Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad i GUDS namn ska jag köpa?D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gvbrdgvnit skrev:
Garantin fungerar ungefär som den gör i Sverige. Garantin för kameran (Nikon D70) är en europagarati och gäller således i hela Europa.
Man kan bara betala i förskott (=vorkasse, dvs. du sätter in pengarna på deras konto och sen skickar de varorna) om man vill att de fraktar till Sverige. De tillhör något som heter "trusted shops", vilket gör att de i mina ögon verkar trovärdiga. Om det skulle bli några problem, så har jag fördelen av att jag har en massa tysktalande kompisar som i fall av knas kan hjälpa mig. Jag har varken ringt eller mailat dem så jag vet inte om de kan någon engelska. Men googlade lite och hittade lite information om dem (dock mest på tyska och tjeckiska). Men det jag hittade verkar vara i huvudsak positivt till ixxpixx, en sak som var negativt var att det ibland står "sofort lieferbar" (=reda att skickas) men de inte har varan inne, så en god idé kan ju vara att maila/ringa coh kolla om de har sakerna inne. Fast helt säker kan man ju aldrig vara. Men å andra kan man ju också bryta ett ben när man går och köper kameran i lokala butiken. Om du vill kan jag berätta hur det går för mig och beställningen, när det händer något. Jag ska betala in pengarna till deras konto imorgon om de har kameran inne och är redo att fraktas.

Okey så du har inte beställt ännu. jag håller på att skicka mail nu till några firmor. Men vi skulle kankse ta och beställa tillsammans så får vi kanska lite billigare oxå. Kan det vara nå?
 
niklasmagnus skrev:
Okey så du har inte beställt ännu. jag håller på att skicka mail nu till några firmor. Men vi skulle kankse ta och beställa tillsammans så får vi kanska lite billigare oxå. Kan det vara nå?

Jo, jag har redan beställt. Man får ett login och kan kolla status på ordern. Såhär ser min ut just nu:
Neuer Status: Bestellung wird bearbeitet
Detta meddelande fick jag redan i fredags (då jag beställde). Så jag får se hur snabbt det går att få iväg allt. Sammanlagt blev det 822.90 euro. Riktigt billigt.
 
Gvbrdgvnit skrev:
Jo, jag har redan beställt. Man får ett login och kan kolla status på ordern. Såhär ser min ut just nu:
Neuer Status: Bestellung wird bearbeitet
Detta meddelande fick jag redan i fredags (då jag beställde). Så jag får se hur snabbt det går att få iväg allt. Sammanlagt blev det 822.90 euro. Riktigt billigt.

Okey, jag missförstod dig :)

822.90euro är det d70 kit och frakt?
 
niklasmagnus skrev:
Mycket bra pris, Jag kan inge tyska så jag mailar dem. Hur går man till väga när man beställer, kan du beskriva steg för steg?


Jag använder http://babelfish.altavista.com som översättnings verktyg när jag surfar på icke svernsk språkiga sidor. :)

Ungefär såhär går det till.
Hitta varan/varorna tryck in dem i Warenkorb.
Klick på Warenkorb uppe i hörnet.
Registrera dig. "Melden Sie sich an" eller nåt sånt.
Du får ett mail.
Beställ.
Du får ett mail, där det står att du ska sätta in pengar på ett kontonummer. (Detta har jag som sagt ännu inte gjort än. Jag tänkte logga in på deras sida imorgon för att se om något hänt, sen betalar jag.)

Du kanske inte ska lita på de där översättningsgrejerna till 100 %. Men visst är de bra när man inte vet ett ord. Själv kan jag alla världens språk. :)
 
Gvbrdgvnit skrev:
Men å andra kan man ju också bryta ett ben när man går och köper kameran i lokala butiken.

Nu var du väll något drastisk! Man kan ju bryta benet när man ska hämta ut paketet på posten med!Eller? Om man är så klantig så är nog en system kamera inte att rekomendera!


Gvbrdgvnit skrev:
Om du vill kan jag berätta hur det går för mig och beställningen, när det händer något. Jag ska betala in pengarna till deras konto imorgon om de har kameran inne och är redo att fraktas.

Ja gör det är du snäll! JAG håller tummarna, och hoppas det kommer att gå bra för dig!

Lycka till! Bryt INTE benen!
 
Gvbrdgvnit skrev:


Du kanske inte ska lita på de där översättningsgrejerna till 100 %. Men visst är de bra när man inte vet ett ord.

Nä inte liter jag till 100% men det funkar ändå rätt bra tycker jag.


Berätta gärna hur det går med beställningen under resans gång. Om det går bra för dig så finns det ju knappast nå som hindrar mig från att beställa.

Lycka till.
 
Ok, jag uppdaterar er så fort något händer. Inga ben ska brytas men om jag inte får min efterlängtade kamera snart så ligger de bra risigt till på ixxpixx. :)
Förresten, gör en sökning på "ixxpixx" här på FS så kommer ni att hitta en till tråd där någon beställt från dem och ska meddela hur det går. Då får ni ju lite mer att gå på. Kan någon av er tyska så kan ni ju kolla in http://www.ciao.de/ixxpixx_de__1183063 för recensioner av ixxpixx.
 
När jag kolla upp D70kIT priser för ca 6 månader sen så låg de faktisk inte långt från vad ”NYA” D70s ligger idag, alltså runt 11 000! En klass kamrat till mig punga ut hela 14 000 för exakt ett år sig när han köpte på avbetalning på ”expert butik”, knappast att rekommendera!

Jag hade faktisk bestämt mig att beställa just den dagen som D50/D70s manualerna läckte ut och med så insåg jag att den vanliga D70 kamerans priser skulle sjunka lite.

Sen så på en fest berättade jag min ”D70 inköps saga” och där så kom Kristina in i bilden och helt plötsligt ville köpa ihop med mig. På så sätt så insåg jag möjligheten att ”pruta” lite.

Jag fick en bra pris med en gång på CyberPhoto! Scandinavian Photo var de helt ärlig lite halv otrevliga, eftersom skolan mer eller mindre säger att vi borde beställa därifrån så vill de aldrig förhandla om priset.

Så jag fick en D70kit+UV filter +Väska ink mons & frakt för 9200kr! Det är ju 1 600 MER än den där Tyska hemsidan!
MEN hela 2000 kr mindre än vad jag skulle betalat för 6 månader sen!

Det har lönat sig att vänta och sköta!
 
Re: Grå marknad?


Jo, det lär du nog göra. Betalar man ett lägre pris får man kanske räkna med lite mer krux. Så det är väl upp till var och en om man vill "chansa". För mig var valet enkelt. Jag har inte mer pengar för tillfället och jag har en hel del kompisar från Tyskland som hjälper mig om det blir knas.
 
Är det tryckt tysk manual och tysk cd till kameran så är det inte en kamera från en grå marknad utan den omfattas då av europagarantin vilket gör att man kan lämna kameran till Nikon här i sverige för garantireparationer.
 
Lägesrapport 1.2

Idag har jag efter många om och men fått tummen ur arslet och tagit mig ner till banken för att betala mina surt förvärvade pengar till ixxpixx. Inga krusiduller där, men det kommer att ta cirkus tre bankdagar tills pengarna har överförts till dem. Dvs. på tidigast på tisdag kan tyskarna jubla över ytterligare lite pengar och att visa sin uppskattning på detta genom att skicka mig min efterlängtade Nikon D70. Hittills har det alltså inte varit några problem att beställa från ixxpixx. Det som gjorde att jag inte betalade in mina pengar tidigare (jag beställde kameran som sagt förra fradagen) är att på den sida man kan logga in på för orderstatus hela tiden har signalerat "Bestellung wird bearbeitet", (=beställningen bearbetas), vilket ju är lite luddigt och gjorde att jag trodde att det skulle hända något mer innan jag skulle behöva föra över mina pengar. Så jag mailade dem och frågade vad var i görningen. Jag fick då uppmaningen att sätta in penagarna, vilket jag nu också gjort. Så nu återstår bara väntan, väntan, väntan... Fortsättning följer.

Såg förresten att de sänkt priset på D70:an till 794.90 EUR, skit också! :)
 
Det är ju också en syn på det, men du behöver ju inte svara om det verkar jobbigt, det enda sättet att få lära sej mer är ju att fråga men du har väl aldrig varit nybörjare eller ???

Staffan Zetterlund (Har fotat i 25 år)
 
Beställt D70

Nu har jag gjort beställningen och betalat in till Sparkasse Chemnitz! Det står "Bestellung wurde ausgelöst" som orderstatus - är det oroväckande?
 
men hur är det med bruksanvisningar? dessa blir ju på tyska och det vore ju kul att ha dem på svenska! kan man ladda ner programvara och bruksanvisning hos nikon eller måste man köpa det?
 
Det finns att ladda ner engelsk manual till d70 på nikons hemsida. Men man måste vara medlem för att få ladda ner, det tar 3min att bli det :)

Lycka till
 
men det blir ju mycket svårare på engelska. går det inte att få tag på en svansk manual?
 
Det går säkert alldeles utmärkt att köpa en svensk manual från Nikon, om man vill.
Själv tycker jag det är lättare på engelska än halvdana svenska översättningar. Men det är ju en smaksak. (Jag kör engelsk windows och allt sånt åxå :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.