Sven Blomquist
Aktiv medlem
Nu är det här inte svaret på frågan på något sätt, då det inte rör foton, men det kanske kan vara intressant ändå. När det gäller att definiera vad som räknas som reklam i andra sammanhang kommer inte kommuner eller landsting undan lika lätt. Det finns gråzoner. Om du t ex vill skicka ut "information" om en kommunal skola när det är dags att välja linje till gymnasiet så spelar det ingen roll att en skola är kommunal. Eftersom skolorna är konkurrensutsatta gäller samma sak för kommunen som för friskolorna: Om någon undanbett sig reklam får man som kommun inte gå förbi det och skicka "information" om just sin skola och sina linjer till den personen eller det hushållet. Samma sak gäller för vårdcentraler och liknande konkurrensutsatta verksamheter. Ren samhällsinformation går alltid förbi alla reklamfilter, men det är innehållet som i sista hand styr. Det kan komma samhällsinformation från ett företag och en kommun kan göra reklam.
Jag läser vad du skriver men är inte övertygad om att du har rätt. Detta är inte lätt, som det verkar, men detta rör sig om en enskilds persons rättigheter att inte bli utnyttjad i reklam utan att vederbörande har gett sitt tillstånd. För de som arbetar inom det här området är det väl bättre att fråga en gång för mycket än för lite?