ANNONS
Annons

Vad i GUDS namn ska jag köpa?D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Airbus

Aktiv medlem
Hej!
Nu har dessa typer satt priset på D70s till hela 11 000, det är 2000 mer än vanliga D70 (kit menar jag!)!
Och sen har vi D50! Som kan ses vara bättre än D70 (vanlig)!

Vilken ska jag köpa!

D70s vill jag inte ge så mycket för! Vadå öka med 0,2 tum!

Samtidgt som man är rädd att D70(kit) kommer att ta slut så säger nikon att de kommer att UPPDATERA D70 i mitten av maj med vissa D70s nyheter! VA?

HJÄLP!
 
Passa på att köpa D70 med kit medans dom finns kvar, låter som en klart bra deal på dem nu tycker jag. D70s har inget som är värt den prisskillnaden tycker jag, det verkar mest vara nästa produktionsserie.

Man jackar bergis upp priset på D70s för att göra priset på D50 mer attraktiv, och när D70 är slut kanske D70s sjunker lite också.
 
Jag tycker du skall passa på att köpa D70 nu. Det kommer en firmware uppdatering till den snart.
 
Jag beställde en D70 på en gång när jag såg priset på D70s, finns inte ens chans att det är värt 2000kr extra för i stort sett samma kamera.. Möjligt att D70s sjunker sen när D70 inte finns längre men den chansen ville jag inte ta så jag beställde en D70 för ett mycket bra pris (Sen kommer det ju uppdatering för D70 snart)
 
Firmware är den programvaran som sitter i kameran (eller annan elektronisk pryl) som styr själva hårdvaran. En uppdatering av firmware kan innebära allt från en mer stabil kamera till fler eller förbättrade funktioner.

Vad beträffande D50 så har jag inte hittat någon enda punkt där den är bättre än D70s, om man inte gillar silver, tycker D70 är för stor eller föredrar SD. D50 verkar något strypt. Iallafall om man får tro Dpreview. De enda förbättringar jag hittar är samma förbättringar som införts på D70s. Några jättestora försändringar verkar det inte vara. Det känns iallafall som min D70 inte direkt blev omodern iochmed D50 och D70s.

/E
 
D50 ska väl, tydligen, ha en fördel i rederingen av högdagrarna åxå.
Men i det stora hela är väl D70 en bättre kamera, även om D50:n verkar vara en ganska trevlig sak ändå, om den inte blir för dyr.
 
Om jag skulle byta bil nu så skulle jag inte uppsöka ett forum för att få råd om vilken bil jag skulle köpa utan själv sätta mig in i vad som passar bäst för mig helt enkelt....Forumet har visst blivit mer ett Råd och Rön än där man tar upp sakfrågor om foto. Inga tycks vilja läsa sig till kunskap utan vill ha allt serverat på ett fat. Hjälp jag skall fota bröllop. Hjälp jag skall fota bowling. Hjälp jag skall fota ditt eller datt. Alla skall ha första förband med hur de skall lyckas med sina bilder! Alla vill ha nyckelfärdiga lösningar på allt från inköp av kamera till färdig bild i toppklass. Vart är vi på väg? Finns det någon som själv vill lära sig lite genom att testa olika saker och läsa böcker om bildkomposition m.m.?
 
Jag är själv ganska hungrig på information och läser gärna mig till saker, men jag har absolut inte något emot att dela med mig av de kunskaper som jag anförskaffat.
Ska man gå på din linje, Ragnar, så kan vi ju lägga ner hela fotosidan för då tjänar den inget syfte längre. Bildkritik, vad ska man med det till? Varför ska andra tala om du man ta bättre bilder? Det kan man ju läsa sig till.
Varför ska man tala om vad man tycker om ett objektiv? Det är väl mycket bättre att skriva en bok, så att folk kan läsa sig till vad man tycker... Eller så kan man skriva det här på fotosidan, vilket är mycket enklare än att ge ut en bok.

Är man inte så himla erfaren så kanske man inte vet vad som är viktigt och vad man bör tänka på, varför skulle det då vara fel att fråga andra vad DE tycker är viktigt, eller om de vet något som man själv, trots att man läst massor, har missat.

Är det inte bättre att du själv startar trådar som DU tycker är intressanta än att du skräpar ner i andras trådar? Eller du tycker dig ha rätten att bestämma vad andra ska tycka är intressant?
 
Jag förstår vad du menar, men det kan vara en dyr lösning att köpa en kamera man är nyfiken på bara för att konstatera att den inte passade just mitt sätt att arbeta.
Forumsdelarna som handlar om själva kamerorna blir ju av naturliga skäl mycket tekniska och fokuserade på funktioner, rattar och muttrar, men det betyder ju inte att alla vi som läser och skriver om hårdvaran endast har kamerorna för att vi gillar att skruva. I vissa fall är det ju just det att vi inte gillar tekniska problem som får oss att skriva och läsa teknikdelen.

Att "hur gör jag.." frågor dyker upp i ett forum är inte heller så konstigt, många inspireras ju av alla fina bilder och vill kunna göra likadant. Hänger på en del modelbyggarforum, och där finns precis samma sak. Folk som genast vill kunna bygga mästarmodeller. Men ger man dem generella vägbeskrivningar så kommer de rätt snart även att bli bättre, och kanske ställa, för er proffs, intressantare frågor. Man ska ta hand om nybörjarna :D

/E
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Om jag skulle byta bil nu så skulle jag inte uppsöka ett forum för att få råd om vilken bil jag skulle köpa utan själv sätta mig in i vad som passar bäst för mig helt enkelt....Forumet har visst blivit mer ett Råd och Rön än där man tar upp sakfrågor om foto. Inga tycks vilja läsa sig till kunskap utan vill ha allt serverat på ett fat. Hjälp jag skall fota bröllop. Hjälp jag skall fota bowling. Hjälp jag skall fota ditt eller datt. Alla skall ha första förband med hur de skall lyckas med sina bilder! Alla vill ha nyckelfärdiga lösningar på allt från inköp av kamera till färdig bild i toppklass. Vart är vi på väg? Finns det någon som själv vill lära sig lite genom att testa olika saker och läsa böcker om bildkomposition m.m.?

Jag tycker att man borde lägga ner FS bara en massa jobbiga nybörjare som vill lära sig saker...
 
tillbaka till ämnet...

ok, då kommer här en sådan glad nybörjare med frågor som ni helst inte vill se här :)

Hur som helst så tänker jag köpa en d70 el. d70s.
grejjen är den att jag byter upp mig från en F70 och har ett gäng med gluggar som jag är nöjd med. bl.a vivitar 19-35 och ett AF nikkor 35-80 1:4-5.6.

Den självklara frågan är då, eftersom man för samma pengar får ett d70 kit m.18-70mm glugg som ett D70s hus, om nikkorgluggen är bättre än den jag redan har.

Självklart vill jag ju ha det senaste (d70s) men om den med d70 medföljande gluggen är mkt bättre än den jag har så kanske det är smartare att slå till på d70-kittet?

sorry om jag orsakar rabalder här i tråden...hoppas nån vill svara!

/martin
 
Airbus skrev:
JAAA USCH vad jobbigt! Förlåt oss sååååå mycket!

Skulle kanske lagt in en ;) så hade du nog förstått att de inte var riktat till dej:)


Edit: och för att inte hi-jacka tråden så är mitt tips att köpa en D70 du kommer bli nöjd, det börjar dessutom dyka upp en del begnade på marknaden..
 
Om inte annat kan du sälja kitgluggen, om du inte gillar den, och på så sätt rå "rabatt" på huset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.