Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag tryckt in för knapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag och min K-m är ju nya kompisar och jag har inte full kolla på alla knappar jämt.
Jag måste ha tryckt in någon knapp, för helt plötsligt blinkar det rött här och var på bilderna när jag kikar igenom dom.

det blinkar alltid rött bara på väldigt ljusa partier..

den har börjat göra såhär efter någon dag, så någon måste jag tryckt på.
jag har letat i boken men hittar inget.

någon som vet?

Highlight/shadow clipping på engelska, utfrätta låg/högdagar??. Har dock inte en K-M så kan inte hjälpa dig mer än så

Inget man behöver åtgärda. Funktionen är ju till för att man skall se var bristerna i exponeringen är.
Du får bläddra i menyn för att ändra.
lm

Blinket betyder att området i bilden är helt vitt, det finns alltså inga detaljer kvar där. Om det är en himmel gör det kanske inte så mycket, men om det är ett ansikte så blir det lite trist. För att korrigera använder man exponeringskompensationsfunktionen (långt ord) brukar vara markerad med en "+/-" symbol. För att göra bilden mörkare, och på så sätt registrera detaljerna, skruvar du ned exponeringen ett eller ett par steg (dvs "-" läget). Tyvärr har jag inte Pentax själv, så jag vet inte det exakta handhavandet för din kamera.

den visar antingen att du har gjort någon felinställning så bilden blir antingen för ljus dvs,du bränner högdagarna och informationen där går inte att rädda eller åt andra hållet för mörk.

vissa situationer på auto kan inte kamerans mätfält mäta ljuset på korrekt sätt kan det också uppstå som i tex motljus
för att snabbt ändra detta kan du hålla inne knappen vid Av
som är markerad +/-
för att kompensera

vissa situationer på auto kan inte kamerans mätfält mäta ljuset på korrekt sätt kan det också uppstå som i tex motljus
för att snabbt ändra detta kan du hålla inne knappen vid Av
som är markerad +/-
för att kompensera

Så om jag trycker in knappen då kompendseras det och bilden blir bra?

För man vet ju aldrig före bilden är knäppt om den ska "blinka rött" sen.

(vad jg menar är att borde man trycka in knappen före man tar kort varje gång för att vara säker på att bilden blir bra? eller bara i osäkra lägen som tex motljus?

Om du har kameran på M-mode
då kan du inte kompensera med hjälp av +/- knappen
för då fungerar den som bländar val(intryckt med hjälp av bakre hjulet)

Eftersom du har M-mode så hjälper kameran dig heller inte med en rätt exponering så då blir du tvungen att för kolla bilderna för att se om du ligger rätt med exponering tid och bländare och även iso värdet.
(fast iso kan du ställa in på auto till att börja med)

Använder du sen tex AV,TV,SV-mode då börjar kameran mäta ljuset
och hjälper till inom vissa gränser om det inte går längre då börjar det blinka i sökaren,allt står i manualen ;)

Det blir inte bättre exponering av att bara trycka på knappen utan du måste antingen höja eller sänka värdet.
så om något i bilden blir för mörkt varnars det med rött och du kan om du vill då trycka på +/- och då höja exponeringen men tänk på att då kan istället högdagarna frätas ut och då blinkar det gult.

Sen vad som är rätt eller fel är hur du vill ha bilden
säg att du tar en bild på en fiskmås i motljus med blå himmel,då kommer kameran mäta ljuset som starkt och ta en snabb bild för att inte släppa in förmycket ljus,vad som händer med måsen då är att den blir svart och du ser inga fjädrar eller färger men himmeln är blå.

då kan du med +/- knappen säga till att kameran ska ta lite längre tid på sig och då kan tex den vita måsen bli vit på kortet istället för svart men risken är då att den blå himmlen blir vit och utbränd

så inget är rätt utan det är hur man själv vill ha det.
tror de flesta stänger av varningen och istället kollar på histogrammet
med det är en annan sak:)

Rött indikerar överexponering och underexponering
kan blinka gult på din kamera...
Exponeringsmätaren kan se mycket ljus(solljus) som
datorn i kameran tolkar som huvudmotivet, och
ansiktet som du fotar blir underexponerat(mörkt
eller svart).
Tvärtom är när du fotar ett solbelyst ansikte
med mörk bakrund, kameran kan tro att det ljusa
ansiktet är solen och resultatet blir ett
överexponerat ansikte, men bakgrunden blir bra.

Lösningen är att kompensera, tryck in knappen
och vrid ratten ett eller två steg med tummen.
+ blir ljusare och - mörkare bild.

Automatik och "flerfältsmätning" av ljuset funkar
ofta bra, men manuell exponering "M" ger bilderna
samma exponering med samma ljus.
Ljusmätningen kan oxå ställas in på punkt eller
centrumvägd mätning som ger mer kontroll,
du kan se ungefär hur mycket du ska kompensera...

fotosidan har en fotoskola se fototeknik 3 ljusmätning;
http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm

Ibbe är före igen...

I vissa fotosituationer är det inte möjligt att undvika röda eller blå blinkande pixlar, kameran har helt enkelt inte tillräckligt med dynamik (omfång) för att avbilda de ljusaste och de mörkaste områdena i bilden korrekt. Då måste man som redan nämnts välja om man vill över eller underexponera bilden. Många föredrar (jag också) oftast att undvika utfrätta partier (helt vitt). Det ser ofta bättre ut med helt svarta områden. Å andra sidan skall man vara medveten om att på digitalkamera så får man mer brus ju mörkare området är, så iom att man väljer att underexponera bilden en aning så riskerar man mer brus is skuggpartier. Jag föredrar som sagt ofta det over utfrätta partier och fotar ofta med -0.5 exp. komp.

Om du vill kan du (till en början i alla fall) ignorera dessa blinkningar. De går även att stänga av i någon meny någonstans, men jag rekommenderar att du behåller dem som en varning.

I
Om du vill kan du (till en början i alla fall) ignorera dessa blinkningar. De går även att stänga av i någon meny någonstans, men jag rekommenderar att du behåller dem som en varning.

ja jag måste nog ignorera dom ett tag, för jag blir gråhårig snart av alla inställningar =) Måste lära mig basic först =)

Om du har kameran på M-mode
då kan du inte kompensera med hjälp av +/- knappen
för då fungerar den som bländar val(intryckt med hjälp av bakre hjulet)

Eftersom du har M-mode så hjälper kameran dig heller inte med en rätt exponering så då blir du tvungen att för kolla bilderna för att se om du ligger rätt med exponering tid och bländare och även iso värdet.
(fast iso kan du ställa in på auto till att börja med)

Använder du sen tex AV,TV,SV-mode då börjar kameran mäta ljuset
och hjälper till inom vissa gränser om det inte går längre då börjar det blinka i sökaren,allt står i manualen ;)

Det blir inte bättre exponering av att bara trycka på knappen utan du måste antingen höja eller sänka värdet.
så om något i bilden blir för mörkt varnars det med rött och du kan om du vill då trycka på +/- och då höja exponeringen men tänk på att då kan istället högdagarna frätas ut och då blinkar det gult.

Sen vad som är rätt eller fel är hur du vill ha bilden
säg att du tar en bild på en fiskmås i motljus med blå himmel,då kommer kameran mäta ljuset som starkt och ta en snabb bild för att inte släppa in förmycket ljus,vad som händer med måsen då är att den blir svart och du ser inga fjädrar eller färger men himmeln är blå.

då kan du med +/- knappen säga till att kameran ska ta lite längre tid på sig och då kan tex den vita måsen bli vit på kortet istället för svart men risken är då att den blå himmlen blir vit och utbränd

så inget är rätt utan det är hur man själv vill ha det.
tror de flesta stänger av varningen och istället kollar på histogrammet
med det är en annan sak:)

Tack för att du är så ihärdig och snäll och svarar och hjälper mig med det mesta =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar