Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad innefattas i begreppet "Reklam"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det här inte svaret på frågan på något sätt, då det inte rör foton, men det kanske kan vara intressant ändå. När det gäller att definiera vad som räknas som reklam i andra sammanhang kommer inte kommuner eller landsting undan lika lätt. Det finns gråzoner. Om du t ex vill skicka ut "information" om en kommunal skola när det är dags att välja linje till gymnasiet så spelar det ingen roll att en skola är kommunal. Eftersom skolorna är konkurrensutsatta gäller samma sak för kommunen som för friskolorna: Om någon undanbett sig reklam får man som kommun inte gå förbi det och skicka "information" om just sin skola och sina linjer till den personen eller det hushållet. Samma sak gäller för vårdcentraler och liknande konkurrensutsatta verksamheter. Ren samhällsinformation går alltid förbi alla reklamfilter, men det är innehållet som i sista hand styr. Det kan komma samhällsinformation från ett företag och en kommun kan göra reklam.

Jag läser vad du skriver men är inte övertygad om att du har rätt. Detta är inte lätt, som det verkar, men detta rör sig om en enskilds persons rättigheter att inte bli utnyttjad i reklam utan att vederbörande har gett sitt tillstånd. För de som arbetar inom det här området är det väl bättre att fråga en gång för mycket än för lite?
 
Jag läser vad du skriver men är inte övertygad om att du har rätt. Detta är inte lätt, som det verkar, men detta rör sig om en enskilds persons rättigheter att inte bli utnyttjad i reklam utan att vederbörande har gett sitt tillstånd. För de som arbetar inom det här området är det väl bättre att fråga en gång för mycket än för lite?

Som sagt rör det jag skrev inte alls det som ämnet handlar om i fråga om bild på personer. Jag ville bara beskriva hur det ser ut i andra sammanhang när man bedömer om en kommun kan göra reklam och där är det inte så enkelt som att säga att en kommun per definition inte gör reklam. Det kanske inte tillförde något alls det jag skrev, men nu är det för sent att göra något åt det.
 
Visst kan en kommun (eller ett landsting) ägna sig åt marknadsföring. Det är det väl ingen som har ifrågasatt?

Men en kommun (eller ett landsting) är inte en näringsidkare i lagens mening.
 
Visst kan en kommun (eller ett landsting) ägna sig åt marknadsföring. Det är det väl ingen som har ifrågasatt?

Men en kommun (eller ett landsting) är inte en näringsidkare i lagens mening.

Så en kommunal skola kan skicka ut reklam / marknadsföra sig utan att behöva bry sig om modellreleaser men den privata i samma kommun som vänder sig till samma personer måste ha modellreleaser.

Dito i vården.
 
Nu är det här inte svaret på frågan på något sätt, då det inte rör foton, men det kanske kan vara intressant ändå. När det gäller att definiera vad som räknas som reklam i andra sammanhang kommer inte kommuner eller landsting undan lika lätt. Det finns gråzoner. Om du t ex vill skicka ut "information" om en kommunal skola när det är dags att välja linje till gymnasiet så spelar det ingen roll att en skola är kommunal. Eftersom skolorna är konkurrensutsatta gäller samma sak för kommunen som för friskolorna: Om någon undanbett sig reklam får man som kommun inte gå förbi det och skicka "information" om just sin skola och sina linjer till den personen eller det hushållet. Samma sak gäller för vårdcentraler och liknande konkurrensutsatta verksamheter. Ren samhällsinformation går alltid förbi alla reklamfilter, men det är innehållet som i sista hand styr. Det kan komma samhällsinformation från ett företag och en kommun kan göra reklam.



Varför går samhällsinformation förbi allt annat?
 
Varför går samhällsinformation förbi allt annat?

Tanken är att ingen ska missa information om att skyddsrummet är flyttat, vattnet ska stängas av eller att det är ett extraval till kommunfullmäktige. Därför går samhällsinfo förbi alla spärrar mot reklam. Men nu börjar det bli lite knepigt, då många kommuner försöker nytta sin rätt att sprida samhällsinfo för att marknadsföra t ex kommunala skolor inför val till gymnasiet. Den typen av reklam får de så klart göra, men då får de snällt följa samma regler som gäller för alla andra. Åtminstone när det gäller respekt för individer som inte vill ha reklam, krav på saklighet och liknande som styrs av marknadsföringslagen och branschens etiska regler.

Hur det här på sikt kommer påverka kommuner och landsting i andra frågor (som t ex den som tråden handlar om) får nog framtiden utvisa. Men samhället förändras och med tanke på att det svenska rättsväsendet ser mer på förarbetet och tanken bakom en lag, än den exakta ordalydelsen, lär det inte behöva dröja så länge innan det kan hända saker även här. Men vi får väl vänta och se.
 
Tanken är att ingen ska missa information om att skyddsrummet är flyttat, vattnet ska stängas av eller att det är ett extraval till kommunfullmäktige. Därför går samhällsinfo förbi alla spärrar mot reklam. Men nu börjar det bli lite knepigt, då många kommuner försöker nytta sin rätt att sprida samhällsinfo för att marknadsföra t ex kommunala skolor inför val till gymnasiet. Den typen av reklam får de så klart göra, men då får de snällt följa samma regler som gäller för alla andra. Åtminstone när det gäller respekt för individer som inte vill ha reklam, krav på saklighet och liknande som styrs av marknadsföringslagen och branschens etiska regler.





Hur det här på sikt kommer påverka kommuner och landsting i andra frågor (som t ex den som tråden handlar om) får nog framtiden utvisa. Men samhället förändras och med tanke på att det svenska rättsväsendet ser mer på förarbetet och tanken bakom en lag, än den exakta ordalydelsen, lär det inte behöva dröja så länge innan det kan hända saker även här. Men vi får väl vänta och se.



Det är faktiskt fn bra beskrivning om vad som är samhällsinformation och nyttan med att den ska delas ut till alla.



Men själva anledningen i sig till att den gör det är att det betalas för det. Det är betydligt dyrare att få något utdelat "reklamvägen" till alla än att via samma väg endast få det utdelat till de som inte sagt nej till reklam.



Samhällsinformation är alltså innehållet inte fripass förbi "nej tack till reklam"



Möjligheten att få sin egen information utdelad till alla finns även för friskolor, eller egentligen vem som helst i stort sett. Det är bara mycket dyrare.
 
Samhällsinformation kan ju inte vara samhällsinformation om den inte går ut till alla. Så den benämning betyder ju per automatik att det betalas mer för utdelningen. Det finns en bra förklaring på internet till varför det valdes att styras genom kostnad. Jag kan inte just nu själv googla fram det. Men det handlar om att ge en rättvis konkurrens och inte att ensidigt överlåta beslutet om att kunna nå alla till den som skickar eller delar ut, vad som är viktigt bestäms i betraktarens ögon ibland. Samhällsinformation är lite mer accepterat än när ett företag väljer att skicka ut sin reklam till alla. Men seriös information från ett företag. (Ja, det jag är inne på är egentligen bara en parantes i diskussionen)
 
Det börjar bli dags att återgå till begreppet reklam i fotosammanhang ...

/Mod
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar