har jeg ikke noen erfaring med, men jag tror nok jeg kommer at stå over den och heller venta til brukt prisen på D2X faller, disse store proffkameraene er en hel klasse for seg selv nær det gjelder anvending.
Idag i norge så får mann på begagnadmarknaden D1x for 7000- 10000 kr. Disse er gjerne i god stand, det er rett bra pris for et godt verktøy for en hobbyfotograf.
Men selvfølgelig så doftar det inte ny elektonikk, Men doftar heller inte plast made in Thailand
Undskyld skrive fel jag er bara Norsk
Calle Camp
Aktiv medlem
esbtse skrev:
Bra att veta att den gamla optiken fungerar. Har du problem med oskärpa när du använder gamla vidvinklar? Jag har fått för mig att man behöver köpa en ny vidvinkel åtmonstone en 17-35/2.8D.
Jag använder en epson 3200 och får ej skarpa
bilder med denna så jag måste tuvätt köpa en dia skanner. Funderar på LS-5000 eller en begangnade LS-8000, LS-9000. Hursomhels köper jag en sådan i år så får jag vänta till nästa år att köpa en diagitalkamera.
Hej
Vidvinkel har jag nikkor 20mm/3,5 och som normal nikkor 35mm/2, kort tele nikkor 55mm/1,2 osv.
tomasbz
Aktiv medlem
Nu skriver jag inte detta för jag inte längre har Nikon..
Men D1x är ingen höjdare, D70 ger dig finare exponeringar än den..
Tycker du ska lyssna på en del av dom råd du får härinne och vara objektiv, bara för att det är en gammal "proffs" kamera är den inte vettig ur många aspekter..
Jag har dock ägt en D1x själv, så jag har lite kött på benen...
jag kan lätt säga att den inte står sig emot dom nya kamerorna, beror väl lite på vad man uppskattar i en kamera..
Har inte plåtat så mycket med D200, men jag skulle knappast lägga nån energi på att hitta en gammal d1,a, om du har en D200 i åtanke..
Det fanns en tråd om dom negativa sidorna av D1x, många hade väldigt lika åsikter där (slump?)...
/Tomas
Ps: kameran exponerar som en säck potatis, det gör jag oxå, men D1,an gjorde ju precis inte allt bättre..
)..
Hade prisbilden varit en annan på D2x när den kom, så hade jag haft Nikon idag..
La mina pengar på en Canon 1d mark II istället (skulle idag inte byta den emot 2 st D2x)..
Kände dock att jag ville sticka in handen här i tråden. För D1x tycker jag haft ett överpris länge, och varit lite för rosad (av dom som äger den), och av gamla recensioner på nätet, från bronsåldern typ..
Och jag tror det ger en lite sned bild av kameran..
Men D1x är ingen höjdare, D70 ger dig finare exponeringar än den..
Tycker du ska lyssna på en del av dom råd du får härinne och vara objektiv, bara för att det är en gammal "proffs" kamera är den inte vettig ur många aspekter..
Jag har dock ägt en D1x själv, så jag har lite kött på benen...
jag kan lätt säga att den inte står sig emot dom nya kamerorna, beror väl lite på vad man uppskattar i en kamera..
Har inte plåtat så mycket med D200, men jag skulle knappast lägga nån energi på att hitta en gammal d1,a, om du har en D200 i åtanke..
Det fanns en tråd om dom negativa sidorna av D1x, många hade väldigt lika åsikter där (slump?)...
/Tomas
Ps: kameran exponerar som en säck potatis, det gör jag oxå, men D1,an gjorde ju precis inte allt bättre..
)..
Hade prisbilden varit en annan på D2x när den kom, så hade jag haft Nikon idag..
La mina pengar på en Canon 1d mark II istället (skulle idag inte byta den emot 2 st D2x)..
Kände dock att jag ville sticka in handen här i tråden. För D1x tycker jag haft ett överpris länge, och varit lite för rosad (av dom som äger den), och av gamla recensioner på nätet, från bronsåldern typ..
Senast ändrad:
objernulf
Aktiv medlem
I rätta händer är D1X en mycket bra kamera. Visst, den funkar inte på höga ISO, med väldigt långa exponeringstider eller med automatik och lat fotograf.
Kör man dock låga ISO, exponerar korrekt (histogram), använder RAW och enkel justering i efterhand blir resultatet mycket bra. Likvärdigt med D70 men lite mjukare och mer filmlikt.
Dessutom har man fördelarna av ett riktigt proffshus: robusthet, snabb/säker AF (klart bättre än D70), mycket bra sökare (klart bättre än D70), ljusmätning med manuella objektiv mm.
Jag valde D200 för bättre spegeluppfällning och möjlighet till minutlånga exponeringstider (för astronomisk fotografering). Annars var jag nöjd med D1X.
Kör man dock låga ISO, exponerar korrekt (histogram), använder RAW och enkel justering i efterhand blir resultatet mycket bra. Likvärdigt med D70 men lite mjukare och mer filmlikt.
Dessutom har man fördelarna av ett riktigt proffshus: robusthet, snabb/säker AF (klart bättre än D70), mycket bra sökare (klart bättre än D70), ljusmätning med manuella objektiv mm.
Jag valde D200 för bättre spegeluppfällning och möjlighet till minutlånga exponeringstider (för astronomisk fotografering). Annars var jag nöjd med D1X.
andersl
Aktiv medlem
tomasbz skrev:
För D1x tycker jag haft ett överpris länge, och varit lite för rosad (av dom som äger den), och av gamla recensioner på nätet, från bronsåldern typ..
Håller fullständigt med dig om det att stirra sig blind på proffshus, och sedan bortse från hur gamla och "ruttna" de än må vara.
Den teorin dog med analoghusen. Bildkvalitetskillnaden mellan en begagnad "gammal" analogproffskamera F4 , jämfört med en ny F80 för samma pengar, om vi tar en Nikonjämförelse, är ju marginell.
Medan de gamla digitalproffshusen D1, D1h, (D1x) inte ens kommer i närheten av en ny D50.
Jag skulle nästan våga säga att en ny 4000:- kompaktkamera kör åttor runt de gamla proffshusen. Bortsett från handhavande, objektivrelaterade skillnader osv.