Annons

Vad köpa D1X eller D200.

Produkter
(logga in för att koppla)
esbtse skrev:
Låter ej som D1X passar mitt fotograferande.
Angående D200 så finns det ett större bateripack att köpa till är det något som du använder?
Jag tycker att 95% är vesäntligt då jag vill utbnytja varenda pixel i kameran. Dia ramar har irriterat mig i alla tider och jag monterar enbart bilder som skall visas.
Dock är jag realistisk och eftersom jag inte har råd med D2X så kan jag alltid vänta 1-2 år och köpa den då om aktierna går bra.

Har du räknat på hur mycket du tappar vid 95% visning?
Horisontellt: runt 45 pixlar/sida
Vertikalt: runt 30 pixlar/sida
med reservation för räknefel (huvudräkning)

esbtse skrev:
Dock är jag realistisk och eftersom jag inte har råd med D2X så kan jag alltid vänta 1-2 år och köpa den då om aktierna går bra.

Inte en chans....., om 1-2 år så är vi här och övertygar dig om att köpa den där nya Dx00 som kostar mindre än en begagnad, sur, dj...a D2x. ;-)

andersl skrev:
Inte en chans....., om 1-2 år så är vi här och övertygar dig om att köpa den där nya Dx00 som kostar mindre än en begagnad, sur, dj...a D2x. ;-)

Hej
Som nikonfantast kommer inte jag att bli övertygad.
Min dröm är minst 30mp och ej i Dx format.
Samtidigt ska chippet hålla för en 10 minuters exponering.

Vi kommer dit tids nog, då ska jag också stå på barrikaderna och skrika.

Under tiden tycker jag min F2a är underbar.

Calle

Calle Camp skrev:
Hej

Calle

Då får vi hoppas på att det kommer Nikkorgluggar som klarar den upplösningen, helst vid full öppning. Inte omöjligt att de klarar det , men vad kommer de att kosta?

Calle Camp skrev:

Calle

Har oxå kvar min F2as MD2 MB1..... den är underbar att se på........ men tiden går, prylarna blir bättre, inte använde jag F2:an så mycket efter att jag köpte F5:an. Se'n kom det digitala. Jag kommer knappast byta dem mot en F6:a....

Calle Camp skrev:
Hej

Calle
Jag håller med dig. Allt utom ett fullformat chip som ger skarpa bilder i kanterna är en onödig kompromiss. Som inte bör kosta förmycket eftersom man slänger den efter några år. Dock kan jag leva med 16 Mpixel.

objernulf skrev:
Jag har inte fått min D200 än...

Eftersom jag i princip alltid använder stativ är extra batteripack/vertikalgrepp fullständigt onödigt.
Hur är det på vintern med standard batteripack. Kan inte den extra packet behövas då?
mv
Thomas

Jag har D1X + D70 och är nöjd med båda två men skulle jag köpa nytt från start idag blev det nog en D200 istället för D1X. D200 är modernare och bättre på många sätt och jag tycker inte de fördelar D1X har uppväger totalen jämfört med en D200.

Jag funderade på att köpa en D200 istället för min D1X men fördelarna är inte så stora att jag byter nu men hade jag gjort ett val från scratch så vore det enkelt = D200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar