Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad heter detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
vit pappersbakgrund och motljus (bakljus).
nåt annat behövs inte för en sån där bild.
men du kanske menar nån form av ljuslåda?

ok jag förstår att du inte riktigt förstår poängen här.. ;) och som du själv skrev så är du nybörjare o alal kan inte allt..

Att få en vit bakgrund som på jordgubbs bilden kräver bara en sak. LJUS, du kan ta en svart tegelmur o belysa den med 2000W lampor och sedan sätta bra belysning på jordgubben 10 meter framför och välja en hyfsat bra slutartid och du kommer få en kritvit bakgrund. Varför? jo eftersom du fläskar på med mycket ljus på tegelmuren så blir den så kraftigt överexponerad att den blir helt utfrätt av allt ljus!

Självklart är det enklare med vit bakgrund, men även här gäller rätt ljussättning, annars kommer du se lite nyanser o annat på bakgrunden.

Får nog hoppa över det nu. Jag är fortfarande amatör. Har inte råd o lägga ut 4000 för ett sådant ;) Tack för hjälpen!

har du bara tekniken så kan du åstakomam det där med en budget på under 100:- Man behöver inte ha speciella ljusbord eller stolar eller vad det nu var.. allt som krävs är kunskapen och uppfinningsrikedomen. Du skas bara veta va mkt konstiga hemma byggen som beskrivs här på fotosidan. Näe ta o prova dig fram istället med lampor hemma... säket har du ett vitt lakan, 2-4 60W lampor liggandes.. visst, inga super resultat kanske, men du förstår tekniken!

Mja det är sant faktiskt. Sen har jag lite plankor där ute som man kan spika ihop till någon sorts ställning kanske =P

Med hjälp av en tvättkorg i vitt tyg från IKEA (eller annat möbelvaruhus) och ett par bygglampor från typ Rusta kan du få en ljuslåda med ett skuggfritt och snyggt ljus. I denna kan du sedan placera det du vill fotografera på ett vitt underlag så får du effekten du efterlyser.

Pris för allt sammans, tja...300 - 400kr.

/Joakim

ja visst fan har jag rätt :) hahaha

ut o spika lite eller prova bara o häng upp ett vitt lakan till o börja med.

ju mindre objekt du sko fotografera, desto enklare utan riktiga fotolampor eller blixtar.

ska du fotta människor eller bilar är det ju lite bökigt o dyka upp med 3st 60W lampor i handen... det förslår inte mycket.. men ska du fotta en tändsticksask så räcker det. Men du MÅSTE fotografera i RAW format så att du kan ställa om vitbalansen i efterhand... annars kommer du få ett gulstick över hela bilden eftersom vanliga lampor är alldeles för "varma" i tonen

Såg en väldigt smart lösning som någon här på FS konstruerat. En 25liters vattendunk. Skär ur ena långsidan. Belys utifrån med 3st, eller annat lämpigt antal, bygglampor á 500W. Placera motiv inuti dunken. Fota.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/540144.htm
Till den här bilden använde jag mig av två stycken vanliga vita A4-papper. Dagsljus genom fönster.

Kanske inget kanonresultat, men med tanke på utrustningen ändå godtagbart.

Det här var lite komiskt faktiskt. Hittade denna tråden via loggarna för min hemsida. Den är visserligen inte helt färsk, men eftersom den handlar om hur min bild är tagen så tänkte jag bara göra ett litet inlägg.

Bilden är tagen ute i dagsljus på mitt trädgårdsbord en solig dag. Ingen avancerad ljussättning eller studiobakgrund osv, däremot ett vitt A4 :)

ps. bilden ligger numera under adressen http://kobolt.net/bilder/objekt1/jordgubbar1.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar