Annons

Vad i GUDS namn ska jag köpa?D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fläsk-Tarzan skrev:
Om jag skulle byta bil nu så skulle jag inte uppsöka ett forum för att få råd om vilken bil jag skulle köpa utan själv sätta mig in i vad som passar bäst för mig helt enkelt....Forumet har visst blivit mer ett Råd och Rön än där man tar upp sakfrågor om foto. Inga tycks vilja läsa sig till kunskap utan vill ha allt serverat på ett fat. Hjälp jag skall fota bröllop. Hjälp jag skall fota bowling. Hjälp jag skall fota ditt eller datt. Alla skall ha första förband med hur de skall lyckas med sina bilder! Alla vill ha nyckelfärdiga lösningar på allt från inköp av kamera till färdig bild i toppklass. Vart är vi på väg? Finns det någon som själv vill lära sig lite genom att testa olika saker och läsa böcker om bildkomposition m.m.?
Vilket jäkla gnäll. Varför bemödar du dig med att gå in i forumen, då?
 
Hej , Jag har letat som en tok efter en D70 på begmarknaden till rätt pris. Och när dom väl dyker upp så är det ner i södra sverige och någon är snabbar än mig eller kan hämta kameran personligen med pengarna kontant.

Så nu blir det att köpa nytt. D70 + 18-70 + Minne +väska. Men vart finner man bästa priset?

Cyberphoto:
d70 kit, 512mb vanligt, väska(ca 400kr) = 9900kr

Pixmania:
http://www.pixmania.com/se/se/89191/art/nikon/d70-af-s-dx-18-70-compact.html = 9487kr


Vet ni nå billigare ställen????
 
niklasmagnus skrev:
Hej , Jag har letat som en tok efter en D70 på begmarknaden till rätt pris. Och när dom väl dyker upp så är det ner i södra sverige och någon är snabbar än mig eller kan hämta kameran personligen med pengarna kontant.

Så nu blir det att köpa nytt. D70 + 18-70 + Minne +väska. Men vart finner man bästa priset?

Cyberphoto:
d70 kit, 512mb vanligt, väska(ca 400kr) = 9900kr

Pixmania:
http://www.pixmania.com/se/se/89191/art/nikon/d70-af-s-dx-18-70-compact.html = 9487kr


Vet ni nå billigare ställen????

Jag har redan beställt! Jag ihop med en kompis och fick lite billigare!

:-D
 
Det finns ju Tyska sidor som kanske (?) säljer billigare men jag skulle inte köpa därifrån eftersom manualen är på typ TYSKA!! Sne så kanske inte så kul ifall det vore fel på kameran och man skulle behöva skickan till Tyskland!

Undrar om "vanliga/gammla" D70 är kvar länge till?
 
D70 minne och objektiv

För att återgå lite grann till ämnet, så ...

Jag har själv 1 GB minneskort till min D70 och skulle inte råda någon att köpa mindre. När man väl "upptäcker" RAW-formatet rasslar det iväg många megabyte för vartenda avtryck...

Det är sagt många gånger i många andra trådar, men efersom bildsensorn i en D70 är mindre än ett filmnegativ så får man vad som kallas "brännviddsförlängning" av en del. (Felaktigt ord, men det indikerar rätt bra vad resultatet blir) För att kunna ta likadana bilder som du tidigare tog med 28mm-objektivet behöver du ca 18mm brännvidd på en D70. Kitobjektivet är nog en bra investering.
 
Re: D70 minne och objektiv

BengtJohnsson skrev:
Kitobjektivet är nog en bra investering.

Tanke på hur mycket kostnaderna drar iväg med de andra objektiven så är det inte dum ide att skaffa D70KIT/18-70!

Det finns med Sigma, men den var att int nöe bra sa folk till mig!

Jag oroar mig lite över det där med minnet! Nu har jag införskaffat 512 för att börja med!

Föresten, kan jag öppna bilder i RAW format med Photoshop??
 
Jag har beställt från www.ixxpixx.de. D70 inkl. kitobjektivet för 7600 inkl. frakt. Hela sidan är på tyska, de skickar ut informationen på tyska, manualen är på tyska. Så det kan vara en på idé att kunna lite mer än skoltyska. De har det överlägset lägsta priset på D70 och man kan hela tiden följa paketet, från det att man betäller tills man har det i handen.
 
Det ser ju inte så värst seriöst ut men....billigt var det att!

Så DYRA saker tycker jag att man ska köpa på hemifrånt!
 
Daniel VR6 skrev:
Förstår inte vad ni väntar på.. köp en D70 medans de finns kvar.

Det är de jag har tänkte, menjag vill ha den till billigt pris. Jag var från början inne på att hitta en begad kring 7-8000kr men nu blir det en ny och där är vi upp i nämare 10000kr, så jag vill ha den billigt.



Fredrik Haglund> jag kommer inte in på sidan du länka till. www.ixxpixx.de
 
Re: Re: D70 minne och objektiv

Airbus skrev:
Jag oroar mig lite över det där med minnet! Nu har jag införskaffat 512 för att börja med!

Föresten, kan jag öppna bilder i RAW format med Photoshop??

Oroa sig över minnet?
Alltså, det beror ju på vilken typ av fotograf man är och vad man plåtar, men jag skaffade 512MB till min D70 till att börja med. Det hade jag ett halvår. Sedan önskade jag mig lite mer i julklapp för att det kan vara bra att ha, typ. Så nu har jag 2x512, men det är rätt sällan jag fyller ett kort så att jag måste byta.
Man får plats med typ 95 bilder på 512MB.

I Photoshop CS eller 7 med en (uppdaterad?) plugin går det att öppna NEF från D70 i Photoshop.
Man kan även ladda ner Nikonview (jag använder det mest för att sålla bilderna) som kan konvertera till TIFF. Raw Shooter Essentials är åxå gratis (än så länge iaf).
 
niklasmagnus skrev:
Fredrik Haglund> Det är ju bra pris som ixxpixx har, hur funkar det med garanti och allt sånt där? Vet du om nån på butiken talar engelska om man ringer dem?

Garantin fungerar ungefär som den gör i Sverige. Garantin för kameran (Nikon D70) är en europagarati och gäller således i hela Europa.
Man kan bara betala i förskott (=vorkasse, dvs. du sätter in pengarna på deras konto och sen skickar de varorna) om man vill att de fraktar till Sverige. De tillhör något som heter "trusted shops", vilket gör att de i mina ögon verkar trovärdiga. Om det skulle bli några problem, så har jag fördelen av att jag har en massa tysktalande kompisar som i fall av knas kan hjälpa mig. Jag har varken ringt eller mailat dem så jag vet inte om de kan någon engelska. Men googlade lite och hittade lite information om dem (dock mest på tyska och tjeckiska). Men det jag hittade verkar vara i huvudsak positivt till ixxpixx, en sak som var negativt var att det ibland står "sofort lieferbar" (=reda att skickas) men de inte har varan inne, så en god idé kan ju vara att maila/ringa coh kolla om de har sakerna inne. Fast helt säker kan man ju aldrig vara. Men å andra kan man ju också bryta ett ben när man går och köper kameran i lokala butiken. Om du vill kan jag berätta hur det går för mig och beställningen, när det händer något. Jag ska betala in pengarna till deras konto imorgon om de har kameran inne och är redo att fraktas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.